125 кубика моторчета и скутери с Б категория ЗА или ПРОТИВ

Автомобилни теми, които не са свързани с Volkswagen
cecoa1
VW експерт
VW експерт
Мнения: 1838
Регистриран на: Пет 22 апр 2011 20:21
Автомобил: Passat 4motion[откраднат вече]
Двигател: AVF

Re: 125 кубика моторчета и скутери с Б категория ЗА или ПРОТИВ

Мнениеот cecoa1 » Вто 13 юни 2023 9:45


thanis написа:...
...

Това са детайли, но не пречи всеки да си каже предложението.

В момента, ако чакаме да стане "по-добра" пътната обстановка, общо взето никога няма нищо да се промени. А и реално погледнато не виждам в какво точно се изявява проблема по пътищата в градска среда, като се абстрахираш от джигитите. По същата логика трябва да спрем от движение 3/4 от автопарка в България.

Функцията на това предложение е да облечки и улесни градския трафик. Не е направено да вземеш без проблем А1 и със 125 кубика мотор 2Т да го направиш с тунинг и дерестриктер да може да вдига 150 в града или да обиколиш България.

Основно това би касаело скутерите, но в европа включват и малките моторчета.

Въпроса е, че тия промени, които предлагаш, няма да са за добро, ако се направят м момента. При толкова много джигити на пътя(и толкова калпав контрол), ти искаш да им дадем още по-опасни за тях и за движението возила. Да, в някакъв извратен смисъл, грубо може да се каже, че така тия водачи ще се изтрепят сами по-бързо, и после движението ще е по-спокойно без тях. Като бонус, много хора чакат органи за трансплантация, та и тия нужди ще се покрият по-лесно. Но стига с черния хумор, в такава война няма печеливши, а приемане на такова предложение само ще влоши нещата. Това би работило както ти се иска, ако 99% от възползващите се, карат добре и не нарушават. А това у нас няма как да стане у нас с това общество и тоя манталитет, плюс този контрол.
Уточнявам - близо 7 години работих в Германия като шофьор, няма нищо общо културата на хората там и тук, включително и на пътя. Да, мотористите и там леко заобикалят закона, но далеч не толкова нагло и най-вече опасно-малоумно, както у нас.
Отделно цялостния контрол - колежката ми там имаше две-три глоби за нарушения направени с велосипед(включително превишена скорост)! А у нас тия карат в насрещното по велоалеите, и си мислят, че всичко е в реда на нещата. За минаването на червено с велосипед - тук това си е норма. Същите малоумници са и 90% от каращите всякакви други двуколесни, а и като цяло и каращите автомобили не са много читави, плюс слабия контрол по пътищата. Поне малоумниците с колите сега са ограничени от габаритите и физическите възможности на каляските им, че ако се яхнат на 125-кубикови моторетки, ще са хептен камикадзета, които не знаеш откъде ще изникнат. И 5 години стаж са нищо, сега книжката я взимат на 18, до 23 дали им е дошъл акъла?! Да не говорим, че за един голям процент малоумници и дегенерати, възрастта не е фактор да им уврат празните тикви.
А, че го има някъде, има го, ама където обществата са други. Т.е. в общия случай се ползват тия возила нормално и разумно за придвижване и транспорт, а не за избиване на комплекси. У нас просто няма да стане. Там, дришльото-комплексар, потенциален донор с празна тиква, много по-трудно може да стигне и до B категория, че и до положение да притежава собствени возила(със съответните застраховки), и най-често е клиент на обществения транспорт(не питайте откъде знам, аз ги возех). А дори малкото комплексарчета, които все пак успяват да си наредят нещата, така че да имат теоретична възможност да избиват комплекси на пътя, рядко им се отварят такива възможности, заради много по-добрия контрол и манталитета на цялото общество. У нас има много работа докато стигнем поне приблизително условия за даване на такива права, и това да не предизвика негативни ефекти. Но май още почването на тази работа, "да се очовечим", е под голям въпрос.
...
ПП: Сега се сетих и за инфраструктурата... много сме назад... Как го виждате да продължим да си заобикаляме дупки и кръпки, а покрай нас да хвърчат още повече, че и по малоумни, малоумници на две колела?! Да ме прощават свестните мотористи, но и те самите знаят за какво говоря.

ПП2:Хайде, да не съм чак толкова 100% против, и да не спирам "прогреса", но тогава предлагам следното. Нека им позволят, но при първо, или най-много второ нарушение на пътя с двуколесното, да им се взима книжката и за автомобил, за поне половин година(па може и повече, или направо да си карат наново курс и изпит след срока на наказанието). Също така може да се въведе ограничение, тия права да се дават само на хора с чисто досие откъм нарушения на пътя. Т.е. нямам против читавите хора, да получат такова право, но те и без друго са малцинство, пък и не всички ще се възползват, та ефект няма да има кой знае какъв върху трафика и местата за паркиране.




thanis
Мнения: 1357
Регистриран на: Пет 21 юли 2017 9:36
Автомобил: Polo 9N
Двигател: BBY 2004

Re: 125 кубика моторчета и скутери с Б категория ЗА или ПРОТИВ

Мнениеот thanis » Вто 13 юни 2023 9:51


Колега Burner_Inc, би ли цитирал къде го пише, че А1 не може да пътува на магистрала, намерих само законопроект, който не е влязъл в сила. ЗЗДВП към момента няма такова нещо. Чл. 55 си гласи над 50км/ч.

Също така, ако си шофьор и имаш 21г няма никакъв смисъл да караш А1, а направо А категория.

Принципно не съм съгласен с теб изобщо, защото курса за А1 се кара на МОТОР, а не на скутер. Уменията са значително по-малко за управлението на скутер. Напълно подкрепям, че трябва да има някакво обучение, но не и както пълен курс за А категория. Може да е няколко дена примерно. Аз когато съм карал B категория не са ми давали, да видят мога ли да управлявам двуколесно за АМ. С придобитите умения от B категория се предполага, че няма да съм толкова тъп и безотговорен да се убия с 50 кубика скутер. Нищо, че няма какво да ме спре. Сега аргумента, че мога да си взема 2Т двг да му махна рестрикторната плоча, да му сменя цилиндъра с по-голям и общо взето да го направя да "върви" не ме прави хитрец.

Недей да си представяш, че с такава промяна и изведнъж Цариградско шосе, ще се напълни със скутери. Както и има много градове в България, където просто не е удобно да излизаш с лека кола за 3-4-5км. Многократно ми се е случвало да трябва да си върша работа в центъра и с колата си там за 10мин и още 5-10мин само да търсиш места. Или стигаш за 10 мин и паркираш на още 10 пеша.

Образно казано не мисля, че ще има човек който би искал да се възползва от подобна възможност да кара скутер с B категория и да е генерално келеме. Ако искаш да минеш на 2 колела, би следвало да го правиш от рационални подбуди, както и по същите рационални подбуди би следвало да си достатъчно отговорен към себе си и околните. Предложението да имаш поне 5г стаж, за да може да се възползваш беше резонно.

За Италия примерно личното ми мнение е, че са по-лоши шофьори от нас и имат доста скутери по подобна схема, ако беше такава трагедия, щяха да ги забранят, но уви не са.

Тук никога не става дума да се прави разумен компромис с безопасността на водача и околните.

Скутерите в бизнес парковете и моловете могат без проблем да се съберат 8-10 скутера на мястото на 2 коли. Също така, колата прави задръстване - скутера не. Също така скутерите имат многократно повече възможност да носиш багаж със себе си по подразбиране. Както и бих казал, че повече ще те изострят за следене на пътната обстановка. Аз съм с много негативно мнение за доста водачи от както масово колите минават на автомати. Не можеш да накарай някой да внимава повече в движението, щот е блейка и кара автомат. Ама ако подсъзнателно знае, че от време на време трябва да се оглежда за мотор/скутер, има минимален шанс да е по-внимателен.

Също така на мотористите се води много лоша стигма, заради пистовите мотори, но не всички мотористи са такива. Ако риска е някоя кола да ме блъсне, дали ще съм с колело, 50 кубика скутер, 125 кубика 500кубика, 600 кубика или 1000 няма кой знае какво значение за безопасността ми. Даже бих казал, че колелото е най-смъртоносно.

Аз лично бих казал, че хората рядко засичат мотористи умишлено. Когато се движим по булевард с 50/60км/ч и ти искаш да профучиш на зиг-заг измежду нас с 80-90, вината не е на колата.

В София има скутери под наем, както са тротинетките. Не може да ми кажеш, че това е "безопасна" услуга, при положение, че куцо и сакато може да ги наеме.

Също така изключително по-опасни са електрическите колелета от колкото скутерите. Surron Light Bee X например.

Споделяйте си мислите всички, идеята е да има аргументи и градивна критика. Не само, аз не подкрепям защото е тъпо примерно.

ЕДИТ заради колегата cecoa1- Може да се дава това право само на хора със златен талон примерно. Пак казвам не трябва да е за сметка на безопасността. Иначе условието за книжка А категория е 24г, така че 18+5 стаж, надали е толкова проблем за 125 кубика.
ЕДИТ 2: Генерално, за да се подобри пътната обстановка в България, трябва в градовете поне да станат глобите на база на годишните доходи. Смъртността при птп в България не е най-висока в Европа отнесена към населението.


Потребителски аватар
Burner_inc
Мнения: 685
Регистриран на: Съб 28 фев 2009 17:20
Автомобил: Touran Peugeot 308 Versys 1000
Двигател: BLS 2009
Местоположение: София

Re: 125 кубика моторчета и скутери с Б категория ЗА или ПРОТИВ

Мнениеот Burner_inc » Вто 13 юни 2023 11:01


Няма лошо да имаш различно мнение, просто гледните ни точки са различни, защото гледаш нещата от гледна точка на човек, който иска да се придвижва и паркира по-лесно и виждаш само позитивите от това, а аз изказвам гледна точка на базата на 20 годишен опит като правоспособен мотоциклетист с над 300 000 километра на мотори. Карал съм и продължавам да карам мотор в голяма част от Европа и виждам къде как е.

Уменията при управлението и контрола над машината касаещи безопасността изобщо не са различни. Умението да спираш бързо и ефективно е еднакво и при скутер и при голям мотор, това да сменяш посока бързо в критична ситуация също. Единственото "по-лесно" при малките мотори и скутерите до 300 кубика е, че прощават лошият контрол на газта, което машините над 600 кубика и най-вече 1000+ машините не прощават.

Скоростта, която също се засяга постоянно и вечно цитираните 50-60 км/ч са също страшна глупост и лицемерие. Когато карам автомобил в градът в 90% от случаите се движа с 10 километра в час над ограничението, защото не искам постоянни фишове за скорост и карайки с 60 при ограничение 50, единствените които не ме изпреварват са градският транспорт и тук там някой пенсионер. И докато с автомобил в градът това е относително безопасно, защото и да те чукне някой те пази тон и половина ламарина, при двуколесните не е така и трябва да се движиш поне със скоростта на трафика, защото иначе си прекалено уязвим. При двуколесните е важно и къде ще се позиционираш в пътната лента за да имаш иход при критична ситуация как да променяш позицията си за да си видим в огледалата и от насрещно движещите се, които искат да правят ляв завой срещу теб и тн.

Има безкрайно много условия и променливи, да всеки може да се качи на скутерче и да го подкара, но разликата между някакво придвижване и максимално безопасно управление с добър контрол са огромни и могат да ги разберат само хора с опит и набор от умения, които имат и развиват постоянно.


cecoa1
VW експерт
VW експерт
Мнения: 1838
Регистриран на: Пет 22 апр 2011 20:21
Автомобил: Passat 4motion[откраднат вече]
Двигател: AVF

Re: 125 кубика моторчета и скутери с Б категория ЗА или ПРОТИВ

Мнениеот cecoa1 » Вто 13 юни 2023 11:31


Ако не е най-висока смъртността, то сигурно сме поне на второ място. А и ми е интересно къде и кои са тия с по-високата смъртност в ЕС.
Проблема не е само в размера на глобите, то все пак има и точки, и накрая отнемане... Но не се налагат, не се контролира достатъчно. Колко камери за скорост има в София, поне стационарни? А колко мобилни? В немско сигурно има повече стационарни в 50-хилядно градче, отколкото у нас в близо двумилионен град. А не е толкова да няма ресурс, щото камерите за наблюдение у нас са повече от средното в чужбина. Просто трябва воля на управленско ниво.
Отделно, инфраструктурата на много места е тотално недомислена, неподдържани, а често и двете. Правилата се неглижират дори от органите на реда, от там нататък няма какво да се коментира. И всичко това става ежедневно пред очите на всички ни, че дори и се записва от купища камери, но наказания няма. Мога да ти снимам, как на едно от най-централните места в София, на Сточна гара, на спирка на градския транспорт, в бус лента и т.н. където обществения транспорт трябва да минава буквално почти всяка минута, хората си го направили на безплатен паркинг, за пазаруване от заведенията за бързо хранене(дюнери и подобни) на спирката. Та остави друго, ама дори по някое време почват да паркират не успоредно, а по диагонал, като бройката достига и на десетки коли на моменти. Всичко това точно пред камерите на общината, които уж контролират за нарушители движещи се в бус-лентата и подобни. Отгоре на всичко, редовно към нормалните нарушители се присъединяват и органите на реда, които също си паркират в нарушение да си похапват с нарушителите. Та какъв ред, какъв ти контрол?!
Не сме дорасли за много неща и това си е!


thanis
Мнения: 1357
Регистриран на: Пет 21 юли 2017 9:36
Автомобил: Polo 9N
Двигател: BBY 2004

Re: 125 кубика моторчета и скутери с Б категория ЗА или ПРОТИВ

Мнениеот thanis » Вто 13 юни 2023 12:29


В Румъния имат по-висока смъртност на глава от населението. Иначе в България 1990 година е имало 1567 смъртни случая (на колко коли и какви тогава) 2008-ма сме около 1061. 2022 година 531. Понеже имам данни от 2021. Тогава е имало 561 жертви при птп. От тях само 164 са в населени места, от тях само 114 са в градовете (тук влизат джигитите с коли и с мотори). Което прави около 20% от жертвите на пътя са в градовете. От движението в градовете каква част заема София и какво остава за останалите. И отново не трябва да прекарваме през призмата, че тези скутери/мотори ще задръстват големите булеварди. Има места където ми е гадно да мина с кола, но с колело/скутер няма да имам проблем. Не е въпроса да живея в Люлин и да искам със скутера да се търкалям до Интер Експо Център. Ако съм в Гео Милев и искам да стигна до центъра да си пусна виза за Канада примерно, скутера е значително по-удобен и бих казал по-бърз, по-екологичен, по-евтин вариант от колкото да се вдигам с 1500кг четириколесно.


Потребителски аватар
group®
Темерут
Мнения: 9880
Регистриран на: Вто 08 мар 2005 23:28
Автомобил: Passat B8 Alltrack
Двигател: DFCA
Местоположение: София

Re: 125 кубика моторчета и скутери с Б категория ЗА или ПРОТИВ

Мнениеот group® » Вто 13 юни 2023 12:42


За пореден път съм съгласен с казаното от Burner_inc!

Ще върна темата в началото:
50 кубика са напълно достатъчни за хората с В категория, които ги мързи за А1, А и т.н.
Моя съсед си пърцоли с такова - 100 кила, катери Симеоново всеки ден с все детето си. Значи има как.
125 - трябва да си остане за не мързеливите, според мен.


Потребителски аватар
Lupender
Мнения: 708
Регистриран на: Съб 29 окт 2011 18:22
Автомобил: SEAT Cordoba
Двигател: TDI 1.9 ASV
Местоположение: Благоевград

Re: 125 кубика моторчета и скутери с Б категория ЗА или ПРОТИВ

Мнениеот Lupender » Вто 13 юни 2023 13:03


Има един важен момент - според вас, кой е по-подготвен - водач с 10 годишен стаж зад волана, или някой с книжка на 10 дена, макар този с прясната книжка да има по-голям шанс да изкара листовките, в сравнение с този с опита?! Проблемът е, че съдържанието на курса и на подготовката не съответства напълно на реално необходимите умения на пътя. Цитат от механика (от филма "Механикът") - "Добрата преценка идва с опита, а той с лошата"!


Потребителски аватар
Burner_inc
Мнения: 685
Регистриран на: Съб 28 фев 2009 17:20
Автомобил: Touran Peugeot 308 Versys 1000
Двигател: BLS 2009
Местоположение: София

Re: 125 кубика моторчета и скутери с Б категория ЗА или ПРОТИВ

Мнениеот Burner_inc » Вто 13 юни 2023 13:26


Това за курса и уменията е абсолютен факт, но все пак курсът дава само основа за надграждане и дори да добиеш 1 полезно умение е по-добре от нищо. След лоша преценка или кофти ситуация в автомобил в голяма част от случаите плащаш с някоя сгъната ламарина или счупена стъклария, а когато си на 2 колела плащаш с тялото и здравето си. Особено голяма част от скутеристите, които карат по къси гащи, тениска и някаква измислена каска, дори при най-лекото хлъзване си оставят част от кожата по настилката.

Иначе бих бил супер доволен да има повече двуколесни на пътя, защото започваш да мислиш като моторист и когато се качиш да караш кола, камион или каквото и да е МПС когато караш, не щракаш в телефона, не ядеш баничка, гледаш доста по-често в огледалата, когато караш по път със завои си стоиш в собствената и не ги сечеш и като цяло си по-концентриран. Единственото което губиш след дългогодишно каране на мотор е добрата преценка за разстояние и ускорение при изпреварване когато си в автомобил и лично аз се подсигурявам значително когато съм в колата и трябва да изпреваря на двупосочен път.



Върни се в “Общи автомобилни дискусии”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 28 госта