Колата е Голф 3 1.9 TD, AAZ.
Отоплителя е Webasto Termo Top Z/C-D.
Нужни са още горивна помпа DP-30 или DP-42, допълнителна ел.водна помпа (за автономна работа на отоплителя, без да работи двигателя), ауспух или тръба (метална, гофрирана) за изгорелите газове и тръба или филтър за входящия студен въздух.
В зависимост от управлението на печката (начина на пускане), са нужни таймер ("будилник", или аналог, за пускане на печката с W-bus сигнал) за цифровите печки. За аналоговите, които се пускат с директен плюс, може да се ползва копче или дистанционно и реле.
Близо година се чудих дали да слагам печка на Голфа за зимата, да затопли антифриза и двигателя, защото карам на къси разстояния и предимно градско, въпреки, че парното е добро и за 10-на мин. си почва да духа почти топло.
С благодарности на колегата от форума (той си знае кой е ), който ми прати линк към обява за отоплителя от "мега-частите" на цена 35 лв. - "Какво му плащаш"? Тази цена беше само за тялото, заедно с кабелите до 6-пиновата букса.
Печката я закачих на тестера и се оказа добре работеща, автономна, цифрова (управление с W-bus сигнал), без управление на допълнителна ел. водна помпа (няма изходящи пинове от платката за управление).
Последва разглобяване и почистване на горивната камера. Смяна на двете уплътнения, защото при разглобяване, оригиналните уплътнения се "чупят" вследствие на продължителното "опичане". Новите уплътнения ги купих от колегата HeyMoPeH
Набавих си водна помпа пак от "мега-частите" за 30 лв.(оказа се, че има счупена част преди турбинката ), таймер и ауспух от колегата НеуМоРен.
Горивна помпа си намерих от "продавалника" за 60 лв.
Междувременно изпадна изгодна оферта за пълен комплект аналогова печка, същия модел (отоплител, горивна и водна помпа, ауспух, филтър за входящия въздух, кабели и букси, както и туба за гориво от 2 литра с маркучи за горивото).
Оказа се обаче, че долния праг на напрежение за работа на цифровата е 9.8 V, докато за аналоговата е 9.97 V
Чудех се, дали ще работи в жегата през лятото, но теста се оказа успешен - при 30 градуса жега си тръгна и заработи идеално.
Връзката с гориво ме притесняваше, но ме убедиха, че за моя двигател, без проблем мога да се "прикача" веднага след горивния филтър. Горивната помпичка реално си е клапан, който работи в едно направление.
Притесняваше ме, че може да дърпа горивото от тръбичката за гориво към нагнетателната помпа на двигателя, но от теста се оказа, че няма никакъв проблем.
Проблема се оказа намирането на правилния тройник - аз в крайна сметка сложих 8х8х8 мм, като ми трябваше 10х8х5 мм, защото тръбичката за гориво към горивната помпичка на печката е 5 мм външен диаметър (вътрешния трябва да е 2мм максимум, има по 1.5 мм), а външния диаметър на щуцера на горивния филтър за двигателя е 10 мм.
Мястото за поставяне на печката го избрах да е над левия вентилатор, а връзката с маркучите за антифриза да са в мястото до масления филтър. Друг вариант евентуално е отпред, долу в ляво, между предната броня и рога, зад левия мигач.
Така, топлия антифриз от печката влиза и топли първо двигателя.
На долната снимка от колега от форума, мястото е точно по средата, долу, до масления филтър - вижда се зелена скоба, където металната тръба след парното се съединява с маркуч към двигателя.
За управление на допълнителната водна помпа си набавих 4 релета и модул за забавено изключване (реле за времезакъснение).
Информация за него пуснах в друга тема - Реле със закъснение при изключване
Това закъснение ми е необходимо, за да може водната помпа да работи поне минута още след загасване на двигателя или печката, за да ги охлади.
Това е схемата на свързване:
Маркучите, които ползвах за връзка с антифриза и печката, ги набавих от магазин за втора употреба авточасти (може и от морга), но ако искате нови - на приемливи цени - има ги например тук, както и преходниците между маркучите, както и скобите.
Сега, от една седмица, печката я ползвам като догревател (заради акумулатора) и при външна температура около 12-15 градуса, за 10 мин. работа на печката, температурата на антифриза се качва до 75-80 градуса.
По отношение на електрическата част и кабелите, за моята цифрова печка са необходими постоянни плюс и минус към платката за управление и постоянни плюс и минус към таймера за пускане. Водната помпа при мен е свързана с плюс след контакт от една страна, а от друга с реле се прехвърля постоянен плюс от таймера за пускане (когато работи печката без да е пуснат двигателя). Горивната помпичка получава захранване от печката.
Ако съм забравил нещо, питайте...
Схеми, упътвания и допълнително инфо за отоплителите съм пускал във форума, може да повторя линковете и тук, ако е необходимо.
Golf MK3 1994г. 1.9 TD AAZ - Инсталация на водна печка (отоплител) Webasto Termo Top Z/C-D
Правила на форума
Натисни тук за да прочетеш Правилата на форума
Натисни тук за да прочетеш Правилата на форума
- georgebonev
- Мнения: 3102
- Регистриран на: Пет 10 май 2013 10:04
- Автомобил: Golf 3 Variant
- Двигател: 1.9 TD AAZ 1994
- Местоположение: Търговище
- Контакти:
- Водния дух1
- Мнения: 3481
- Регистриран на: Вто 21 май 2013 21:17
- Автомобил: Golf 3 variant
- Двигател: 1Z
- Местоположение: Русе
Re: Golf MK3 1994г. 1.9 TD AAZ - Инсталация на водна печка (отоплител) Webasto Termo Top Z/C-D
Гоше,тая печка как върти водата-от акум.на колата ли?
- georgebonev
- Мнения: 3102
- Регистриран на: Пет 10 май 2013 10:04
- Автомобил: Golf 3 Variant
- Двигател: 1.9 TD AAZ 1994
- Местоположение: Търговище
- Контакти:
Re: Golf MK3 1994г. 1.9 TD AAZ - Инсталация на водна печка (отоплител) Webasto Termo Top Z/C-D
Когато работи печката, задължително трябва да се върти водата в единия случай от водната помпа на двигателя, когато печката работи като догревател (заедно с пуснат двигател) и в другия случай от допълнителна ел.водна помпа (ток от акумулатора, заедно със захранването на печката), когато печката работи автономно, без пуснат двигател.
Оригиналната водна помпа на Webasto я дават, че е 16 W.
Оригиналната водна помпа на Webasto я дават, че е 16 W.
-
- VW експерт
- Мнения: 12830
- Регистриран на: Съб 07 мар 2009 13:41
- Автомобил: Skoda Octavia
- Двигател: AQY 2001
- Местоположение: Враца
- stefan4o
- Мнения: 19163
- Регистриран на: Съб 16 юни 2007 6:07
- Автомобил: VW Jetta
- Двигател: PN 1990+KR 1987
- Местоположение: Стара Загора
- Контакти:
Re: Golf MK3 1994г. 1.9 TD AAZ - Инсталация на водна печка (отоплител) Webasto Termo Top Z/C-D
Бонев, тая печка с резервоара може да се монтира и на бензинова кола ли? Водна помпа може да се набави от Мерцедес/ БМВ (като идея), но не зная дали няма да е с повечко ватове, понеже се ползва за основна.
- georgebonev
- Мнения: 3102
- Регистриран на: Пет 10 май 2013 10:04
- Автомобил: Golf 3 Variant
- Двигател: 1.9 TD AAZ 1994
- Местоположение: Търговище
- Контакти:
Re: Golf MK3 1994г. 1.9 TD AAZ - Инсталация на водна печка (отоплител) Webasto Termo Top Z/C-D
Да, ако се ползва отделна туба-резервоар, може нафтова печка да се ползва на бензинова кола и обратно. Печката става независима от горивото за колата.
Termo Top Z/C-D е за дизелово гориво, Termo Top Z/C-B е за бензин. Различават се по горелката само общо взето и евентуално управляващия модул - платката.
Тубата за гориво от горната снимка е леко преправена. Не знам от какво е, не видях надписи по нея. Събира около 2-2.5 литра. Закачени са два маркуча - единия за към гор.помпичка от долната, най-ниска част на тубата, другия явно за отдушник, излиза точно под капачката. Капачката е широка и пистолета за пълнене си влиза нормално. Има V-образна форма и в първия момент помислих, че е от резервоарче за течност за чистачки.
Ел.водните помпи от Мецедес най-често са с 3 щуцера на турбинката, но се срещат и с два, като третия щуцер е с по-малък диаметър, два на входа и един изход, като на следващата снимка.
Тази, която взех, беше от Туарег, 500 л./час дебит, Bosch 0-382-020-073.
Дебита им е от 500 л./час до 1000-1200 л./час в зависимост от модела.
Общо взето мисля, че турбинките са взаимозаменяеми на моделите 0-392-020-ххх (поне -026 с -073 бяха еднакви), другите - 0-392-022-ххх и -023-ххх вече имат друга форма на присъединяване на турбинната част и двигателната.
Съставните части на турбинната част:
Информация за дебита на ел.водните помпи Bosch:
0392020024 --- 500 л/ч (VAG, Volkswagen) маркучи 20 мм, с вътрешен кондензатор при захранването на ел.мотора
0392020026 --- 500 л/ч ( Mercedes )
0392020027 --- 1100 л/ч
0392020032 --- 850-1050 л/час, Mercedes
0392020034 --- 750 л/ч ( OPEL ) присъединяване 16 мм, букса от датчик детонация ВАЗ-2110
0392020039 --- 530 л/ч
0392020064 --- 1200 л/ч ( Citroen / Peugeot )
0392020073 --- 500 л/ч (някъде го дават 750 л/ч)
0392022002 --- 1200 л/час ( Land Rover )
0392022003 --- 1200 л/час ( Mercedes )
0392023004 --- 850-1050 л./ч., безчетков двигател, букса VAG 4D0-971-992. Ток на потребление 0,6А (при налягане 0,1 бар и расход 800 л/ч)
Източник 1
Източник 2
За вътрешния кондензатор:
Ел.мотора на помпата върти магнитна чашка. Вътре в чашката се закрепва с винтове пластмасовата "основа" на турбинката с метална ос. Турбинката също има магнити и се върти около оста от магнитното поле, което създава чашката на ел.мотора. На капака на турбинката (със щуцерите за присъединяване) има закрепена метална шайба с три "зъба", в която шайба влиза оста на турбинката.
Ако тази шайба я няма, силно износена е, липсва... то турбинката най-малкото ще е шумна, и има голяма вероятност да счупи лопатките на входа на капака и отломките да влязат в охладителната система.
Termo Top Z/C-D е за дизелово гориво, Termo Top Z/C-B е за бензин. Различават се по горелката само общо взето и евентуално управляващия модул - платката.
Тубата за гориво от горната снимка е леко преправена. Не знам от какво е, не видях надписи по нея. Събира около 2-2.5 литра. Закачени са два маркуча - единия за към гор.помпичка от долната, най-ниска част на тубата, другия явно за отдушник, излиза точно под капачката. Капачката е широка и пистолета за пълнене си влиза нормално. Има V-образна форма и в първия момент помислих, че е от резервоарче за течност за чистачки.
Ел.водните помпи от Мецедес най-често са с 3 щуцера на турбинката, но се срещат и с два, като третия щуцер е с по-малък диаметър, два на входа и един изход, като на следващата снимка.
Тази, която взех, беше от Туарег, 500 л./час дебит, Bosch 0-382-020-073.
Дебита им е от 500 л./час до 1000-1200 л./час в зависимост от модела.
Общо взето мисля, че турбинките са взаимозаменяеми на моделите 0-392-020-ххх (поне -026 с -073 бяха еднакви), другите - 0-392-022-ххх и -023-ххх вече имат друга форма на присъединяване на турбинната част и двигателната.
Съставните части на турбинната част:
Информация за дебита на ел.водните помпи Bosch:
0392020024 --- 500 л/ч (VAG, Volkswagen) маркучи 20 мм, с вътрешен кондензатор при захранването на ел.мотора
0392020026 --- 500 л/ч ( Mercedes )
0392020027 --- 1100 л/ч
0392020032 --- 850-1050 л/час, Mercedes
0392020034 --- 750 л/ч ( OPEL ) присъединяване 16 мм, букса от датчик детонация ВАЗ-2110
0392020039 --- 530 л/ч
0392020064 --- 1200 л/ч ( Citroen / Peugeot )
0392020073 --- 500 л/ч (някъде го дават 750 л/ч)
0392022002 --- 1200 л/час ( Land Rover )
0392022003 --- 1200 л/час ( Mercedes )
0392023004 --- 850-1050 л./ч., безчетков двигател, букса VAG 4D0-971-992. Ток на потребление 0,6А (при налягане 0,1 бар и расход 800 л/ч)
Източник 1
Източник 2
За вътрешния кондензатор:
Ел.мотора на помпата върти магнитна чашка. Вътре в чашката се закрепва с винтове пластмасовата "основа" на турбинката с метална ос. Турбинката също има магнити и се върти около оста от магнитното поле, което създава чашката на ел.мотора. На капака на турбинката (със щуцерите за присъединяване) има закрепена метална шайба с три "зъба", в която шайба влиза оста на турбинката.
Ако тази шайба я няма, силно износена е, липсва... то турбинката най-малкото ще е шумна, и има голяма вероятност да счупи лопатките на входа на капака и отломките да влязат в охладителната система.
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 31 госта