Sharan 7M 1.9 TDI AFN 1997 Зъбно колело колянов вал, фрезоване челото на вала на място.

Споделете опит за собственоръчно направени подобрения или ремонти на вашият Volkswagen или попитайте как да ги направите сами
Потребителски аватар
goppa
VW експерт
VW експерт
Мнения: 7639
Регистриран на: Вто 04 сеп 2012 19:25
Автомобил: Sharan
Двигател: AFN 1997
Местоположение: Горна Оряховица

Sharan 7M 1.9 TDI AFN 1997 Зъбно колело колянов вал, фрезоване челото на вала на място.

Мнениеот goppa » Съб 15 апр 2017 13:13


Здравейте колеги, реших да споделя с вас опита си с характерния за първите турбодизелии на VW проблем с разхлабено ангренажно колело.
При разхлабване на въпросното колело центровката се измества в закъснение, паленето става трудно и съпроводено с обилна бяла пушилка. При мен проблема възникна през ноември миналата година.Потърсих помощ във форума и я получих в тази тема:
viewtopic.php?f=24&t=279579
Благодаря на колегите отзовали се там и най вече на колегата samo_pechka за безценните съвети.
Тогава през ноември смених колелото, но поради доста повреденото чело на вала, и липсата на опит и подготовка, остана доста биене в този възел, което биене се предаваше по ремъците на останалите агрегати и в резултат обтягащите ролки подскачаха непрекъснато. Реших да сменя колелото отново, като този път пригладя челото на вала тага че да елиминирам биенето.

Ето как протече ремонта:
1 Nachalo.jpg

Първо отваряме предния капак и си освобождаваме място за действие: Демонтираме тенекията под чистачките, кутията на въздушния филтър заедно с дебитомера, горния капак на ангренажа, капака на клапаните и свещите, за да не се борим с компресията докато въртим мотора.
После вдигаме колата махаме предно дясно колело и при това положение може да излезе коритото под мотора:
2 Tawa.jpg

Откачаме ремъците, демонтираме шайбите на коляновия вал, стойката за опъване на хидрваличната помпа и долния капак на ангренажа.
4 Otdolu.jpg

Превъртаме вала до ГМТ, застопоряваме колелото на помпата, освобождаваме ангренажния ремък и демонтираме разпределителния вал за да можем да въртим коляновия накъдето искаме без буталата да удрят клапаните.
5 mahane RV.jpg

При това положение проверих биенето на колелото:
6 biene staro kolelo.jpg

Беше 0,4мм.

Последна промяна от goppa на Нед 16 апр 2017 7:30, променено общо 5 пъти.




Потребителски аватар
goppa
VW експерт
VW експерт
Мнения: 7639
Регистриран на: Вто 04 сеп 2012 19:25
Автомобил: Sharan
Двигател: AFN 1997
Местоположение: Горна Оряховица

Re: Sharan 7M 1.9 TDI AFN 1997 Зъбно колело колянов вал, фрезоване на място.

Мнениеот goppa » Съб 15 апр 2017 13:18


Демонтираме старото колело като използваме подходящ инструмент да държим контра:
7 kontra.jpg

Ето го и колелото отзад:
8 staro kolelo.jpg

После ползвайки челен опит от братушките вадим семеринга на коляновия вал за да имаме достъп до шлайфаната повърхнина на вала зад него:
9 Semering KV.jpg

И пред нас се открива покъртителната гледка на съсипаната шийка и чело на коляновия вал:
10 Chelo predi.jpg

За заглаждане на челото ползвах самоделно фрезово приспособление:
11 Freza KV.jpg


Потребителски аватар
goppa
VW експерт
VW експерт
Мнения: 7639
Регистриран на: Вто 04 сеп 2012 19:25
Автомобил: Sharan
Двигател: AFN 1997
Местоположение: Горна Оряховица

Re: Sharan 7M 1.9 TDI AFN 1997 Зъбно колело колянов вал, фрезоване на място.

Мнениеот goppa » Съб 15 апр 2017 13:25


Настроих приспособлението така, че фрезата да опира на вала и му пуснах първа стружка:
12 Parwa struvka.jpg

После подадох 0.15мм и се получи това:
13 wtora struvka.jpg

Но и това не беше достатъчно, много е пострадал горкия :banghead
Подадох още 0,15мм. и след общо 3 десети фрезоване се получи тая картинка:
14 treta struvka.jpg


Ето го и процеса на фрезоване:


После монтираме нов семеринг на коляновия вал:
15 Montav Semering.jpg

Розовата капачка е
от дезодорант и служи за защита на уплътнителния ръб на семеринга при монтирането.
После донабиваме семеринга с помощта на подходящи втулки и централния болт:
16 Nabiwane semering.jpg


Потребителски аватар
goppa
VW експерт
VW експерт
Мнения: 7639
Регистриран на: Вто 04 сеп 2012 19:25
Автомобил: Sharan
Двигател: AFN 1997
Местоположение: Горна Оряховица

Re: Sharan 7M 1.9 TDI AFN 1997 Зъбно колело колянов вал, фрезоване на място.

Мнениеот goppa » Съб 15 апр 2017 13:38


Понеже така и така съм попилял колата реших да сменя всички уплътнения от тая страна.
Ето капачката на междинния вал след 20 години употреба:
17 semering mevdinen val.jpg

Ето я с нов семеринг и нов о-пръстен:
18 Nov semering mevdinen wal.jpg


И започнаха безброй сухи тренировки за центроване на новото колело. Никак не е лесно, защото освен челото на вала, и диаметъра и засечката имат подбито от предишно разхлабване. В резултат колелото хлопа на вала. Със сухите тренировки успях да постигна биене от 0,03мм до 0,15мм. Хванах му долу горе чалъма как да го притискам при първоначално стягане за да е минимално биенето и пристъпих към лепенето на новото колело. Реших да го залепя с Loctite 638 точно заради това подбиване на засечката и диаметъра, за да може лепилото да уплътни тази фуга.
Ето как нанесох лепилото:
19 lepilo.jpg

Количеството е напълно достатъчно и така нанесено се разнася равномерно по челото и диаметъра без да попада по резбата на болта. Това го разбрах тъй като три пъти го нанасях и забърсвах заради неуспешни опити за центроване. Лепилото има време за стягане 4-5 минути след попадането му на тясно. Затова целия процес по центроване и затягане не бива да продължава по-дълго. Болта се затяга с 90 Nm + 1/4 оборот, като за тая 1/4 е необходимо дълго рамо, понеже усилието е огромно. Също така е изключително важно да се държи контра на колелото а не на вала, на маховика, на спирачките или където ви хрумне.
Ето постановката по затягането:
20 Zatqgane.jpg

Последна промяна от goppa на Съб 15 апр 2017 14:15, променено общо 1 път.


Потребителски аватар
goppa
VW експерт
VW експерт
Мнения: 7639
Регистриран на: Вто 04 сеп 2012 19:25
Автомобил: Sharan
Двигател: AFN 1997
Местоположение: Горна Оряховица

Re: Sharan 7M 1.9 TDI AFN 1997 Зъбно колело колянов вал, фрезоване на място.

Мнениеот goppa » Съб 15 апр 2017 13:47


След залепянето проверих биенето - 0,07мм :banghead явно усилието за стягане на болта е помръднало леко колелото спрямо вала. Все пак е 5 пъти по-добре отколкото беше :biggrin .

Да продължим с ремонта. Намираме белега за ГМТ на маховика. Аз ползвах ендоскоп за да не разглобявам и другата половина на автомобила :mhihi :
21 endoskop2.jpg


Монтираме разпределителния вал:
22 montaj RV.jpg

Като спазваме инструкцийте. Първо се монтират лагери 2 и 4 като гайките се стягат накръст, постепенно.
След това лагери 1, 3 и 5. Гайките се стягат с 20 Nm.
После набиваме нов семеринг, монтираме зъбното колело, слагаме ангренажния ремък, опъваме затягаме, монтираме капака на клапаните, въздушния филтър и палим за да настроим предварението на помпата. От тези процеси нямам снимки.

След всичките тия операциии пак подскача леко обтягащата ролка на пистовия ремък. Но поне обтегача на ангренажния вече не играе.
Ето как работи мотора след ремонта:


Zdravko Zankov
VW експерт
VW експерт
Мнения: 12769
Регистриран на: Съб 07 мар 2009 13:41
Автомобил: Skoda Octavia
Двигател: AQY 2001
Местоположение: Враца

Re: Sharan 7M 1.9 TDI AFN 1997 Зъбно колело колянов вал, фрезоване челото на вала на място.

Мнениеот Zdravko Zankov » Съб 15 апр 2017 15:34


Браво.
:bowdown


Потребителски аватар
hvp800
Мнения: 4611
Регистриран на: Вто 29 яну 2013 19:46
Автомобил: VW Bora
Двигател: ASZ

Re: Sharan 7M 1.9 TDI AFN 1997 Зъбно колело колянов вал, фрезоване челото на вала на място.

Мнениеот hvp800 » Съб 15 апр 2017 15:49


:12 :12 :12


Потребителски аватар
samo_pechka
Мнения: 8351
Регистриран на: Пон 05 дек 2011 22:46
Автомобил: YAMAHA Drag star 1100+XJ 900 58L
Двигател: V-twin 2002 + R4 1989

Re: Sharan 7M 1.9 TDI AFN 1997 Зъбно колело колянов вал, фрезоване челото на вала на място.

Мнениеот samo_pechka » Съб 15 апр 2017 16:33


Страхотна тема! Много прегледна и с много снимков материал! Вече знам кой ще ми прави вал :biggrin


Потребителски аватар
stefarata
Мнения: 1893
Регистриран на: Нед 13 сеп 2009 10:56
Автомобил: Seat Alhambra 7M
Двигател: AFN 1998
Местоположение: Карнобат

Re: Sharan 7M 1.9 TDI AFN 1997 Зъбно колело колянов вал, фрезоване челото на вала на място.

Мнениеот stefarata » Съб 15 апр 2017 17:39


Ти си бог, колега. Форумът е безценен заради такива като тебе. Браво!!!
п.с. Предлагам темата за проблема да се закачи на някакво по-видно място или да се отбележи като важна по някакъв начин, за да бъдат спестени много догадки и главоболия на собствениците на тези иначе прекрасни автомобили.


Потребителски аватар
инжектопляктор
Мнения: 4192
Регистриран на: Нед 21 сеп 2014 0:54
Автомобил:
Двигател:

Re: Sharan 7M 1.9 TDI AFN 1997 Зъбно колело колянов вал, фрезоване челото на вала на място.

Мнениеот инжектопляктор » Съб 15 апр 2017 17:48


За същото нещо ми искаха 600лв за сваляне и разглобяване на двигател, защото иначе не можело да се оправи.
А можело и да стигне до 1000лв... :banghead


Потребителски аватар
kris11
VW експерт
VW експерт
Мнения: 13422
Регистриран на: Нед 06 фев 2005 23:04
Автомобил: VW Sharan 7M8
Двигател: ADY_DBU_LPG LANDIRENZO OMEGAS
Местоположение: Варна
Контакти:

Re: Sharan 7M 1.9 TDI AFN 1997 Зъбно колело колянов вал, фрезоване челото на вала на място.

Мнениеот kris11 » Съб 15 апр 2017 18:51


:bowdown сваля шапка в поклон


Потребителски аватар
bobocamaro
R.I.P
Мнения: 7510
Регистриран на: Вто 01 юли 2008 16:21
Автомобил: Golf 3 GTI
Двигател: 2E
Местоположение: София

Re: Sharan 7M 1.9 TDI AFN 1997 Зъбно колело колянов вал, фрезоване челото на вала на място.

Мнениеот bobocamaro » Съб 15 апр 2017 19:17


Капитан...... :bowdown :bowdown :bowdown
Само един тъп въпрос :redface
Къде са шпонката и шпонъчния канал които се разбиват. Простете ако питам крайни глупости :redface


Потребителски аватар
goppa
VW експерт
VW експерт
Мнения: 7639
Регистриран на: Вто 04 сеп 2012 19:25
Автомобил: Sharan
Двигател: AFN 1997
Местоположение: Горна Оряховица

Re: Sharan 7M 1.9 TDI AFN 1997 Зъбно колело колянов вал, фрезоване челото на вала на място.

Мнениеот goppa » Съб 15 апр 2017 19:44


Изображение
Виждаш ли подбитото на плоската част? - това е разбиването.
На старите TD мотори е било с шпонка и канала във вала е ставал така:
Изображение

Всъщност тая шпонка или засечка не носят товар. Силата на триене между челото на вала и колелото е това което държи колелото да не се превърти. При разхлабен болт и щпонката и засечката се скапват скоропостижнно. Затова е важно челото да е плоско и чисто при стягането на болта.

Последна промяна от goppa на Пон 31 юли 2017 5:58, променено общо 1 път.


Потребителски аватар
georgebonev
Мнения: 3096
Регистриран на: Пет 10 май 2013 10:04
Автомобил: Golf 3 Variant
Двигател: 1.9 TD AAZ 1994
Местоположение: Търговище
Контакти:

Re: Sharan 7M 1.9 TDI AFN 1997 Зъбно колело колянов вал, фрезоване челото на вала на място.

Мнениеот georgebonev » Съб 15 апр 2017 20:49


Респект, Жоре!!!
:bowdown :bowdown :bowdown


Потребителски аватар
vlado_tonev
Мнения: 5497
Регистриран на: Нед 18 ное 2007 1:54
Автомобил: GOLF MK4 1.9TDI
Двигател: ALH 2000
Местоположение: София
Контакти:

Re: Sharan 7M 1.9 TDI AFN 1997 Зъбно колело колянов вал, фрезоване челото на вала на място.

Мнениеот vlado_tonev » Съб 15 апр 2017 22:30


Гопе,ти си свършил нещо,което повече маисторчета ще ги затрудни,и то сериозно. :a020 Нямам какво повече да кажа.Само мога да ти пожелая повече да не се налага да пипаш там :beer



Върни се в “Направи си сам!”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 41 госта