Схема на работещо зарядно за акумулатори

Споделете опит за собственоръчно направени подобрения или ремонти на вашият Volkswagen или попитайте как да ги направите сами
Потребителски аватар
инжектопляктор
Мнения: 4192
Регистриран на: Нед 21 сеп 2014 0:54
Автомобил:
Двигател:

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот инжектопляктор » Вто 18 авг 2015 11:17


ktamen написа:всъщност са 17В

Ама не са. Само не видях къде си видял акумулатори да бъдат зареждани в схеми с кондензатори и как изчисли съпротивлението на товара, за да подбереш правилният? Зарядното за акумулатор не е стабилизиран, филтриран токоизправител.




Потребителски аватар
plameney
Мнения: 397
Регистриран на: Вто 25 май 2010 21:46
Автомобил: Passat B5 1.6
Двигател: ARM 2000
Местоположение: Асеновград
Контакти:

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот plameney » Вто 18 авг 2015 12:37


инжектопляктор написа:...Ама не са...

Пак се почна...
Колегите са коментирали на дълго и на широко даже и линк ти пуснаха.
За да не е напразен поста ми прилагам отговора на Бат Венци.
batVenci написа:Да в схемата няма филтров кондензатор. Но самият акумулатор играе точно ролята на един много голям филтров кондензатор практически. Затова всички измервания/анализи по схемата трябва да се правят при свързан акумулатор.
Например на моето старо пернишко зарядно, което стана прототип на дискутираната схема, на вторичната му намотка на трансформатора му няма по-вече от 14 Волта променливо напрежение. Въпреки това зарядният процес на акумулатора приключва при 14,4 - 14,5 Волта, но вече постоянно напрежение, измерено на клемите на акумулатора. Обяснението на това явление, го дава колегата plameney, а именно изправеното променливо напрежение на вторичната намотка на трансформатора, след Греца и регулиращия тиристор, се филтрира практически от акумулатора. От електротехниката се знае, че напрежението на филтрация е приблизително максималния пик на изправеното напрежение от Греца на вторичната намотка на трансформатора, което е приблизително с 1,4 пъти по-вече от ефективната му стойност. Т.е. както писа колегата ktamen, може да се получи уникално опростено и гениално зарядно, само с един мощен мрежов трансформатор с вторично променливо напрежение около 11 Волта и един мощен изправителен диод. Тогава на акумулатора ще се отдава постоянно напрежение с максимум по-малко от 14,8 Волта. Пак повтарям така се реализира едно изключително опростено, но въпреки това, а може би заради това, едно гениално зарядно, състоящо се само от два елемента - мрежов трансформатор и изправителен диод. Така че, колеги, ако ви изпадне от някъде мощен мрежов трансформатор с вторично променливо напрежение 11 Волта на празен ход, то свързвайки му само един мощен изправителен диод, ще получите едно наистина уникално зарядно...


Потребителски аватар
инжектопляктор
Мнения: 4192
Регистриран на: Нед 21 сеп 2014 0:54
Автомобил:
Двигател:

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот инжектопляктор » Вто 18 авг 2015 13:36


plameney написа:Колегите са коментирали на дълго и на широко даже и линк ти пуснаха.

Празният акумулатор има по-ниско вътрешно съпротивление. Напрежението на устройството кляка, за разлика от тока. Остава обаче условието зарядното устройство да може да поддържа такова напрежение, че то да е по-високо от напрежението на акумулатора, за да може да протича заряда. Колкото по-голяма част от графиката се намира над напрежението на акумулатора, толкова е по-ефективно зареждането.
ГРЕЦ-ът е конструктивен елемент в електротехниката, съставен от 2 групи диоди, които пропускат едната или другата половина на полу-вълната и де факто я комутират по такъв начин, че двете половинки са изкарани в положителната част на графиката. От там изправеното напрежение се характеризира по същият начин, по който и променливият ток на вторичната. Действително се характеризира с промеливотокова и постояннотокова съставна. Пиковете са съобразно графиката при вторичната на трансформатора с важното допълнение, че схемата консумира между 0.9 и 1.4V, поради факта че диодите изискват определено напрежение, за да се отпушат.
Значи цялата ви теория се развива на това, че 11V ефективна стойност на напрежението е U=Um/sqrt(2), а после плескаме 1 диод. Безкрайно ниска ефективност има 1 полупериодният токоизправител. Също както и много малка част от графиката ще е на такова напрежение, което е по-високо от това на акумулатора. Не ви виждам как ще зареждате ефективно. Със стабилизиран токоизправител с 14,4V и 3А максимален ток зареждам 72Ah акумулатор от полу-зареден до зареден за повече от 12 часа. С това нещо с 1 диод съм сигурен, че ще се зарежда много, много, ама много бавно.
И другото - напрежение на празен ход е по-високо от напрежение под товар. При натоварване напрежението на трафа има склонност да кляка. Това, че на мене ми е било напрежението 17V на вторичната не означава, че си зареждам акумулатора със 17V, когато го пусна на изхода.


Потребителски аватар
plameney
Мнения: 397
Регистриран на: Вто 25 май 2010 21:46
Автомобил: Passat B5 1.6
Двигател: ARM 2000
Местоположение: Асеновград
Контакти:

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот plameney » Вто 18 авг 2015 15:23


инжектопляктор написа:...От там изправеното напрежение се характеризира по същият начин, по който и променливият ток на вторичната. ....

Оправи понятията ток и напрежение.
Иначе някои от твърденията в първата половина на поста са верни.Другото няма да го коментирам,защото е вече разглеждано.
Въпроса на колегата беше ще стане ли зарядно с траф на вторичната на който измерваме ~12V отговора на въпроса е "да".


jordanelektronika
Мнения: 11
Регистриран на: Пон 20 юли 2015 18:16
Автомобил:
Двигател:

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот jordanelektronika » Вто 18 авг 2015 16:28


Първо благодаря за всичко.
Имам пернишки стабилизатор който искарва 12волта постоянно според това какво пише на него, но в действителност изкарва 3.7 постоянно от едната(по мощната намотка) и 8 волта променливо.Тук имам въпрос някои да има идея защо?

Що се отнася до другите коментари аз знам това, за да можем да използваме формулите които важат за постояннотоково напрежение и ток и за променливо напрежение и ток, разделяме променливото на корен от 2 и получваме примерно от 310волта мрежово напрежение приблизително 230 волта (това са реалните стойности на мрежата).От максимално получаваме ефективно.
Акумулатора се зарежда с 14.4 волта горе долу различно за различните акумулатори, но е възможно не разреден акумулатор да се заражда за кратко всекидневно с 12 волта(тук не съм сигруен, прочетох го във вашия форум).
За моето зарядно пробвах го с реален акумулатор-показа ми 14.3-14.4 волта но след това като го премерих пак ми показа повече, не знам защо.Общо взето се променяше като го измервах все над 14.5-14.7.Показа ми ток 2.3А приблизително.
Но трансформатора грееше на допир даже бих казал доста, сложил съм една шайба на тиристора, която е по голяма от него два пъти някъде.Диаметъра на шайбата е около 2 пъти височината на тиристора без крачетата-дали е достатъчно?
Не ми се четата 29 страници съжалявам.Имам и 427 страници някъде да чета за PIC18F67J60, което е доста вече....Прочел съм около 50....


Потребителски аватар
инжектопляктор
Мнения: 4192
Регистриран на: Нед 21 сеп 2014 0:54
Автомобил:
Двигател:

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот инжектопляктор » Вто 18 авг 2015 16:43


plameney написа:Оправи понятията ток и напрежение.

Напрежението е разликата в потенциалите на 2 точки. Токът е зарядите, които са преминали за 1-ца време. Ако електричеството минава по една тръба, то съпротивлението е диаметърът(сечението) на тръбата, напрежението е налягането, а токът е дебитът на водата.
Токът е променлив, но де факто напрежението променя своята стойност, наложено на графиката заедно с величината време.
Всъщност 30 страници едва ли ми се четат в този момент. Съжалявам, ако съм показал липса на уважение към някого. Просто с траф, който след изправяне не може да даде 14V напрежение на изхода на устройството работата е много мъглява. Много, много бавно би работило едно подобно зарядно и със страшно ниска ефективност според мен.
Всичко това при условие, че има импулсни зарядни по 30-35лв като Лидъл-ските или като пернишкият изправител, който продавах и тук и го продадох за 25лв, според мен има много голям шанс с малка отделена сума да не се тровят нервите с подобни опитни постановки.


Потребителски аватар
ktamen
Мнения: 6151
Регистриран на: Вто 23 мар 2010 18:52
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София - Ямбол

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот ktamen » Вто 18 авг 2015 19:47


Първо - С по-слаб ток зареждането е по-качествено :exclaim :exclaim :exclaim всъщност един и същ акумулатор зареден със 100мА ще "събере" два пъти повече ток отколкото, ако го зареждаме с 10А. Това обаче си е съвсем отделна тема.
Второ - Пробвай да закачиш един шотки диод, можеш да го свалиш от старо компютърно захранване, към трансформатор, който може да поддържа 12В на изхода дори под товар. После го закачи към акумулатор и измери тока през веригата. И после разправяй, че така не ставало.
Трето . Зареденият акумулатор има по-малко вътрешно съпротивление от разреденият. Само, че не ми е ясно какво общо има вътрешното съпротивление на акумулаторите с тази тема.
Четвърто - Много трансформатори позволяват напрежението им да се изправи двуполупериодно с два диода, или направо с един двоен шотки диод.


Според мен сбора от двете напрежения 8В и 3,7В от трансформатор почти със сигурност е 13В.Макар, че не разбрах как едното напрежение е постоянно, а другото променливо :gruebel Така или иначе почти всички транформатори позволяват да им се навият десетина навивки допълнително, без да ги разглобяваш и да си коригираш напрежението по собствен вкус.


Потребителски аватар
инжектопляктор
Мнения: 4192
Регистриран на: Нед 21 сеп 2014 0:54
Автомобил:
Двигател:

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот инжектопляктор » Вто 18 авг 2015 20:16


ktamen написа:Първо - С по-слаб ток зареждането е по-качествено

Съгласен съм с едно нещо и това е точка 3. Допуснал съм грешка при вътрешното съпротивление на акумулатора - обратното е. Не е важно кое е добре за акумулатора, а дали можеш да го заредиш и използваш в обозримо бъдеще. Сигурен съм, че искаш да чакаш 72Ah акумулатор да се зарежда със 0.1А ток. Само 720 часа ще ти трябват. Въпреки допуснатата неточност, която коментираш в точка 3, разреден акумулатор си иска своето. Изисква се да се ограничи тока понякога дори.
Смятам, че ако нямаш трансформатор със средна точка, двуполупериодно изправяне с 2диода няма да ти се получи.


Потребителски аватар
ktamen
Мнения: 6151
Регистриран на: Вто 23 мар 2010 18:52
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София - Ямбол

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот ktamen » Вто 18 авг 2015 21:38


За да запали колата в акумулатора трябва да има поне няколко амперчаса. Ако акумулаторът наистина е 72Ач едва ли ще се наложи да се слага на зарядно.
Май вече веднъж ти писах в друга тема, че старите акумулатори са големи само на килограми, капацитета на акумулаторите дето обикновено имат нужда от зареждане рядко е повече от 10% от отбелязания на етикета.
Така или иначе не искам да споря. Все ми е едно с с кое си съгласен :c020


Потребителски аватар
plameney
Мнения: 397
Регистриран на: Вто 25 май 2010 21:46
Автомобил: Passat B5 1.6
Двигател: ARM 2000
Местоположение: Асеновград
Контакти:

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот plameney » Вто 18 авг 2015 22:25


jordanelektronika написа:...Диаметъра на шайбата е около 2 пъти височината на тиристора без крачетата-дали е достатъчно?...

Използвай алуминиева ламарина примерно с размери 10х10 сантиметра и дебелина около 1,2-1,5 мм. За да заема по-малко мяст може да я огънеш на буквата "П" или ползвай някакъв готов радиатор.Ако тиристора се нагрява повече от допустимото,ще си променя характеристиките,което може да довежда и до промяна на изходното напрежение въпреки че го управляш с ценер.Ако трансформатора прегрява,може да добавиш и тиристор за ограничаване на зарядния ток,пак по схемата на Бат Венци.


importante
Мнения: 1
Регистриран на: Вто 15 сеп 2015 11:59
Автомобил:
Двигател:

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот importante » Вто 15 сеп 2015 12:04


Колеги направих схемата от първият пост, предполагам че всичко съм свързал правилно, но при мен става така:
С Pt1 става така, че се регулира напрежението на изключване, а с Pt2 нищо не се случва както и да го въртя.Всички елементи са точно по схемата, като т1 е 2т6551.Би трябвало да е обратното с тия потенциометри.Някой да има идея?


Bat Gogo
Мнения: 4
Регистриран на: Нед 12 апр 2015 21:23
Автомобил:
Двигател:

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот Bat Gogo » Съб 10 окт 2015 19:47


Сигурно си объркал нещо по свързването. icon_idea
Сглобих и аз зарядното по схемата от първия пост.Изпадна ми един стар регулируем токоизправител 0-100V/0-200ma.Кутията е големичка,но на гръб няма да го нося. :smile Както се вижда от снимките ампер и волтметъра,ключа и клемите са си оригиналните.Наложи се да си направя нови скали за измервателните прибори,тук малко играчка на Фотошоп-а.Трафа беше на 24V та се наложи да отмотая малко от вторичната намотка и го докарах на 18V.Като ток 22А,предостатъчно за целта.Добавил съм третия светодиод(LED 3)за наличие на мрежово напрежение.И другата промяна(чисто козметична) е,че използвам нормално затворения контакт на Р1(LED 2) за индикация когато акумулатора е изключен от заряд.Пък и с тези светодиоди запълних дупките на които имаше потенциометри. :smile
Сега...няма да ми се смеете много на платката и монтажа,сглобих го уж временно на универсална(на квадратчета),но така и ще си остане.
Греца е 35А/1000V,тиристора е Т122-25 (1200V/25A).При първоначалното пускане захраних трафа директно и на изхода вързах изкуствен товар съпротивление 2ома - парче жица от реотан.При продължително натоварване,разбирайте малко над един час с ток 5,5-6А греца започва да топли сериозно дори и с този охладител.
По натам ще си направя и нов лицев панел с подходящи надписи.До тук малко аматьорско изпълнение с монтажа,но важното е че зарядното бачка отлично!

Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение


Потребителски аватар
fox_vt
Мнения: 2788
Регистриран на: Съб 22 мар 2008 18:22
Автомобил: Seat Toledo
Двигател: AHU 97
Местоположение: Велико Търново

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот fox_vt » Нед 11 окт 2015 12:55


Тия грецове са пълна скръб 50А при товар 5-6А ще се подпали почти.Най добре отделни мощни диоди в корпус ТО220 на подобен радиатор ще е в пъти по добре от тия недоразумения китайски.Иначе добре си го направил зарядното :th_up


Потребителски аватар
инжектопляктор
Мнения: 4192
Регистриран на: Нед 21 сеп 2014 0:54
Автомобил:
Двигател:

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот инжектопляктор » Нед 11 окт 2015 20:37


fox_vt написа:Тия грецове са пълна скръб 50А при товар 5-6А ще се подпали почти.

50А грец си държи. Радиатор искат. Ако няма достатъчно място, винаги може да се сложи вентилатор. :wink


Потребителски аватар
samo ra4na na zavoite
Мнения: 883
Регистриран на: Нед 27 яну 2008 22:07
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори

Мнениеот samo ra4na na zavoite » Пет 22 яну 2016 14:32


ЗАРЕЖДАНЕ НА АКУМУЛАТОРА

Акумулаторът трябва да се зарежда в сухо проветриво помещение. Поставя се хоризонтално и капачките се свалят. Щипките се поставят на полюсите му и токоизправителят се включва.

Добре е под акумулатора да се постави полиетиленово платно, понеже при зареждането се получават мехурчета, които се пукат на повърхността на електролита и изхвърлят навън пръски от него.

От време на време трябва да се проверява температурата на електролита в отделните клетки. Ако тя превиши 40° С, токоизправителят трябва да се изключи от мрежата, докато температурата спадне на 25-30 С.

При токоизправителите с ръчен регулатор големината на тока трябва да се регулира така, че да не бъде повече от 1/10 or капацитета на акумулатора (например за 55-амперчасова батерия — около 5 ампера). Акумулаторът не само че не се поврежда, но и "поглъща" повече енергия, ако зареждащият ток е по-малък. Не се смущавайте от първоначалното рязко отклоняване на стрелката на амперметъра. Изчакайте няколко минути и ако стрелката все пак се спре на деление, показващо по-голям от допустимия ток, намалете тока с регулатора.

По време на зареждането следете напрежението и гъстотата на електролита. Акумулаторът е зареден, когато в продължение на два часа гъстотата на електролита се задържи еднакв или когато напрежението се задържи няколко часа на едно ниво (при нов и изправен дванадесетволтов акумулатор - около 16 волта).

Сигурен признак е и бурното отделяне на мехурчета от всяка клетка (т. нар. "кипене" на акумулатора).

След приключване на зареждането акумулаторът се оставя за 2-3 часа със снети капачки, за да се отдели в атмосферата образувалият се по време на зареждането "гърмящ газ". След това може да се направи още една проверка, дали акумулаторът е добре зареден. Включва се отново токоизправителят и ако до две минути след това включване се появят във всички клетки мехурчета, акумулаторът е добре зареден. В противен случай зареждането продължава още два часа.

Ако по време на зареждането в някоя от клетките електролитът не се сгъстява и кипи съвсем слабо или въобще не кипи, значи плочите й са дадени "накъсо". Все пак, преди да отнесете акумулатора в сервиза опитайте със силно разклащане (при затворени капачки!) да премахнете попадналите между плочите парчета или утайки.

Колеги какво ще кажете за тази статия?
От нея излиза, че акумулаторътнтрябва да се зарежда до около 16 волта.



Върни се в “Направи си сам!”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 54 госта