Проблема с излезлите от употреба батерии от електромобили за момента е липсата на адекватно количество. Технология има, също има фабрики за рециклиране. От ли-он батерията се рециклира над 90% Но за да стане ефективно масовото рециклиране е необходимо количество, което все още липсва.
Излязла от употреба батерия на автомобил не означава, че тя може само да се унищожи. В нея има много модули, като най-вероятно повечето от тях все още ще имат добър остатъчен живот и капацитет. Така че ако не цялата батерия, то поне отделни модули от нея могат да се използват за други цели. Това беше в началото идеята с лансирането от Тесла на Power Wall - тяхната батерия за съхранение на електро енергия в дома.
TESLA електромобил...
Re: TESLA електромобил...
А в Норвегия разправят , че ЕА се справят по-добре в студа от ДВГ , няма блокирани и неработещи станции , няма драми ! Сигурно и там не са виждали сняг , и студ .
Всъщност проблем с батерии има и там , ама батериите били 12V , и били на ДВГ
Пропаганда ще да е някаква , сигурен съм в това. Тук по нашите ширини казват , че електричките не стават за студа , и им пада пробега ( не могат да направят София-Пловдив-София )
Всъщност проблем с батерии има и там , ама батериите били 12V , и били на ДВГ
Пропаганда ще да е някаква , сигурен съм в това. Тук по нашите ширини казват , че електричките не стават за студа , и им пада пробега ( не могат да направят София-Пловдив-София )
Re: TESLA електромобил...
Tesla също както и всички EV-та имат нормална 12V батерия. Но тя няма нужда да завърта стартер, за да запали ДВГ.
Проблема със стандартизация на технологията за swap е изключитлно комплексен и не може да се обясни лесно. Накратко не може да очакваш в кош на Поло, Пасат, и Порше да влиза един и същ двигател както трябва.
Също така, рециклирането на батерии е малко табу тема и няма нужда да се стига до там. Батерия за кола, която има драстично занижен капацитет може функционално да не изпълнява нуждите на автомобил, но да бъде вложена като бекъп за солар или някакъв други вид приложение. Да рециклираш батерия на кола просто защото капацитета и е под 50% е глупаво. Рециклираш когато химията тотално е загубена и няма възможност да генерира заряд при никакви обстоятелства.
Също така, може да се разпарчедоса и да се подменят клетки и да се конфигурира в нов тип батерия, която да не влиза пак в автомобил, а пак по същата логика. Клетки се сменят на акумулаторни батерии от много време. Тесла като всеки производител мисли за печалба, а не да ти е лесен живота. Има много случаи в интернет, където за проблем, който не изисква смяна на батерия - ти дават цена, като за цяла батерия. Ако минете през дупка или нещо ви ожули долната кора, VW няма да ви каже, ам то има риск за картера и трябва да сменим и блока да сме сигурни, че няма проблем.
Нещо много интересно е, че все още има Tesla model S P85D и P100D където са си с lifetime supercharger зареждане и тези коли са доста ценни и при тях има голям смисъл да сменяш батерия и мотор, докато не свърши в канавка или дърво колата.
Никой друг производител не предложи на клиентите си нещо подобно. Има коментари да се консолидират няколко производителя да разработят мрежа, но това е по-скоро да си поделят разходите и надали някой ще се съгласи на lifetime зареждане. Най-много някой премиум автомобил с цена над 200 000 Евро. Модел S преди 10тина години беше много скъп също.
Предимството на електричката е, че по същество няма опция да не "запали". Можеш при минус 30 градуса да имаш пробег наполовина, ама няма опция да не тръгнеш. Също потенциален проблем е парното, защото няма от къде да се изтегля топлината, за разлика от ДВГ. Достатъчно духа, за да не ти поти стъклата, ама не е като да ти направи сауна в колата за 30минути. Дизела си замръзва, бензина не толкова, но пак има проблема със замръзнал стартер и първото палене. Но в Сибир и Якутия и всички яко замръзващи места си ползват допълнителни приспособления, за да могат да редуцират термичния шок.
Екстремните температури са си екстремни. При минус 20 се очаква не всичко да е наред. Голям проблем за теслата би бил постоянно ниски температури и да си оставиш колата на Sentry Mode за примерно 3 седмици без да я караш и почти сигурно е, че батерията ще се разреди и има по-висок риск от щети по нея и съкръщаване на живота и. Това важи само ако е на улицата при температури под -20 за поне 20 дена.
Edit: Преди малко гледах видео на Джери, където тегли със Сайбъртръка 5 тона ремърке с товар при нула градуса целзий. Сайбъртръка минава най-малко километри от Rivian и Ford пикапите. Теслата минава 90 мили с офроуд гуми, Ривиан 100 пак с офроуд гуми, Ford 130, но казва, че е било лятото и с шосейни гуми
Ако на някой му е интересно - https://www.youtube.com/watch?v=yk_u9fbkoKM Това е видеото.
Проблема със стандартизация на технологията за swap е изключитлно комплексен и не може да се обясни лесно. Накратко не може да очакваш в кош на Поло, Пасат, и Порше да влиза един и същ двигател както трябва.
Също така, рециклирането на батерии е малко табу тема и няма нужда да се стига до там. Батерия за кола, която има драстично занижен капацитет може функционално да не изпълнява нуждите на автомобил, но да бъде вложена като бекъп за солар или някакъв други вид приложение. Да рециклираш батерия на кола просто защото капацитета и е под 50% е глупаво. Рециклираш когато химията тотално е загубена и няма възможност да генерира заряд при никакви обстоятелства.
Също така, може да се разпарчедоса и да се подменят клетки и да се конфигурира в нов тип батерия, която да не влиза пак в автомобил, а пак по същата логика. Клетки се сменят на акумулаторни батерии от много време. Тесла като всеки производител мисли за печалба, а не да ти е лесен живота. Има много случаи в интернет, където за проблем, който не изисква смяна на батерия - ти дават цена, като за цяла батерия. Ако минете през дупка или нещо ви ожули долната кора, VW няма да ви каже, ам то има риск за картера и трябва да сменим и блока да сме сигурни, че няма проблем.
Нещо много интересно е, че все още има Tesla model S P85D и P100D където са си с lifetime supercharger зареждане и тези коли са доста ценни и при тях има голям смисъл да сменяш батерия и мотор, докато не свърши в канавка или дърво колата.
Никой друг производител не предложи на клиентите си нещо подобно. Има коментари да се консолидират няколко производителя да разработят мрежа, но това е по-скоро да си поделят разходите и надали някой ще се съгласи на lifetime зареждане. Най-много някой премиум автомобил с цена над 200 000 Евро. Модел S преди 10тина години беше много скъп също.
Предимството на електричката е, че по същество няма опция да не "запали". Можеш при минус 30 градуса да имаш пробег наполовина, ама няма опция да не тръгнеш. Също потенциален проблем е парното, защото няма от къде да се изтегля топлината, за разлика от ДВГ. Достатъчно духа, за да не ти поти стъклата, ама не е като да ти направи сауна в колата за 30минути. Дизела си замръзва, бензина не толкова, но пак има проблема със замръзнал стартер и първото палене. Но в Сибир и Якутия и всички яко замръзващи места си ползват допълнителни приспособления, за да могат да редуцират термичния шок.
Екстремните температури са си екстремни. При минус 20 се очаква не всичко да е наред. Голям проблем за теслата би бил постоянно ниски температури и да си оставиш колата на Sentry Mode за примерно 3 седмици без да я караш и почти сигурно е, че батерията ще се разреди и има по-висок риск от щети по нея и съкръщаване на живота и. Това важи само ако е на улицата при температури под -20 за поне 20 дена.
Edit: Преди малко гледах видео на Джери, където тегли със Сайбъртръка 5 тона ремърке с товар при нула градуса целзий. Сайбъртръка минава най-малко километри от Rivian и Ford пикапите. Теслата минава 90 мили с офроуд гуми, Ривиан 100 пак с офроуд гуми, Ford 130, но казва, че е било лятото и с шосейни гуми
Ако на някой му е интересно - https://www.youtube.com/watch?v=yk_u9fbkoKM Това е видеото.
- 777
- Предупреждение за вечен БАН
- Мнения: 2789
- Регистриран на: Пон 24 фев 2014 21:26
- Автомобил:
- Двигател:
Re: TESLA електромобил...
Vlad777 написа:Не виждам коя фирма ще иска да притежава стотици хиляди и милиони батерии, които в един момент ще са амортизирани и ще трябва да се търси начин да се отървеш от тях.777 написа:Като осъзнаят всички производители, че решението е само със сменяеми батерии, ще има прелом.
Все едно аз да се чудя коя фирма би искала да има хиляди тирове или кораби. А отърването от батериите ще става първо с рециклиране, второ е много по-екологично да има централизирано управление и прогнозиране колко къде и кога ще се унищожават, а не милиони батерии да висят по отделни ЕА и да не се знае коя къде е зарязана или изхвърлена на неподходящо място.
- Vlad777
- King of the Road
- Мнения: 19713
- Регистриран на: Вто 08 юни 2004 16:34
- Автомобил: Passat B8 BiTDI 4m CUAA
- Двигател: MK2 RP+PG+PB Jetta Coupe+T-Roc
- Местоположение: София
- Контакти:
Re: TESLA електромобил...
Това, че нещо е много по-екологично да се рециклират много батерии не е приоритет на частния инвеститор. На него приоритет му е как ще изкара пари с обозрими рискове. Колко пари например струва на Apple регулацията, че всички телефони трябва да са с унифицирано зарядно USB-C, защото е по-екологично?
- 777
- Предупреждение за вечен БАН
- Мнения: 2789
- Регистриран на: Пон 24 фев 2014 21:26
- Автомобил:
- Двигател:
Re: TESLA електромобил...
Рециклирането и унищожаването на всякакви предмети е общ проблем и държавите се налага да мислят как да се справят. Неслучайно има екотакси още при покупка на кола или други стоки. Държавата плаща на автоморгите. Същият проблем ще има и с батериите. С други думи много вероятно да им плащат и то не малко за грижата с унищожаването.
Колко е вярно не знам, но ето да цитирам темата малко по-нагоре:
Концентрацията на много батерии в малко едри собственици звучи като нелош вариант отколкото някой да обикаля и да ги събира една по една.
Колко е вярно не знам, но ето да цитирам темата малко по-нагоре:
Ivo_ написа:Проблема с излезлите от употреба батерии от електромобили за момента е липсата на адекватно количество. Технология има, също има фабрики за рециклиране. От ли-он батерията се рециклира над 90% Но за да стане ефективно масовото рециклиране е необходимо количество, което все още липсва.
Концентрацията на много батерии в малко едри собственици звучи като нелош вариант отколкото някой да обикаля и да ги събира една по една.
- Petrolhead
- Мнения: 2126
- Регистриран на: Сря 02 сеп 2009 9:52
- Автомобил:
- Двигател:
Re: TESLA електромобил...
Неръждаемата стомана също корозира, но въпреки това сайбъртрака няма нито боя, нито лак
“To prevent damage to the exterior, immediately remove corrosive substances (such as grease, oil, bird droppings, tree resin, dead insects, tar spots, road salt, industrial fallout, etc.). Do not wait until Cybertruck is due for complete wash. If necessary, use denatured alcohol to remove tar spots and stubborn grease stains, then immediately wash the area with water and a mild, non-detergent soap to remove the alcohol.”
TESLA CYBERTRUCK OWNER’S MANUAL
“To prevent damage to the exterior, immediately remove corrosive substances (such as grease, oil, bird droppings, tree resin, dead insects, tar spots, road salt, industrial fallout, etc.). Do not wait until Cybertruck is due for complete wash. If necessary, use denatured alcohol to remove tar spots and stubborn grease stains, then immediately wash the area with water and a mild, non-detergent soap to remove the alcohol.”
TESLA CYBERTRUCK OWNER’S MANUAL
- Кайзен
- Мнения: 1536
- Регистриран на: Съб 28 май 2011 10:07
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Германия
Re: TESLA електромобил...
С това си изказване прекрати съществуването на VW..Petrolhead написа:Силно против съм всякаква държавна помощ за какъвто и да било бизнес.
VW може би е компанията, която е получила най-много държавни пари и привилегии. Виж как се финансира фабриката им за батерии в Канада.
- Vlad777
- King of the Road
- Мнения: 19713
- Регистриран на: Вто 08 юни 2004 16:34
- Автомобил: Passat B8 BiTDI 4m CUAA
- Двигател: MK2 RP+PG+PB Jetta Coupe+T-Roc
- Местоположение: София
- Контакти:
Re: TESLA електромобил...
Смяташ ли, че има някой, който да инвестира милиарди в бизнес план, базирано на твоите предположения? Както вече писах, ако шансът беше голям това да се случи, Илон щеше вече да е обявил, че работи по такъв проект. Все пак той най-добре знае как се взимат пари от американстата държава.777 написа: С други думи много вероятно да им плащат и то не малко за грижата с унищожаването.
- 777
- Предупреждение за вечен БАН
- Мнения: 2789
- Регистриран на: Пон 24 фев 2014 21:26
- Автомобил:
- Двигател:
Re: TESLA електромобил...
Ще поживеем и ще видим.
- Каспър
- Мнения: 2217
- Регистриран на: Съб 03 ное 2007 0:11
- Автомобил: Insignia A Sports Tourer 2014 4x4
- Двигател: A20NHT Turbo 250 HP
- Местоположение: София
Re: TESLA електромобил...
Tesla Model 3 LR 2023
София-Бургас с едно зареждане в София и оставащи още около 50 км. пробег при пристигане в Бургас.
Зададена скорост 140 км./ ч. Средна скорост сто двадесет и нещо...
Температура на въздуха 14-10-15 градуса.
Chill mode и автопилот (Autosteer)
Едно спиране без зареждане, няколко намалявания на скоростта поради ремонти на магистралата.
Типично пътуване в ограниченията и колата се справя съвсем спокойно.
https://youtu.be/ur7t1RDIkZM?si=JljHAaCOro-9ZP4h
Ако същия маршрут се направи лятото, вероятно на едното спиране за тоалетна, ще трябва за около 10 мин. да се сипе малко ток, защото ще се ползва и климатик и стигането в Бургас не е гарантирано. Лятото ремонтите също са по-малко и средната скорост ще е малко по-висока, също и батерията трябва да се охлажда.
Това е за тези с притесненията за София - Бургас, София - Пловдив и т.н.
София-Бургас с едно зареждане в София и оставащи още около 50 км. пробег при пристигане в Бургас.
Зададена скорост 140 км./ ч. Средна скорост сто двадесет и нещо...
Температура на въздуха 14-10-15 градуса.
Chill mode и автопилот (Autosteer)
Едно спиране без зареждане, няколко намалявания на скоростта поради ремонти на магистралата.
Типично пътуване в ограниченията и колата се справя съвсем спокойно.
https://youtu.be/ur7t1RDIkZM?si=JljHAaCOro-9ZP4h
Ако същия маршрут се направи лятото, вероятно на едното спиране за тоалетна, ще трябва за около 10 мин. да се сипе малко ток, защото ще се ползва и климатик и стигането в Бургас не е гарантирано. Лятото ремонтите също са по-малко и средната скорост ще е малко по-висока, също и батерията трябва да се охлажда.
Това е за тези с притесненията за София - Бургас, София - Пловдив и т.н.
Re: TESLA електромобил...
ЕДИТ: Извинявай Каспър - не обърнах внимание, че си писал, че е LR.
Tеслата на този човек е Long Range. Което е хубаво да се отбележи. Т.е. ти трябва кола с 75+ kWh батерия
Ако си с нормална Model 3 (2019) SR+ или сега базов Highland (2023) И двете около 55kWh. Не можеш да направиш това пътуване с такива скорости без да спираш да зареждаш.
Tеслата на този човек е Long Range. Което е хубаво да се отбележи. Т.е. ти трябва кола с 75+ kWh батерия
Ако си с нормална Model 3 (2019) SR+ или сега базов Highland (2023) И двете около 55kWh. Не можеш да направиш това пътуване с такива скорости без да спираш да зареждаш.
Последна промяна от thanis на Пон 22 яну 2024 15:44, променено общо 2 пъти.
-
- Мнения: 720
- Регистриран на: Вто 06 дек 2005 8:48
- Автомобил: MK3 + T3 + МК5 Plus + MYLR
- Двигател:
Re: TESLA електромобил...
Highland също е Long Range и SR+. На хартия е по-ефективна, но на база на реалните тестове, разликите с предното поколение са пренебрежимо малки. Батерията и задвижването им е същото, подобрениета са в комфорта и аеродинамиката. Така че Highland Long Range също ще стигне до Бургас без нужда от зареждане, ако се кара по същия начин и при съпоставими условия. Ако пътуването се направи при зимни условия, няма да е възможно.
- Vlad777
- King of the Road
- Мнения: 19713
- Регистриран на: Вто 08 юни 2004 16:34
- Автомобил: Passat B8 BiTDI 4m CUAA
- Двигател: MK2 RP+PG+PB Jetta Coupe+T-Roc
- Местоположение: София
- Контакти:
Re: TESLA електромобил...
Каспър написа:Tesla Model 3 LR 2023
София-Бургас с едно зареждане в София и оставащи още около 50 км. пробег при пристигане в Бургас.
Зададена скорост 140 км./ ч. Средна скорост сто двадесет и нещо...
Разстоянието София Бургас е 380 км. при разход 24/100 са нужни 91 квч. От видеото си правя извода, че или колата на dzrasd е прецакана щом харчи толкова, или като са правили видеото в тубата са ползвали някаква нова 100 квч батерия...dzrasd написа:Днес ходихме София - Одрин - София, 130км/ч забит на магистралата и в двете посоки + 2,5 часа общо кибичене на границата. Разход 24/100.
- Каспър
- Мнения: 2217
- Регистриран на: Съб 03 ное 2007 0:11
- Автомобил: Insignia A Sports Tourer 2014 4x4
- Двигател: A20NHT Turbo 250 HP
- Местоположение: София
Re: TESLA електромобил...
Много изкривяваш нещата и оттам бъркаш и сметките
Клипа е София - Бургас с едно спиране за тоалетна.
Правиш ли разлика от София - Одрин - София с 2.5 часа престой на границата?
Като взимаш предвид денивелация, хора в колата, външна температура и т.н.
Автора на клипа споменава за разход около 18/100, не помня в този клип ли беше или в някой от другите му клипове със 140 и магистрала. Има доста негови клипове с тест на разход.
Long Range е с използваем капацитет около 69 kWh и при разход 18/100 380 км. София - Бургас е постижимо.
Thanis, колата е LR, написал съм го още в началото.
Клипа е София - Бургас с едно спиране за тоалетна.
Правиш ли разлика от София - Одрин - София с 2.5 часа престой на границата?
Като взимаш предвид денивелация, хора в колата, външна температура и т.н.
Автора на клипа споменава за разход около 18/100, не помня в този клип ли беше или в някой от другите му клипове със 140 и магистрала. Има доста негови клипове с тест на разход.
Long Range е с използваем капацитет около 69 kWh и при разход 18/100 380 км. София - Бургас е постижимо.
Thanis, колата е LR, написал съм го още в началото.
Върни се в “Общи автомобилни дискусии”
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 48 госта