Най-общо казано принципа на работа на помпа-дюзата е следния:
С 1 е обозначена пружина с клапан под нея която се управлява от гърбиците на разпределителния вал.С 2 --букса чрез която дюзата се управлява с електрически сигнал от ЕКУ-то.3--впръсквател на дюзата.4--не се вижда на снимката,защото се пада отзад,но горе-долу на това място се намира отвор,през който постъпва нафтата от общата шина /която е нагнетена от общата тандем-помпа,а преди това е с осигурено работно налягане от тази в резервоара/.
,и дотига вътре по тялото на дюзата до впръсквача.
Малко преди буталото да започне да слиза надолу,това движение е синхронизирано с гърбица на вала,която чуква управляващата пружина /тези пружини са много проблемни до около средата на 2000г,след това този въпрос е решен/ и дюзата впръсква малко гориво,то попада върху едно рогче на буталото /жалко че нанего не направих добра снимка/,което допълнително помага за завихрянето и равномерното разпределение на горивото в цилиндъра.При движението на буталото нагоре,ЕКУ-то подава вече електрически сигнал,чрез буксата 2 на снимката.Дюзата отново се отваря,с работно налягане към 150 атмосфери,вкарва още гориво,буталото нагнетява всичко това заедно с постъпилия от турбината въздух и от рязкото свиване сместа се възпламенява,връща буталото надолу и т.н.........
Различните дюзи за различните мощности TDI PD,осигуряват различен дебит гориво за единица време.Гърбиците на вала също са различни при различните двигатели.Турбината също работи на различно моментно налягане за различните мощности.Всичко това,заедно със различното софтуерно управление и различни по здравина материали използвани води и до различна изходна мощност.
Това е което на мен ми остана като полезна информация през всичките тези перипетии.
P.S.Ако дюзата се завътри дори с осем десети от милиметъра спрямо отвора на общата шина от която идва нафтата,в нея попада едва една трета от необходимото гориво.Сами виждате колко е важна настройката и в леглото в което се вгражда.