Схема на работещо зарядно за акумулатори

Споделете опит за собственоръчно направени подобрения или ремонти на вашият Volkswagen или попитайте как да ги направите сами
Потребителски аватар
samo ra4na na zavoite
Мнения: 883
Регистриран на: Нед 27 яну 2008 22:07
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот samo ra4na na zavoite » Вто 15 май 2012 17:15


ktamen написа:
Krasi написа:Имам проблем с подбора на ценера - напрежението не е толкова колкото трябва, сега е около 13.7 и спира заряда там.
Дали не е възможно това опорно напрежение да го изработим с нещо то стабило, например LM317 за да ги няма тия нестабилности с ценеровото опорно напрежение?

Преди две години разбрах за съществуването на TL 431. Това е интегрална схема с три извода (корпуса и е като на маломощен пластмасов транзистор). Оттогава и през ум не ми минава да използвам ценерови диоди. Тя лесно може да се сложи на мястото на всеки ценер и осигурява изключително стабилно напрежение от 2,49 до 36В. Между крачетата и се връзват два резистора, единия 1килоом, а другия се подбира в зависимост какво напрежение ни трябва - на негово място може да се сложи и потенциометър. В повечето компютърни захранвания има по няколко броя такива интегралчета.
Като правя някакво подобно устройство се старая да го събера в кутия от компютърно захранване като запазя вентилатора.


С тази интеграла сигурно става супер ,но искам пак да кажа ,че и с ценера няма проблеми поне при мен.Вече заредих 5 акумулатора като единия беше 72АЧ другия 45АЧ и напрежението не превишава 14,5В.

Схемата е направо "убиец"




Потребителски аватар
samo ra4na na zavoite
Мнения: 883
Регистриран на: Нед 27 яну 2008 22:07
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот samo ra4na na zavoite » Вто 15 май 2012 18:39


ktamen написа: Тези сметки 60Ач акумулатор значи 10часа по 6А просто не са верни и обикновено водят до скапването на акумулатора.


Защо тези сметки да не са верни? Та дори колите зареждат с по 20А когато акумулатора е изтощен и не го скапват.


Потребителски аватар
samo ra4na na zavoite
Мнения: 883
Регистриран на: Нед 27 яну 2008 22:07
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот samo ra4na na zavoite » Вто 15 май 2012 18:46


ktamen написа:
Не разбирам какъв е този стремеж към големи зарядни токове, аз не бих използвал зарядно с повече от 2А заряден ток. Това зарядно, което използвам най-често дава по-малко от 200мА и напрежението му е ограничено до 14В. Вярно е, че акумулатора трябва да е закачен за него цяла седмица, но слабия ток го зарежда наистина до 100%.


Колега много си се заблудил ако си мислиш,че като зареждаш автомобилен акумулатор с 200mA е най-оптималния вариант :063:
Та дори зарядното на GSM-ма ми е 300mA.


Потребителски аватар
ktamen
Мнения: 6119
Регистриран на: Вто 23 мар 2010 18:52
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София - Ямбол

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот ktamen » Вто 15 май 2012 19:43


Нямам намерение да доказвам, че водата е мокра.
Зареди един акумулатор с 5А и после му сложи една лампичка да го разрежда - засечи колко време ще свети. После го зареди с 200мА и му сложи същата лампичка, може да не ти звучи логично, но лампичката ще свети доста по-дълго.


batVenci
Мнения: 919
Регистриран на: Пет 09 дек 2011 19:55
Автомобил:
Двигател:

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот batVenci » Сря 16 май 2012 19:59


Krasi написа:Въпрос към Бате Венци:

Не е ли много голяма стойността на потенциометъра в схемата ти с регулиране на тока?
Днес я сглобих и регулирането се осъществява в границите на до 500-600-700 ома или на много малък ход ва потенциометъра и след това спира.
Не е ли по удачен потенциометър от 1 или няколко килоома?

Както писах по-горе схемата ограничител по ампераж си е моя и е без претенции. При мен тръгна веднага с потенциометър 100 килоома, преди по-вече от 15 години. Така си и остана до днес. Щом такъв потенциометър е голям, нямам нищо против да се ползва по-малък, важно е да се настрои оптимално регулирането по ампераж, а то става експериментално. Иначе става ясно, че в основни линии схемата е тръгнала и при теб, колега.
В професионалните схеми променливотоковия реглаж по ампераж се прави с тиристорни/симисторни регулатори, в управляващите вериги на последните почти винаги се ползват динистори (такива са регулаторите в бормашините и други променливотокови ел.мотори, димери на осветителни тела и т.н.). Когато навремето правих схемата нямах на разположение въпросен динистор, освен това по-нисковортови от 35 Волта, се намират трудно. Иначе има нисковолтови заместители, реализирани с биполярни транзистори, но схемата вече става сложна (трябва изработване на платка и т.н.) и затова прибегнах до такова просто, но предполагам надеждно решение.


batVenci
Мнения: 919
Регистриран на: Пет 09 дек 2011 19:55
Автомобил:
Двигател:

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот batVenci » Нед 24 юни 2012 9:05


Тъй като по време на експлоатацията на зарядното е възможно погрешно включване на последното към акумулатора, грешка която може да е много опасна за цялото зарядно (а и не само), поствам коригирана схемата със защита от погрешно свързване. Просто при обратно погрешно свързване, през мощния диод (шунтиращ с цел безопастност останалите елементи от схемата) преминава изключително голям ампераж от акумулатора, който гори моментално бушона - 10 Ампера на изхода. Така веригата е прекъсната и схемата е защитена за сметка на бушона.
Признавам, че схемата отново е видях на скоро в заводско немско зарядно (дано немските инженери са си свършили работата.
Прикачени файлове
Копие (2) от St115_13SN5.JPG


SimoTo
Мнения: 6
Регистриран на: Чет 27 сеп 2012 13:10
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Tutrakan

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот SimoTo » Чет 27 сеп 2012 13:20


Здравейте!
Да разбутам малко темата. Търсих си "просто" зарядно и попаднах на това.Направих го, но нещо не мога да схвана.
Използвам трансформатор с напрежение на вторичната - 17,2в. Съответно след греца то е 17/1,11=15,3в.
При същите стойности на елементите на изхода на зарядното (не съм го закачал на акумулатор, а на празен ход) имам около 12,3в. Толкова имам и на управлението на тиристора (значи пада на съпротивлението на ценера е 3в). Та въпросът ми е дали може да се направи нещо с този трансформатор или задължително да си търся друг. Четох, че някой го е направил с траф с напрежение на вторичната 18в. Дали е тръгнало с него, защото разликата между 18 и 17.2 не е голяма.
Съжалявам за "лаишкия" въпрос, но се надявам някой да отговори.


Потребителски аватар
samo ra4na na zavoite
Мнения: 883
Регистриран на: Нед 27 яну 2008 22:07
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот samo ra4na na zavoite » Пет 28 сеп 2012 21:51


SimoTo написа:Здравейте!
Да разбутам малко темата. Търсих си "просто" зарядно и попаднах на това.Направих го, но нещо не мога да схвана.
Използвам трансформатор с напрежение на вторичната - 17,2в. Съответно след греца то е 17/1,11=15,3в.
При същите стойности на елементите на изхода на зарядното (не съм го закачал на акумулатор, а на празен ход) имам около 12,3в. Толкова имам и на управлението на тиристора (значи пада на съпротивлението на ценера е 3в). Та въпросът ми е дали може да се направи нещо с този трансформатор или задължително да си търся друг. Четох, че някой го е направил с траф с напрежение на вторичната 18в. Дали е тръгнало с него, защото разликата между 18 и 17.2 не е голяма.
Съжалявам за "лаишкия" въпрос, но се надявам някой да отговори.


Ще стане за зарядното. Прочети в темата за проблема с големия ток при разреден акумулатор и вземи съответните мерки.


batVenci
Мнения: 919
Регистриран на: Пет 09 дек 2011 19:55
Автомобил:
Двигател:

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот batVenci » Нед 30 сеп 2012 14:20


Трансформатор с променливо напрежение от 17,2 Волта на вторичната намотка, е с предостатъчно напрежение за реализиране на зарядното. По интересни са товарните му характеристики, или възможностите му за работа в режим с ниско товарно съпротивление, проблем който се прояви при някои колеги и там бе необходимо реализиране на схема за ограничение на зарядния ток, за да не изгори трансформатора. Така че, колега, при реализация на схемата, виж при заряд колко загрява трансформатора, така опитно и приблизително се определят възможностите му за надеждна работа. При заряд с максимален ток при първоначално включване на разреден акумулатор, трансформатора най-много може да е топъл, ако е горещ, то явно е необходимо реализиране на схемата за ограничение на заряда, която постнах преди в темата.


SimoTo
Мнения: 6
Регистриран на: Чет 27 сеп 2012 13:10
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Tutrakan

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот SimoTo » Съб 06 окт 2012 15:57


Направих схемата с този трансформатор и първо без токоограничението. За тестове разполагах с акумулатор, който не държи ток, но беше разреден само до 11в. При Включване на зарядното към него измерих 16в. на клемите му и ток на заряд 4А. Запоих последователно два диода на управляващия извод на тиристора и така напрежението на акумулатора слезе до 14,5в. След около 30 минути зареждане напрежението "слезе" до 13,5в., а тока до 1.7А и остана така около 1 час (повече и не го чаках). Не знам дали е нормално да подпирам тиристора с двата диода, но при 15,3в. на управлението му, осигурени от ценера, без тези диоди на акумулатора мерех 16в.
После свързах и схемата с токоограничението с тенденция ако имам много разреден акумулатор да мога да огранича тока до около 7-8А (толкова ще извади този трансформатор по сметки). Не мога да анализирам схемата и не знам, защо така стана, но с токоограничителната част не можах да отпуша втория тиристор и съответно да "изкарам" зарядно напрежение (и ток) на акумулатора. Премахнах изцяло потенциометъра и оставих само резистора 470 Ома и така "изкарах" 100mA заряден ток и около 11,8в. на клемите. Ако изключа тази част на схемата както е показано с ключ тока става 1,7А при напрежение 13,5в. на клемите.
Искам да помоля някой, който разбира от електроника да ми помогне да накарам да работи токоограничението.


pav4omed
Мнения: 70
Регистриран на: Пон 02 юли 2012 16:42
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот pav4omed » Съб 06 окт 2012 17:28


Може ли да се измисли нещи от захранване на компютър? Там жълтия кабел е 12v 15A.


Потребителски аватар
plameney
Мнения: 397
Регистриран на: Вто 25 май 2010 21:46
Автомобил: Passat B5 1.6
Двигател: ARM 2000
Местоположение: Асеновград
Контакти:

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот plameney » Съб 06 окт 2012 20:02


SimoTo написа:Направих схемата с този трансформатор и първо без токоограничението.....

Схемата с токоограничението (на bat Venci)тръгва веднага.Аз я направих,но при обратно включване на акумулатора,токоограничаващия тиристор гори моментално.Просто бушона няма време да се стопи.
Прегледай си свързването на елементите.Не е нормално да се корегира ценера с допълнителни диоди.Пробвай с друг ценер.
Слагам една рисунка на тиристора и ценера.Виж да няма нещо объркано в свързването.Ако всичко е верно свързано схемата си работи и се регулира.
Изображение


SimoTo
Мнения: 6
Регистриран на: Чет 27 сеп 2012 13:10
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Tutrakan

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот SimoTo » Съб 06 окт 2012 21:03


Свързването ми е така, само че нямах PL15, сложих 1N4744A (1W, 15V) ценеров диод.
Останалите стойности са както на схемата. Както написах на управлението на тиристора имам около 15,5V, на анода му около 17,1V и на клемите на акумулатора около 16V. Следа като свързах два последователни диода на управлението на тиристора на клемите имам вече 14,5V (2x0.7 се намалява от диодите). Може би трябва да сложа ценеров диод на 14V или 13V. А токоограничението не тръгна никак, като тиристора му (на токоограничението ) явно не се отпушва, защото на клемите меря само напрежението от акумулатора. Махнах този големия 100кОм потенциометър и оставих само резистора 470 Ом, но същата работа


Потребителски аватар
samo ra4na na zavoite
Мнения: 883
Регистриран на: Нед 27 яну 2008 22:07
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот samo ra4na na zavoite » Съб 06 окт 2012 22:11


SimoTo написа:Направих схемата с този трансформатор и първо без токоограничението. За тестове разполагах с акумулатор, който не държи ток, но беше разреден само до 11в. При Включване на зарядното към него измерих 16в. на клемите му и ток на заряд 4А. Запоих последователно два диода на управляващия извод на тиристора и така напрежението на акумулатора слезе до 14,5в. След около 30 минути зареждане напрежението "слезе" до 13,5в., а тока до 1.7А и остана така около 1 час (повече и не го чаках). Не знам дали е нормално да подпирам тиристора с двата диода, но при 15,3в. на управлението му, осигурени от ценера, без тези диоди на акумулатора мерех 16в.
После свързах и схемата с токоограничението с тенденция ако имам много разреден акумулатор да мога да огранича тока до около 7-8А (толкова ще извади този трансформатор по сметки). Не мога да анализирам схемата и не знам, защо така стана, но с токоограничителната част не можах да отпуша втория тиристор и съответно да "изкарам" зарядно напрежение (и ток) на акумулатора. Премахнах изцяло потенциометъра и оставих само резистора 470 Ома и така "изкарах" 100mA заряден ток и около 11,8в. на клемите. Ако изключа тази част на схемата както е показано с ключ тока става 1,7А при напрежение 13,5в. на клемите.
Искам да помоля някой, който разбира от електроника да ми помогне да накарам да работи токоограничението.



Щом превишава 14,4-14,5В с 15 волтов ценер значи същият е повреден. Смени ценера схемата я изпитах многократно като реализирах две зарядни които работят первектно.Аз използвах КТ 707 ама е същотот като да си с КТ 708.

Успех


Потребителски аватар
samo ra4na na zavoite
Мнения: 883
Регистриран на: Нед 27 яну 2008 22:07
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот samo ra4na na zavoite » Съб 06 окт 2012 22:27


Тук акумулатора е напълно зареден и при включване зарядното веднага ограничава токът.

http://vbox7.com/play:89914d02ca



Върни се в “Направи си сам!”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: mironski и 44 госта