Схема на работещо зарядно за акумулатори
Правила на форума
Натисни тук за да прочетеш Правилата на форума
Натисни тук за да прочетеш Правилата на форума
- ktamen
- Мнения: 6164
- Регистриран на: Вто 23 мар 2010 18:52
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София - Ямбол
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
На крушката какво не и харесваш?
Като не те кефи крушка, може да използваш една или няколко от твоите любими нагревателни свещи.
Обясни по-подробно - волтове, ампери и ще получиш по-конкретни съвети.
Като не те кефи крушка, може да използваш една или няколко от твоите любими нагревателни свещи.
Обясни по-подробно - волтове, ампери и ще получиш по-конкретни съвети.
- samo ra4na na zavoite
- Мнения: 883
- Регистриран на: Нед 27 яну 2008 22:07
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
3-4А заряден ток.
- nick.asenov
- Мнения: 5
- Регистриран на: Пон 16 мар 2020 23:33
- Автомобил:
- Двигател:
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
Понеже схемата на бат Венци много ме кефи, реших да я изгладя с парната ютия :-)
-добавяме буфер T1=BD139 примерно;
-диода Д1 компенсира пада Ube и се сумира с опорното напрежение на ценера;
-намалям стойността на потенциометъра на 10к и понеже времеконстантата не ми харесва с един порядък, кондензатора става не 220, а 2200uF.
Според мен, кондензатор, шунтиран от диоден преход (управляващата верига на тиристор) може да е за възможно най-ниско работно напрежение.
-добавяме буфер T1=BD139 примерно;
-диода Д1 компенсира пада Ube и се сумира с опорното напрежение на ценера;
-намалям стойността на потенциометъра на 10к и понеже времеконстантата не ми харесва с един порядък, кондензатора става не 220, а 2200uF.
Според мен, кондензатор, шунтиран от диоден преход (управляващата верига на тиристор) може да е за възможно най-ниско работно напрежение.
- nick.asenov
- Мнения: 5
- Регистриран на: Пон 16 мар 2020 23:33
- Автомобил:
- Двигател:
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
Ограничаване на тока на заряд и напрежението може да стане много по-елегантно с MOSFETs
Примерно IRF540, който го има на пазара за около 1.60 лв.
Както се вижда от техническите характеристики (datasheet) , за да отключи (да започне да зарежда) му е нужно типично 3 волта (максимално 4), а ограничавайки Ugs около 5 волта лимитираме тока 6~8 А, като гледам графиката.
п.п: не ме карайте да го чертая на компютър това
- Levo54
- Мнения: 15
- Регистриран на: Сря 19 дек 2018 0:15
- Автомобил: VW Sharan 4motion
- Двигател: AUY 2001
- Местоположение: Пазарджик, Варна
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
На варианта с MOSFET ще му трябва радиатор който няма да е толкова елегантен защото транзистора работи в линеен режим
За колегата от предния пост - евтин товарен резистор може да се направи от горена тел за връзване на арматура.
Тел с диаметър 1.2 мм има съпротивление 0.13 ома/метър
За колегата от предния пост - евтин товарен резистор може да се направи от горена тел за връзване на арматура.
Тел с диаметър 1.2 мм има съпротивление 0.13 ома/метър
- milmar
- Мнения: 4933
- Регистриран на: Съб 22 мар 2008 2:57
- Автомобил: Passat B4 and B6 Variant
- Двигател: 1Z and CBDC
- Местоположение: Русе
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
nick.asenov написа:.... за да отключи (да започне да зарежда) му е нужно типично 3 волта (максимално 4), а ограничавайки Ugs около 5 волта лимитираме тока 6~8 А, като гледам графиката.
п.п: не ме карайте да го чертая на компютър това
Така не може да се контролира ток. Въобще MOSFET-ите са създадени основно за работа в импулсен (ключов) режим. Ако наистина се загледаш в графиката "Output Characteristics" ще откриеш, че при напрежение Uds 4-5V, гейтовото напрежение влияе твърде нелинейно на дрейновия ток. Малко над праговото напрежение, транзисторът е отпушен напълно. По-лошото е, че при това има положителна обратна връзка - повече отпушен транзистор води до по-ниско напрежение Uds, a това до още по-наситен проводящ канал на MOSFET-a. Това се прави само със отрицат. оратна връзка по ток, резистор с малка стойност последователно във веригата, ОУ и т.н. Остава проблема с загряването в линеен режим. Транзистора си става аналог на един резистор и грее точно като такъв. Резистор с особен характер.
Ако пък направиш така, че Uds да е 10V или повече, влиянието на гейтовото напрежение става по-линейно, но загубите са страшни и са във вид на толина.
Другия проблем е, че при едно кратко претоварване или късо съединение резистор ще оцелее 100%, а MOSFET в този режим "ще му леят куршум" .
nick.asenov написа:Понеже схемата на бат Венци много ме кефи, реших да я изгладя с парната ютия :-)
....
Дай линк към схемата на бат Венци, неизгладена или (по-скоро И) обясни каква е идеята на схемата която си дал, какво точно регулира и спира ли когато акумулатора е зареден и как точно работи това, ако работи.
Отделно пък тези схеми за да работят се правят с динистор или пък с транзисторна схема работеща в подобен режим, иначе не се получва добър резултат, отделно от регулирането на напрежението, което би трябвало да го има за да не презарежда, имаче за какво са тези хЕлектроники ....
Още по-отделно, на входа на схемата е дадено до 25V. Да приемем, че е 24V, представяш ли си какво ще стане ако в един момент за нещастие тиристорът се отпуши и направи верига към акумулатора, който е 13V или още по-зле 10V щом ще го зареждаме, какъв ток ще протече .... и кое ще устиска ...
Последно - задължително напрежението което е на входа трябва да е пулсиращо, директно от изправителя, нефилтрирано, това само принципно!
- nick.asenov
- Мнения: 5
- Регистриран на: Пон 16 мар 2020 23:33
- Автомобил:
- Двигател:
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
Схемата с 2 тиристора е от тази тема. Има я на няколко места, но примерно на страница 35:
http://forum.vwclub.bg/posting.php?mode=quote&f=11&p=4687151
Щом така работи, би трябвало да може да стане само с един тиристор.
Каквото и да се ползва все ще има топлина-фет, тиристор...
Хубавото на идеята е, че така може да се ограничи тока и то в неговия пик, за разлика от тиристор/динистор.
Примерът с достъпен на пазара Hex-Fet евтинджос е само сламка.
Един подходящ за целта V-Fet, който по принцип е с отрицателна температурна характеристика, желателно в TO3 корпус , не може да бъде убит толкова лесно, но е по-скъп и дефицитен.
http://forum.vwclub.bg/posting.php?mode=quote&f=11&p=4687151
Щом така работи, би трябвало да може да стане само с един тиристор.
Каквото и да се ползва все ще има топлина-фет, тиристор...
Хубавото на идеята е, че така може да се ограничи тока и то в неговия пик, за разлика от тиристор/динистор.
Примерът с достъпен на пазара Hex-Fet евтинджос е само сламка.
Един подходящ за целта V-Fet, който по принцип е с отрицателна температурна характеристика, желателно в TO3 корпус , не може да бъде убит толкова лесно, но е по-скъп и дефицитен.
- Levo54
- Мнения: 15
- Регистриран на: Сря 19 дек 2018 0:15
- Автомобил: VW Sharan 4motion
- Двигател: AUY 2001
- Местоположение: Пазарджик, Варна
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
И от мен една съвсем лека модификация на схемата на бат Венци от 2-ра стр.
Както е писал бат Венци схемата много добре пасва с траф от старите пернишки зарядни. В този случай регулировката на тока е почти излишна при зареждане на автомобилни акумулатори (40 - 100 Ач). Ако трафа е "твърд" регулирането си е необходимо.
В този си вид схемата регулира тока от максималната стойност (зависи от напрежението на входа на греца) до половината от максимума.
Примерно ако максималния ток е 10 А намалява до 5 А и със скок става 0
Както е писал бат Венци схемата много добре пасва с траф от старите пернишки зарядни. В този случай регулировката на тока е почти излишна при зареждане на автомобилни акумулатори (40 - 100 Ач). Ако трафа е "твърд" регулирането си е необходимо.
В този си вид схемата регулира тока от максималната стойност (зависи от напрежението на входа на греца) до половината от максимума.
Примерно ако максималния ток е 10 А намалява до 5 А и със скок става 0
- nick.asenov
- Мнения: 5
- Регистриран на: Пон 16 мар 2020 23:33
- Автомобил:
- Двигател:
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
Levo54 написа:.
В този си вид схемата регулира тока от максималната стойност (зависи от напрежението на входа на греца) до половината от максимума.
Примерно ако максималния ток е 10 А намалява до 5 А и със скок става 0
Колега, имаш предвид напрежението на дозареждане. В двете крайни положения на потенциометъра заряда спира съответно при 7 и 14,4в. на клеймите на акумулатора.
При фазово управление на тиристор/ динистор, нищо, че измерваме някаква средна стойност на тока, да речем ограничен до 1А, на върха на синусоидата е изцяло отпушен-мачка трафа и греца.
V-fet, поради отрицателната си температурна характеристика, трябва да е студен, за да зарежда. При него топлинен пробив няма, като прегрее, спира заряда. Трябва да се охлажда, за да работи.
- milmar
- Мнения: 4933
- Регистриран на: Съб 22 мар 2008 2:57
- Автомобил: Passat B4 and B6 Variant
- Двигател: 1Z and CBDC
- Местоположение: Русе
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
Този тип схема разчита на това, че тиристорът ще се отпуши, ако напрежението на катода му (акумулаторното) стане по-ниско от гейтовото (управляващия електрод). Така в зависимост на колко е настроен потенциала на уоравляващия електрод посредством тример, се получва някакво квазирегулиране. Това не е схема на тиристор с фазово управление. И понеже управляващия електрод изисква ток за да се отпуши тиристора (не е като гейт на полеви транзистор) се получава спад в сравнително високоомния тример, става доста неточно регулирането. Буферирането с някакъв транзистор, както е предложил nick.asenov е по-удачно.
Така или иначе и в тази схема ще има удърни импулсни токове. Трябва да се сложи някакво резисторче последователно във веригата според мен.
Така или иначе и в тази схема ще има удърни импулсни токове. Трябва да се сложи някакво резисторче последователно във веригата според мен.
- samo ra4na na zavoite
- Мнения: 883
- Регистриран на: Нед 27 яну 2008 22:07
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
Аз съм сложил резистор 0,47ом 10W и зарядният ток е 4А. Леко е пожълтял резистора ама държи положението. Мисля да пробвам с 2*Н1 крушки в паралел, но трябва да се измисли надеждно монтиране в зарядното.
- Levo54
- Мнения: 15
- Регистриран на: Сря 19 дек 2018 0:15
- Автомобил: VW Sharan 4motion
- Двигател: AUY 2001
- Местоположение: Пазарджик, Варна
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
Колеги nick.asenov и milmar прави сте.
Идеята ми беше при максимално опростена схема да може да се ограничава първоначалния ток на заряд.
Такова зарядно иска периодично да го наглеждаш и да коригираш тока. Не е от категорията "включи и забрави".
И още, на изхода трябва да има амперметър и волтметър. Задължително, според мен.
Идеята ми беше при максимално опростена схема да може да се ограничава първоначалния ток на заряд.
Такова зарядно иска периодично да го наглеждаш и да коригираш тока. Не е от категорията "включи и забрави".
И още, на изхода трябва да има амперметър и волтметър. Задължително, според мен.
- samo ra4na na zavoite
- Мнения: 883
- Регистриран на: Нед 27 яну 2008 22:07
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
Браво колега, добре е за самоделка. Аз докато имах допир до металообработващи машини си направих две зарядни.И двете са по схемата на бат венци.
- stypkata
- Мнения: 1223
- Регистриран на: Пет 15 дек 2006 2:56
- Автомобил: Golf 3AEK+BMW318i 143ps+ Jumper
- Двигател: AEK
- Местоположение: Бургас
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
Мога ли с регулируем токоизправител настроен на 15V да зареждам автомобилен акумулатор и трябва ли въобще да е изправен тока или само с трансформатор може да се зарежда ?т.е. каква е разликата между обикновен токоизправител и зарядно за акумулатори ( едно ок също ли са)?
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 35 госта