Ето и историята:
Колата на баща ми (Пасат 5.5 1.9 тди 2002 г.) имаше пълно каско (за 10000 лв) и беше открадната началото на август 2012. Започнахме събирането на исканите от застрахователя документи по списък - около 15-20 различни документа - от полиция, прокуратура, декларации, удостоверения за банкови сметки, бележка за данък и т.н. След като прокуратурата най-накрая издаде и последния нужен документ, ги занесохме на застрахователя в началото на декември 2012.
В началото на януари получихме писмо, в което пишеше, че застрахователят е проверил в официалния представител на марката и автомобилът не е имал монтирана фабрична аларма при производството му. Позова се на изискването в общите условия за наличие на звукова и светлинна сигнализация за валидност на клауза кражба и отказа изплащането на каквото и да е обезщетение.
Това звучеше смешно, защото в протокола за маркировка ясно беше записано: "Аларма: фабр." и подпис на извършилия проверката. Написахме възражение, че явно са се объркали, защото в протокола пише, че има аларма, а в графа предписания - нищо не пише.
След десетина дни получихме втори отговор от компанията, че данните за наличие на аларма се вписват от служителя в протокола, на база на декларация от собственика и че отново отказват плащане, защото са проверили и реално колата не е имала фабрична аларма и няма сведения да й е била монтирана допълнителна такава.
Така след втория отговор ни стана ясно, че всъщност въпреки, че сме били изрядни във всичко, застрахователят се опитва да ни изклати яко. Потърсих информация в интернет и намерих и други такива случаи. 10000 лв не са малко пари Още повече, че родителите ми вече бяха взели на заем пари и отдавна бяхме купили същия нов пасат.
Тук вече се наложи сериозната юридическа помощ на dobrin, с когото заедно съставихме ново писмо, към което приложихме и декларация от специализиран сервиз за аларми, че автомобилът е бил там и е установено наличието на интерфейсна аларма, преди застраховането му.
След като юридическият отдел на застрахователната компания видя, че при едно евентуално дело, шансовете за загуба са доста сериозни, решиха да изплатят колата, като в писмото, което получихме пишеше, че те все още не вярват, че колата е имала аларма, но "ще направят изключение"...
Автомобилът беше купен и застрахован декември 2011 за 10000 лв. и откраднат 8 месеца по-късно. Към тази дата го оцениха на 8700 лв, които реално изплатиха над 6 месеца след кражбата.
Сега всичко е завършило ОК, но реално през този месец и нещо от първият отказ, до изплащането на колата, живяхме в един доста сериозен стрес.
Затова колеги, внимавайте какво се случва когато застраховате! Особено ако в протокола за оглед пише, че алармата е фабрична.
Основно внимание да обърнат собствениците на автомобили TDI помпа-дюза, които са най крадените. За справка темата за откраднатите автомобили: http://www.vwclub.bg/forum/viewtopic.php?f=59&t=148772
Независимо дали имате или не фабрична аларма, препоръчвам да монтирате и допълнителна такава, която да настоявате изрично да впишат допълнително в протокола за маркировка: вижте тази тема:
Как да предпазим автомобила си (VAG) от кражба?
Допълнено:
Къде се гледат кодовете за оборудването?
VWGT написа:в сервизната книжка или на лепенката в багажника. Една квадратна, на нея я има основната инфорамция за колата, VIN, код на мотор и тн
Този примерно има 7АL
Имаме тема за кодовете от стикерите в багажника.
VWGT написа: http://vag-codes.info/vag-option-codes / a това е целият списък с кодове на VAG, които описват различните опции с аларма, иммо или само заготовка, проверете си колите:
7AA EDW Electronic vehicle immobilization device
7AB EDW Electronic alarm system with vehicle immobilization device (for RoW)
7AC EDW Electronic vehicle immobilization devicewith anti-theft alarm system and passenger compartment control
7AD EDW Anti-theft alarm system and passenger compartment control
7AE EDW Anti-theft alarm syst.,pass.comp.contr.,backup horn and towing protection, w/o switch for interior monitoring
7AF EDW Anti-theft alarm system and passenger compartment control
7AG EDW Electronic alarm system with vehicle immobilization device (for USA)
7AH EDW Electronic vehicle immobilization devicewith alarm system, passenger compartmentcontrol and backup horn
7AJ EDW Electronic vehicle immobilization devicewith alarm system and backup horn
7AK EDW Anti-theft alarm system, passenger compartment control a. towing protection
7AL EDW Anti-theft alarm system, passenger compartment control, backup horn and towing protection
7AM EDW Electronic vehicle immobilization devicewith alarm system, passenger compartmentcontrol and backup horn
7AN EDW Anti-theft alarm system, backup horn andtowing protection
7AP EDW Electronic vehicle immobilization devicew/ alarm syst., passenger comp. control,backup horn and all door opening
7AQ EDW Anti-theft alarm system, passenger compartment control, backup horn and towing protection
7AR EDW Electronic vehicle immobilization devicewith alarm system and backup horn
7AS EDW Anti-theft alarm system, passenger compartment control, backup horn and towing protection
7AT EDW Anti-theft alarm system, passenger compartment control a. towing protection
7AU EDW Anti-theft alarm system, passenger compartment control, backup horn and towing protection
7AV EDW Electronic vehicle immobilization device
7AW EDW Anti-theft alarm system, passenger compartment control a. towing protection
7AX EDW Electronic engine immobilizer, plus protective frame for engine control module
7AZ EDW Preparation for anti-theft alarm system
9V2 EDW Anti-theft alarm system (ATAS) for Switzerland
9V7 EDW Electronic vehicle immobilization devicewith anti-theft alarm system and passenger compartment control
9V8 EDW Anti-theft alarm system (ATAS) incl. ultrasonic passenger compartment control (for Switzerland)
9V9 EDW Anti-theft protection system (EATAS) forEngland