Който не знае какво е турбо лаг.
Проблем със турбините е тяхната инертност и зависимост от оборотите на двигателя. 80,000 оборота са много- докато се развърти и почне да прави налягане, минава време. това време е известно като "турбо закъснение" (turbo lag). технологията е напреднала доста и днешните турбо апликации са почти лишени от лаг. как? ми просто ползват повече и по-малки турбота. колкото по-малко турбо-то толкова по-бързо се развърта. добре, ами ако не прави достатъчно налягане? тогава се слагат 2, или 4 и тн. различните фирми обичат различни решения. мазда слага 2 малки един след друг, нисан и митсубиши ги слагат един до друг (всеки храни една страна цилиндри). тойота слага 2 последователни но първото е малко (са ниски обороти) а второто- по-голямо, по-бавно развъртащо се, за високи обороти където малкото вече не му достига капацитет. ауди са като нисан- 2 от 2те страни. повечето коли където максимална мощност се изисква използват едно голямо турбо със много начален лаг които после обаче се компенсира със нечовешки коне. друг компонент които увеличава лага е радиатора (интеркоолера). ако е малък- не охлажда като хората, ако е голям- отнема време на турбото да го напомпа и това увеличава лага.. та пак- компромиси.
Значи, газ до дупка, турбото се върти и свири като змеи, идва червена линия и тряя се сменя- отпускаш газта и изведнаж всичкото това налягане дето турбото го прави няма къде да отиде и действа като спирачка на голямата турбина (студената страна)... и турбото пада на 50,000 оборота където не прави налягане. та сменяш предавката, газ до дупка и .. изненадваш турбото което току що е спряло (това става много бързо разбира се). как се решава проблема? ми във студената страна се инсталира вентилиращ клапан (blowoff valve) които като се вдигне рязко налягането щото си затворил газта и тои отпуска малко така че да не се върне и да спре турбото. всичко е добре, до колкото винаги си натиснал газта.. да ама има ситуации където седиш и изчкаваш 1-2 секунди е през това време турбото намалява оборотите- дори и да не се спира от нагнетения въздух.. при нормалните коли този момент просто се игнорира.. но при WRС в такива "паузи" има инжектори във изходящия колектор преди турботата които инжектират гориво което се възпламенява и помага на турбото да продължи да се върти, че когато се отвори пак газта то да е "на линия". от там и като гледате ралита често се чува едно пукане като намаляват- това са тези микро експлозии които поддържат турбото живо.
Друг момент- представи си че малко лошо сметнеш слизането на по-ниска предавка- начи ко стаа? двигателия вдига много обороти и едновремено е натоварен, горещите газове за много горещи и бързи, турбото се развърта сериозно и помпа.. точно когато не тряя да помпа... затова турботата имат клапан за контролиране на налягането което турботата правят (wastegate). обикновено той е със пружина или електронен и отреагирва точно както blowoff valve-а при високо налягане. използва се да ограничи максималното налягане което турбото може да прави. когато налягането е по-високо от допустимото, клапана се отваря и почва да пропуска изгорели газове покраи турбото (гореща страна) с цел да ограничи скороста на турбината. ако сложиш по-твърда пружина или инструктираш комютъра да държи толерира повече налягане преди да се отвори- турбото прави повече налягане и двигателя развива повече мощност. на това се дължат и страшните подобрения които дават чиповете за турбо коли- те просто държат този клапан затворен повече време.
Турбо лаг
- bai_ILIA
- Мнения: 722
- Регистриран на: Нед 20 яну 2008 10:24
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Пловдив
Re: Турбо лаг
тва е яко...за който не знае кофти е, че при нашите коли не може да даваш газ и спирачка едновремено, понеже сервото взима целия вакуум и турбината и умира управлението/геометрията и изправя лопатките, пращайки газовете необходими за повишаване на налягането, по дяволите...
- krasio00o
- Мнения: 765
- Регистриран на: Нед 14 окт 2007 0:52
- Автомобил: Passat B5
- Двигател: ADR 1998
- Местоположение: Варна
Re: Турбо лаг
Мисля,че с турбо лага идеално са решили проблема инжинерите от ФВ с TSi моторите.Поразрових се малко из нета и единственето което ми идва на акъла да сложат копресор пред турбото е точно да избягат турбо дупката(ако греша поправете ме).Факта който ме навежда на тая мисъл е 240 N/m при 1500 об/мин и максимална мощност от 170 к.с само от 1.4 литра работен обем .
- kombito-tdi
- Мнения: 889
- Регистриран на: Съб 16 сеп 2006 20:17
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: КАРЛОВО ЧИП++
- Контакти:
Re: Турбо лаг
bai_ILIA написа:тва е яко...за който не знае кофти е, че при нашите коли не може да даваш газ и спирачка едновремено, понеже сервото взима целия вакуум и турбината и умира управлението/геометрията и изправя лопатките, пращайки газовете необходими за повишаване на налягането, по дяволите...
незнам дали е вьможно точно това
ако си направиш труда да погледнеш под капака на колата ти какво ще устанаовиш
че незнаино защо
някакви тьпаци са сложили една голяма сфера акумулатор на вакум
и незнаино защо са сложели и някакво ненужно клапьнче което е еднопосочно
и дьржи вакума в сферата дори да натискаш спирачката с двата крака
НЕЩОТО КОЕТО НЕ ТИ ДАВА СЕ НАРИЧА ЕКУ ИЛИ КАМПУТЬРА НА КОЛЬТЬ
лага е нещо нормално и едно от решенията е турбината с променлива геометрия на лопатките
- feikot
- Мнения: 3659
- Регистриран на: Сря 25 фев 2009 16:37
- Автомобил: Passat B5
- Двигател: AFN AVG
- Местоположение: Казанлък/София
Re: Турбо лаг
Или туин турбо, малка турбина,развъртаща се на по ниски обороти,спомагаща за следващата доста по голяма,да се завърти и да няма дупка,така като се завърти голямата има само пфуууууууууууууууу
- dobrin
- Чингис хан
- Мнения: 30000
- Регистриран на: Пет 03 юни 2005 20:05
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
- Контакти:
Re: Турбо лаг
Почти е възможно - http://www.digitaltuning.bg/catalog/index_rezult.php?id=1693
При условие, че макс. въртящ момент е на разположение още на 1400 оборота
При условие, че макс. въртящ момент е на разположение още на 1400 оборота
- Dobromirski
- Мнения: 1582
- Регистриран на: Нед 31 дек 2006 10:12
- Автомобил: Seat Leon
- Двигател: ARL 150+ hp
- Местоположение: Плевен
- Контакти:
Re: Турбо лаг
На сутиена (Citroen C4 2.0 HDI 138 FAP) ми пък са направили една друга простотия
Освен променливата гоемотрия , за да не чакат турбината да помпи интеркулера, са турили един маркуч , който прави байпас на кулера. На входа на двигателят има трипътник и с клапа управляват от де да мине въздуха. За да "рипне" бързо , пущат първо директно от турбината, и после минават на през кулера. Ефекта е .... май нулев
Освен променливата гоемотрия , за да не чакат турбината да помпи интеркулера, са турили един маркуч , който прави байпас на кулера. На входа на двигателят има трипътник и с клапа управляват от де да мине въздуха. За да "рипне" бързо , пущат първо директно от турбината, и после минават на през кулера. Ефекта е .... май нулев
- Andonov
- Мнения: 3925
- Регистриран на: Вто 06 мар 2007 8:44
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Ямбол
- Контакти:
Re: Турбо лаг
Само на цифри ги докарват дигитала - и в таблицата и най-долу..
- bai_ILIA
- Мнения: 722
- Регистриран на: Нед 20 яну 2008 10:24
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Пловдив
Re: Турбо лаг
kombito-tdi написа:bai_ILIA написа:тва е яко...за който не знае кофти е, че при нашите коли не може да даваш газ и спирачка едновремено, понеже сервото взима целия вакуум и турбината и умира управлението/геометрията и изправя лопатките, пращайки газовете необходими за повишаване на налягането, по дяволите...
незнам дали е вьможно точно това
ако си направиш труда да погледнеш под капака на колата ти какво ще устанаовиш
че незнаино защо
някакви тьпаци са сложили една голяма сфера акумулатор на вакум
и незнаино защо са сложели и някакво ненужно клапьнче което е еднопосочно
и дьржи вакума в сферата дори да натискаш спирачката с двата крака
НЕЩОТО КОЕТО НЕ ТИ ДАВА СЕ НАРИЧА ЕКУ ИЛИ КАМПУТЬРА НА КОЛЬТЬ
лага е нещо нормално и едно от решенията е турбината с променлива геометрия на лопатките
При комбитата незнам как е ама това дето го описваш е ясно, че го имам под капака даже случайно знам как функционира...И КъмПУТър съм виждал газ и спирачка заедно не може...леш!
- mopowah
- Мнения: 322
- Регистриран на: Пон 04 авг 2008 10:19
- Автомобил: Mercedes C220d T -- VW ID3 Max
- Двигател:
- Местоположение: DK
Re: Турбо лаг
Какво става с газ и спирачка едновременно при 4х4 кола ?
- dobrin
- Чингис хан
- Мнения: 30000
- Регистриран на: Пет 03 юни 2005 20:05
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
- Контакти:
Re: Турбо лаг
Трябва да се дозира, пробвал съм го само при старт и ефектът е зашеметяващ. Изстрелва се като самолет.
- feikot
- Мнения: 3659
- Регистриран на: Сря 25 фев 2009 16:37
- Автомобил: Passat B5
- Двигател: AFN AVG
- Местоположение: Казанлък/София
Re: Турбо лаг
mopowah написа:Какво става с газ и спирачка едновременно при 4х4 кола ?
Ем, днес пробвах и угасна.Пълна утопия.И простотия.Това става при автоматици, и ферарита с т.нар. Лъчн контрол.Задържаш перото за скоростите на долу,системата изключва,натискаш спирачка и газ до долу, и така вместо обявените 3.9 сек 0-100, става 3.4 сек.
- Dobromirski
- Мнения: 1582
- Регистриран на: Нед 31 дек 2006 10:12
- Автомобил: Seat Leon
- Двигател: ARL 150+ hp
- Местоположение: Плевен
- Контакти:
Re: Турбо лаг
Ааааа, гасне заради друго !
При отчитане на скорост от speed сензора, натиснат педал на газта, и задействане на стоп машинката , ЕЦУ-то веднага спира подаването на гориво. НО.... има едно Но
Ако първо натиснете спирачката и после подадете газ, еЦУ-то си мисли, че има проблем в стоп машинката и я игнорира като Ви пуска гювеч
Същото се получава ако разклатите газта при натисната спирачка - колата ще тръгне пак
Става въпрос, когато колата е в движение .
При отчитане на скорост от speed сензора, натиснат педал на газта, и задействане на стоп машинката , ЕЦУ-то веднага спира подаването на гориво. НО.... има едно Но
Ако първо натиснете спирачката и после подадете газ, еЦУ-то си мисли, че има проблем в стоп машинката и я игнорира като Ви пуска гювеч
Същото се получава ако разклатите газта при натисната спирачка - колата ще тръгне пак
Става въпрос, когато колата е в движение .
- feikot
- Мнения: 3659
- Регистриран на: Сря 25 фев 2009 16:37
- Автомобил: Passat B5
- Двигател: AFN AVG
- Местоположение: Казанлък/София
Re: Турбо лаг
Утре ще пробвам,но ми се вижда интересно с кой крак ще натисна съединител,с кой спирачка и с кой газ.Не че не съм способен и 3та,но ми е забавно тия които номера на обувките им е под 45 (моя е 47)
Върни се в “Дизелови агрегати”
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 80 госта