Схема на работещо зарядно за акумулатори

Споделете опит за собственоръчно направени подобрения или ремонти на вашият Volkswagen или попитайте как да ги направите сами
Потребителски аватар
samo ra4na na zavoite
Мнения: 883
Регистриран на: Нед 27 яну 2008 22:07
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот samo ra4na na zavoite » Чет 26 апр 2012 18:56


Dobromirski написа:Ако искаш да намалиш зарядният ток, въздействай на първичната намотка на трафа . Връзваш примерно последователно една крушка 60W . По силата на светене пък може да съдиш какво се случва с акумулатора :wink:
Ако искаш да си регулираш тока, си купуваш един регулатор за крушка на 220V и включваш траф с около 24V изходно в него :wink:
http://dobrikit.net/REGULATOR-1-p-13.html


Има много начини за регулиране на тока. Имам една добра идея ,но ще пиша за нея след като я реализирам :)




batVenci
Мнения: 919
Регистриран на: Пет 09 дек 2011 19:55
Автомобил:
Двигател:

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот batVenci » Чет 26 апр 2012 21:41


Регулирането на ампеража при заряд според мен не е необходимо. От изключителна важност е напрежението при заряд да не превишава 15 Волта. На разреден акумулатор (в началото на заряда) схемата отдава максимален заряден ток. Не виждам къде тук е проблема? Може би има притеснения да не "изгърми акумулатора"?
Докато схемата автоматично ограничава максималният заряд до 14,4 Волта, акумулатора поема ампераж колкото му е необходимо. Само така времето за заряд е минимално. Генераторите в нашите автомобили работят точно така - имаме само регулиране на напрежението до 14,4 Волта, и поне аз не съм срещал регулатор на ампеража при заряд.
Т.е. схемата дава еквивалентен заряд като автомобилен генератор. Зарядните процеси там фирмите производители са изследвали изключително подробно, анализа от които разработки ги виждаме в схемите на пазарните им продукти.
Единственото което ще даде намаляването на зарядният ток е удължаване на времето на заряд.
Все пак, ако е необходим реглаж на ампеража, може да се добави тиристорен регулатор - подобен като тези на бормашините. На моето зарядно имам друг тиристор КТ 708 свързан преди минуса на греца (катода към минуса на греца). Между анода и управляващият електрад на тиристора съм свързал потенциометър 100 килоома. Между катода и управляващият електрод на тиристора съм свързал кондензатор 22 микрофарада. Целият мантаж отново е обемен. Схемата си е моя и няма притенции (в заводските зарядни такива регулатори на ампераж - няма). Това е моя регулатор на ампеража, който регулира ампеража на моето зарядно плавно в диапазона от максимум до 0,5 Ампера. Тази схема ползвах преди когато зареждах 6 волтов мотоциклетен акумулатор. Тогава ограничавах ампеража до около 0,7 Ампера. Сега даже този регулатор съм изключил (при заряд на автомобилен акумулатор), с ключ просто го шунтирах.
Иначе на пазара има схеми на нисковолтови тиристорни регулатори по ампераж, като посочените по-горе от Добромирски...


Потребителски аватар
samo ra4na na zavoite
Мнения: 883
Регистриран на: Нед 27 яну 2008 22:07
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот samo ra4na na zavoite » Чет 26 апр 2012 22:29


batVenci написа:Регулирането на ампеража при заряд според мен не е необходимо. От изключителна важност е напрежението при заряд да не превишава 15 Волта.


Прав си за волтажа,но ампеража искам да го огранича с цел ,че като включа разреден акумулатор първите часове тафа работи на макс и грее силно изпича се лака на жицата и му се скъсява много живота.
Целта ми е да пренавия подходящ П образен траф който да е с високо магнитно разсейване (подобно на заварачните трафове) .За целта ми трябва около 150VA траф с П образен магнитопровод на който първичната намотка да бъде изцяло навита на едната макара ,а вторичната на другата.
По този начин се получава голямо магнитно разсейване к.п.д-то на трафа пада ,при заряд на акумулатора той "кляка" а жицата и оттам и целия траф не греят.
По този начи навит траф ще дава около 60-70% от мощността си и 8-10 амперов траф би свършил чудесна работа.

П.П и за ампеража все пак гоним 1:10 от капацитета на акумулатора,не е желателно да зареждаме примерно с 25А


batVenci
Мнения: 919
Регистриран на: Пет 09 дек 2011 19:55
Автомобил:
Двигател:

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот batVenci » Нед 29 апр 2012 15:45


Да така е колега на старото пернишко зарядно, магнитопровода на трансформатора е с П-образни ламели. Трансформатора на зарядното може би е най-натовареният елемент и запаса на мощност при него е много важен. Относно ампеража при заряд, теорията и практиката показват, че волтажа е от първостепенна важност за правилното протичане за зарядните процеси. Нормално е при разреден акумулатор в началото на заряда, ампеража пиково да скача на макс, след което със зареждане на акумулатора плавно да спада до нула. Така че в началото на заряда, не е проблем да имаме 25 Ампера ток, по-голам проблем е да имаме например 15-17 Волта заряд когато и да е било по време на заряд.
Колега, ако дълго време зареждаш с голям ампераж, без явни признаци за зареждане (напрежението трудно достига 13-14 Волта), възможно е да имаш вътрешно "късо" в клетка от акумулатора и такъв акумулатор е "заминал". Просто практиката показва, че така най-често си заминават (за съжаление) оловните ни акумулатори...


Потребителски аватар
samo ra4na na zavoite
Мнения: 883
Регистриран на: Нед 27 яну 2008 22:07
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот samo ra4na na zavoite » Вто 01 май 2012 19:06


batVenci написа:в началото на заряда, не е проблем да имаме 25 Ампера ток


моя траф е доста по слаб.

Какво направих аз. Използвам малък траф (такъв имам) със сечение на магнитопровода 4,37см2.
При зареждане дава ток 5А и постепенно пада.Тиристора и греца сложих на малки радиатори и тествах многократно.
Зарядното работи перфектно препоръчвам го на всеки ,а бат венци трябва бая бири да пие :beer :drunk


Потребителски аватар
Krasi
Мнения: 670
Регистриран на: Вто 08 юни 2004 12:37
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: ПЛЕВЕН

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот Krasi » Пет 04 май 2012 13:13


Бат Венци, ще постнеш ли схемата с регулиране на тока която си направил?


Потребителски аватар
Ronin
Мнения: 1025
Регистриран на: Съб 10 юни 2006 16:59
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Пловдив Kia ceed 16V 109 к.с
Контакти:

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот Ronin » Пет 04 май 2012 22:23


Здрасти,схемата с тиристора е добра,вече опуках два трафа,като не предвидих ограничение по ток и при първоначален заряд на разреден акумулатор трафа отдаде над 15А което не е проблем,проблем се оказа че държа 15А в продължение на 2 часа и издъхна....!При мен обаче напрежението по време на заряд достига 15,3-15,4 Волта.имам две различни зарядни ,с различни трафове,съответно едното ограничено по ток на 8А другото на 6А и двете подминават 15 Волта ......Това смятам че не е проблем ,стига да не преминава 15.5 и нагоре над 16 волта !Не ми се спори защо трябва да е така ,но смятам го за нормално !Напрежението след трафа и при двата е 17-18 Волта

Този е първия...който изгорих,вторичната намотка му беше 4 кв.мм

Изображение

Изображение

Сглобено вече зарядно !

Изображение

Това отдава 20А без проблем,но е ограничено до 8А .....

Изображение

И двете са по схемата с тиристора и ценера !Трафа е самоделка,радиатора грее яко и топи кабелите,принудих се да използвам изолация от пажарен кабел,затова са и червени,радиатора беше черен,след първите няколко заряда ,както се вижда вече бие на жълто от топлото !

Ето и една снимка от току що,тествам ги на този акумулатор,6,5 Ампера

Изображение


Потребителски аватар
Krasi
Мнения: 670
Регистриран на: Вто 08 юни 2004 12:37
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: ПЛЕВЕН

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот Krasi » Съб 05 май 2012 12:12


Точно затова искам да направя ограничението на тока


batVenci
Мнения: 919
Регистриран на: Пет 09 дек 2011 19:55
Автомобил:
Двигател:

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот batVenci » Съб 05 май 2012 13:00


Тъй като явно при разреден акумулатор първоначалният заряд е с доста голям ампераж, така се появяват проблеми при трансформатора (загрява недопустимо), поствам моята схема с ограничение на ампеража при заряд:
Прикачени файлове
Копие от St115_13SN5.jpg


batVenci
Мнения: 919
Регистриран на: Пет 09 дек 2011 19:55
Автомобил:
Двигател:

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот batVenci » Съб 05 май 2012 13:11


Сега малко обяснения, макар че нещата са ясни.
Добавил съм схема за ограничение на ампеража. В моето устройство ограничението е от макс до около 0,5 Ампера. Тъй като моя транформатор не грее много, то при заряд изключвам схемата с начертания ключ. Монтажа отново е обемен, като и на втория КТ 708 използвам ламарина за радиатор. Схемата отново е много проста и надеждна, надявам се да не създаде проблеми при изработването от колегите.
Колега Ronin, ако при заряд напрежението достига 15,5 Волта, то проблема е в подбора на ценера. Просто постави по нисковолтов ценер и напрежението неминуемо ще падне до по-оптимални стойности.
Според мен с ограничителната схема вече трансформаторите няма да греят опасно, но времето за заряд ще е по-дълго. Така вече схемата ще може да се реализира и с по-маломощни трансформатори, които са и много по-евтини...


Потребителски аватар
samo ra4na na zavoite
Мнения: 883
Регистриран на: Нед 27 яну 2008 22:07
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот samo ra4na na zavoite » Съб 05 май 2012 16:17


batVenci написа:Тъй като явно при разреден акумулатор първоначалният заряд е с доста голям ампераж, така се появяват проблеми при трансформатора (загрява недопустимо)


Точно затова по нагоре в темата писах,че трафа трябва да е с падаща характеристика (мека характеристика). Така навит траф дори и при вторична намотка на късо няма да прегрее.


Потребителски аватар
samo ra4na na zavoite
Мнения: 883
Регистриран на: Нед 27 яну 2008 22:07
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот samo ra4na na zavoite » Съб 05 май 2012 16:26


Ronin написа:При мен обаче напрежението по време на заряд достига 15,3-15,4 Волта.


Пробвай да мериш с друг мултицет,твоя може да "лъже" .Ако не смени ценера с нов,или каквото ти каза бат венци :lol:


batVenci
Мнения: 919
Регистриран на: Пет 09 дек 2011 19:55
Автомобил:
Двигател:

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот batVenci » Съб 05 май 2012 17:26


Колегата samo ra4na na zavoite написа:
Точно затова по нагоре в темата писах,че трафа трябва да е с падаща характеристика (мека характеристика). Така навит траф дори и при вторична намотка на късо няма да прегрее.
Това е най-вярното твърдение за заводските трансформатори. Дори и при "късо" на изхода благодарение на високото си вътрешно съпротивление (падаща характеристика, мека характеристика и т.н.), ампеража през вторичната намотка не достига опасни за трансформатора стойности (на моето старо пернишко зарядно дори "на късо" не достигам 4 Ампера!!!).
Затова в първите си постове при показване на схемата на заводските зарядни (там трансформаторите са с по-горе посочената характеристика), не съм предполагал за възникване на проблем при реализирането на схемата с обикновен мрежов трансформатор.
Затова днес постнах по-горе, ограничителна схема. Така вече се надявам при ограничение на ампеража (примерно на 1-2 Ампера), няма да греят недопустимо използваните от колеги обикновени мрежови трансформатори. Освен това с този "амперограничител", на времето си зареждах 6-волтовия мотоциклетен акумулатор с 0,7 Ампера заряден ток.
Ако някой колега иска да зарежда 6-волтов акумулатор, то само е необходимо чрез ценер 8 волта, на мястото на ценера 15 волта, да се извърши замяна, така схемата става зарядно за 6-волтови акумулатори. Може схемата да е комбинерана и за 12-волтови и за 6-волтови акумулатори, тогава по-горе посочените ценери е необходимо да се превключват с обикновено ключе (както са реализирани схемите на продаваните в момента комбинирани заводски зарядни).


batVenci
Мнения: 919
Регистриран на: Пет 09 дек 2011 19:55
Автомобил:
Двигател:

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот batVenci » Нед 06 май 2012 12:38


Ronin написа:Здрасти,схемата с тиристора е добра,вече опуках два трафа,като не предвидих ограничение по ток и при първоначален заряд на разреден акумулатор трафа отдаде над 15А което не е проблем,проблем се оказа че държа 15А в продължение на 2 часа и издъхна....!При мен обаче напрежението по време на заряд достига 15,3-15,4 Волта.имам две различни зарядни ,с различни трафове,съответно едното ограничено по ток на 8А другото на 6А и двете подминават 15 Волта ......Това смятам че не е проблем ,стига да не преминава 15.5 и нагоре над 16 волта !Не ми се спори защо трябва да е така ,но смятам го за нормално !Напрежението след трафа и при двата е 17-18 Волта

Колега, за съжаление не си "опукал" само трафа, а и тиристора. При продължителен заряд с над 15 Ампера (максималния допустим ампераж на тиристора е 15 Ампера), последния според мен е пробил, и така вече не изпълнява ограничителните си функции по напрежение. Затова напрежението при заряд вече подминава 14,4 Волта. Просто пробилия тиристор вече е станал обикновен диод.
За да не горят вече и трафа, и тиристора, е необходимо използването на трансформатор с високо вътрешно съпротивление (някои колеги му казват с падаща характеристика, мека характеристика). Тъй като последният е скъп, затова за ограничение на ампеража до безопасни стойности може да се ползва постнатата от мен по-горе ограничителна схема.


Потребителски аватар
Krasi
Мнения: 670
Регистриран на: Вто 08 юни 2004 12:37
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: ПЛЕВЕН

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот Krasi » Нед 06 май 2012 21:38


Имам проблем с подбора на ценера - напрежението не е толкова колкото трябва, сега е около 13.7 и спира заряда там.
Дали не е възможно това опорно напрежение да го изработим с нещо то стабило, например LM317 за да ги няма тия нестабилности с ценеровото опорно напрежение?



Върни се в “Направи си сам!”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 31 госта