Ръст на електрическите автомобили в България

Автомобилни теми, които не са свързани с Volkswagen
Потребителски аватар
Vlad777
King of the Road
King of the Road
Мнения: 19698
Регистриран на: Вто 08 юни 2004 16:34
Автомобил: Passat B8 BiTDI 4m CUAA
Двигател: MK2 RP+PG+PB Jetta Coupe+T-Roc
Местоположение: София
Контакти:

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот Vlad777 » Пон 22 яну 2024 14:15


В Австралия магистралното е 110 км/ч., което е много благоприятна скорост за електрически автомобили, междуградски автобуси, тротинеткаджии и надъхани колоездачи. :mhihi

В случай, че се движат в Германия и карат по аутобаните със 150, сметката доста ще нанбъбне за електричката, а BMW-то спокойно може да мине 1000 км на два пъти по 500 с едно зареждане по средата с този 70+ литров резервоар.
group® написа:Някои сметки са доста компрометирани от желание да се докаже теза.

За начало, не можеш да смяташ само едното масло към годишни разходи. Дори независимо от пробега сервизиране на скорости, ангренаж и т.н. си чукат на вратата. А те хич не са по 400-500лв.
И тук идва основния въпрос - разликата в гаранцията и потенциалния безпроблемен живот на колата.
Нова ДВГ може да се сравнява с 2 или дори 3 годишна ЕА за да е равен останалия период на безгрижна собственост (финансово тежки ремонти)

Тоест Трока го хващаме нов, а ИД4 на 2 години поне.
И тези стойности да сравняваме :wink

И ето ти още един познат Владо - вместо да взема нова ДВГ (с друга не ми се занимава), за по ниска цена, взех съпоставим, ако не и по-добър, автомобил за жена ми на 2г (даже нямаше). Оставаща гаранция 6г срещу 5г за ДВГ.
И оттук всеки по-нисък разход ми е само бонус.
И понеже аз гледам на разходите не само откъм днешна дата, а за целия период на притежание, ето какво ще спестя в следващите 6г с това си решение:
- минимум 6 смени масло [след 5та съм в риск, щот вече няма гаранция :mhihi )
- минимум 1 смяна масло скорости
- евентуално 1 ангренаж
Другото се припокрива (антифриз, спирачна течност, т.н.)
И без да смятам инфлацията, и поскъпващия труд, го виждам към едни груби 5-6000лв.

Тъ, сметките малко стават прекалено нагласени. Все едно аз да смятам тук пред всички, че за моята кола плащам 270лв на месец за паркинг, щот ми е в центъра офиса.

И последно:
Не знам кво значи ЕКО причина, но аз не съм я взел за да спася света. Обаче, определено везните ми са наклонени от факта, че през ауспиха не излиза нещо, с което да тровя собствените си деца. icon_idea
Да го гледаме по-скоро като един + в листа с плюсове и минуси.

Не знам откъде ги смяташ 5-6000 лв. Т-рока на втората година беше на обслужване - 500 лв. На четвъртата - 700 лв - смениха и свещи. Това е. Другите обслужвания съм си ги правил сам - на първата, третата и петата и предстои шестата по 200 лв за масло и филтри. Общо 1800 лв за 6 години. Ангренажът е не повече от 1300 лв с труд. Ако искаш го смятай и него и пак става не повече от 3000 лв за 7 години. А за следващите 7 години при каране по 10-12000 годишно едва ли ще са повече.

Не приемам и доводът да се сравнява 2 годишна кола с нова кола. Ако караш по 1000 км на месец кога точно ще й дойдат скъпите ремонти на бензиновата кола?

А освен обезценката има и още един компонент - каското, при което тарифното число е с около 20-25% по-високо. Ако автомобил с ДВГ струва например 55 000 лв, а подобна електричка е 75000 лв, то каското на ДВГ е 2700 лв/година, а на електричката е 4500 лв/година, което като се натрупа с обезценката прави сериозна сума в графа Cost of ownership, която колкото и безплатен ток да ползваш пак не може да се покрие...




Потребителски аватар
group®
Темерут
Мнения: 9875
Регистриран на: Вто 08 мар 2005 23:28
Автомобил: Passat B8 Alltrack
Двигател: DFCA
Местоположение: София

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот group® » Вто 23 яну 2024 7:54


Vlad777 написа:Не приемам и доводът да се сравнява 2 годишна кола с нова кола...

Значи тук е крайъгълния камък в нашите мнения.
Нека приемем, че за едни може да се сравнява, за други не и готово.
Дал съм известни доводи защо и приемам, че за някои хора може да са неоснователни.
Особено при покупката на кола за жена ми, се водя предимно от практичност.
И двамата караме пасати 2ра ръка, по една или друга причина.
Тук вече няма практичност толкова, колкото емоции и мераци :icon_lol
И аз не приемам довода сам да си обслужваш колата, ама хора всякакви и оттам сметки всякакави.


Потребителски аватар
Vlad777
King of the Road
King of the Road
Мнения: 19698
Регистриран на: Вто 08 юни 2004 16:34
Автомобил: Passat B8 BiTDI 4m CUAA
Двигател: MK2 RP+PG+PB Jetta Coupe+T-Roc
Местоположение: София
Контакти:

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот Vlad777 » Вто 23 яну 2024 15:11


За практичност всеки може да каже от неговата камбанария. По-горе ставаше дума за финанси, а не за практичност, като двете понятия често се разминават. В някои случаи хората смятат за по-практично да дадат повече пари за по-голямо удобство, но това не означава, че това е най-изгодната финансова алтернатива.

Аз моята кола съм си я купил също от практичност всъщност. Имах си бюджет и в него избрах това, което ще ми е удобно, широко и с багажник за 2 деца, с всички асистенти и високо ниво на сигурност, ще донесе някакво удоволствие, ще се мести горе-долу, а в същото време за 2-3 години експлоатация няма да се спихне като стойност и след продажбата ще мога пак да имам бюджет за следващата кола.

За тия пари можех да купя примерно чисто нов Golf 2.0 ТДИ 150 кс, но хем щеше да се обезцени повече и да изгубя пари при продажбата, хем нямаше да отговаря на почти никой от горните критерии, хем нямаше да ми доставя удоволствие.

Но ако се върнем на градските автомобили, каквито са ЕА за момента за повечето хора. Ще направя друга сметка - бензиново Renault Captur vs Renault ZOE на ток - експлоатация 10 г и 120000 км.

Captur за 10 години ще се обезцени от 55 000 на 15 000 лв. разход - 40000 лв. Разход за каско за 10 г: 15 000 лв (5% премия за ДВГ) = общо 55 000 лв.
ZOE за 10 години ще се обезцени от 73000 на 18000 лв. - разход - 55000 лв. Разход за каско за 10 г: 25 000 лв (6.25% премия за ЕА) = общо 80 000 лв

При Captur горивото за 120000 км при 7/100 е 8400 литра или по днешни цени 21000 лв. Отделно има и обслужване на масло, маслен и въздушен 10 бр x 350 лв и ангренаж 1 бр, който не зная колко струва, но да кажем 1000 лв. Т.е. общо 4500 лв за обслужване или 25500 за гориво и обслужване.
При ZOE електричество 120000 км при 17/100 е 20 400 kwh или по днешни цени 3500 лв (при 80% нощна тарифа).

И като сметнем двата компонента:
Captur 55000 + 25500 = 80 500
ZOE 80000 + 3500 = 83 500

Тоест при употреба от 120 000 км за 10 години, цената която плаща потребителя общо е горе-долу еднаква (малко по-висока за ЕА). От финансова гледна точка спестени пари няма. Oтделно в Zoe имаме "затворени" едни 18 000 лв повече през тези 10 години, които може да са взети назаем, или пък може да се инвестират в нещо, което носи минимална доходност и при един съвсем съвсем минимален лихвен процент от 3% биха станали 23500 лв след 10 години. Т.е. тук имаме още 5500 лв финансов разход в повече за ZOE или тоталът е около 9000 лв отгоре.

Естествено тези сметки са към днешните цени на горивата и ел енергията, които не се знае къде ще отидат след 5-10 г., което е в сферата на догадките. Освен това се предполага, че имаш къде да зареждаш на нощна тарифа като битов потребител, защото при заряд на платени станции, цифрите стават доста по-различни за ползвателя на електромобила.

В крайна сметка след тези сметки, ако бях поставен аз пред такъв избор - сигурно щях да избера електромобила, независимо, че ще ми струва 75 лв на месец повече (9000 / 120 месеца) заради предимствата, които е изтъкнал Галин - малко по-скъпо, но много по-приятно и модерно.


Потребителски аватар
Каспър
Мнения: 2213
Регистриран на: Съб 03 ное 2007 0:11
Автомобил: Insignia A Sports Tourer 2014 4x4
Двигател: A20NHT Turbo 250 HP
Местоположение: София

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот Каспър » Вто 23 яну 2024 16:47


Тия сметки са толкова грешни както и онези по-горе.
Ако ги погледнеш след 10 години ще се смееш сам на това което си съчинил.
И след като сам си го осъзнал по-долу в поста си, не разбирам идеята да се пише нещо толкова хипотетично.
Има твърде много неизвестни в уравнението което си направил.
Пазара в последните години е супер динамичен и промени има всеки няколко месеца, а ти правиш сметки на 10 годишна база и то в момент когато целия свят бута към електрическа мобилност.
1. Обезценката въобще не е ясно колко ще е след 10 години на ДВГ и ЕА. Според мен в даден момент ДВГ ще започне да се обезценява сериозно, а ЕА ще запазват все повече стойността си и това ще бъде причинено от повишеното им търсене.
2. Цените на горивата се променят много и често, на тока малко по-малко. Затова точни сметки с тях за дълъг период са невъзможни.
3. В 10 годишния живот на тоя Captur, не виждам да си заложил и 1 лв. за ремонти, а и от обслужването си спестил от бая неща! Като сложиш само един съединител с маховик и нещата отиват в съвсем друга посока, а за 10 години ще му се чупят още доста неща, които при ЕА въобще ги няма. За време в пари и нерви по сервизи, можеш ли да направиш калкулация? Цените на частите и труда също вървят непрекъснато нагоре, а качеството на всичко пада надолу.
4. Цените на ЕА сега са по-високи от ДВГ, но като гледам само за няколко години колко паднаха и се повишиха тези на ДВГ, смятам, че до още няколко години ще се изравнят и предвид напредъка на ЕА като технология, никой с едни пари няма да предпочете ДВГ вместо ЕА.
5. За данъци, зони и т.н. нищо не казваш и не случайно, понеже те са в полза на ЕА.
И последно. Никой със 73 000 лв. за ново Зое, няма да си купи бензинов Captur ако мисли в переспектива за следващите 10 години каквито са тукашните сметки. С мислене за следващите 2-3 години, може.


Потребителски аватар
hvp800
Мнения: 4615
Регистриран на: Вто 29 яну 2013 19:46
Автомобил: VW Bora
Двигател: ASZ

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот hvp800 » Вто 23 яну 2024 18:19


А чисто хипотетично има и ток от фотоволтаици , безплатен е , и за тези хипотетични 120хил км ще стигне. Тогава сметката пак става друга :biggrin
И пак чисто хипотетично има вариант колата да зарежда през деня , а след това да отдава ток на къщата. И ето пак различна сметка ….
Вариантите са много и повечето грешни , или непригодни за конкретен случай.
Ако разумът беше водещ то покупката на автомобил щеше да е забранено и да се ползват коли под наем в редките случай , когато се налага :mhihi


Потребителски аватар
Vlad777
King of the Road
King of the Road
Мнения: 19698
Регистриран на: Вто 08 юни 2004 16:34
Автомобил: Passat B8 BiTDI 4m CUAA
Двигател: MK2 RP+PG+PB Jetta Coupe+T-Roc
Местоположение: София
Контакти:

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот Vlad777 » Вто 23 яну 2024 23:26


Каспър написа:1. Обезценката въобще не е ясно колко ще е след 10 години на ДВГ и ЕА. Според мен в даден момент ДВГ ще започне да се обезценява сериозно, а ЕА ще запазват все повече стойността си и това ще бъде причинено от повишеното им търсене.
Дори напротив. ЕА се развиват бързо и остаряват и се обезценяват много по-бързо от другите коли. Като телефоните - търсят се все повече, но само новите модели с последните технлогии. Старите се хвърлят в някое чекмедже, макар да са функционални.
2. Цените на горивата се променят много и често, на тока малко по-малко. Затова точни сметки с тях за дълъг период са невъзможни.
България е сред страните с най-евтин ток в ЕС и предстои либерализация на цените съвсем скоро, което предполага и повишението им до европейските нива.
3. В 10 годишния живот на тоя Captur, не виждам да си заложил и 1 лв. за ремонти, а и от обслужването си спестил от бая неща! Като сложиш само един съединител с маховик и нещата отиват в съвсем друга посока, а за 10 години ще му се чупят още доста неща, които при ЕА въобще ги няма.
Не мисля, че за 10 г и 120000 км колата ще е за съединител и маховик или кой знае какви ремонти. До сега подобна тъпотия се е случвала само с една Зафира, на която явно беше фабричен дефект. и кои са тия други доста неща, които при ЕА ги няма, че ми стана интересно?
4. Цените на ЕА сега са по-високи от ДВГ, но като гледам само за няколко години колко паднаха и се повишиха тези на ДВГ, смятам, че до още няколко години ще се изравнят и предвид напредъка на ЕА като технология, никой с едни пари няма да предпочете ДВГ вместо ЕА.
Ето още една причина цените на старите ЕА да падат още по-бързо и да губят още по-голяма част от стойността си.
5. За данъци, зони и т.н. нищо не казваш и не случайно, понеже те са в полза на ЕА.
Зоните са ясни, особено силно важи за тези, които работят там, но не всички работят в зона. Огромна част от офис сградите се изнесоха извън зоните. А данъците са незначителни. На 95 коня нова кола ЕВРО 6 данъкът е 35 лв.
Никой със 73 000 лв. за ново Зое, няма да си купи бензинов Captur ако мисли в переспектива за следващите 10 години каквито са тукашните сметки. С мислене за следващите 2-3 години, може.
В България миналата година са продадени нови 28 800 бензинови автомобила, дизел 6032 броя, PHEV 355, HEV 693, а електрически 1816 броя. И ако прегледаш набързо моделите ще видиш, че огромна част от тях са и на по-висока цена от 73000 лв. Тоест хората с възможност да си купят нова кола са масово прости и ограничени, щом са предпочели безперспективния бензин така ли?

hvp800 написа:А чисто хипотетично има и ток от фотоволтаици , безплатен е ... Тогава сметката пак става друга
За да имаш безплатен ток, трябва да си инвестирал една не малка сума пари в парцел, къща, инсталация и т.н. Масовият потребител на градски EV не живее при тези условия, а много по-вероятно в блок с подземен гараж, където го зарежда. какъв процент от населението на София живее в къщи с фотоволтаици? И дори с безплатен ток, както се вижда от сметката по-горе, това е един много малък % от разходите, който няма да промени крайния финансов резултат.
Ако разумът беше водещ то покупката на автомобил щеше да е забранено и да се ползват коли под наем в редките случай , когато се налага :mhihi
А за това съм напълно съгласен. Сметките обаче показват, че мотивацията да се купуват повече ЕА (което е факт с повишение с 119,3% спрямо 2022) не идва от по-ниските разходи, нито краткосрочно, нито дългосрочно, а по други причини, които за всеки са различни. По същите причина едни хора си купуват Мерцедес, а други BMW, вместо всички да карат под наем Дачия Сандеро, която е и най-продаваният модел у нас за 2023.


Потребителски аватар
Stivi
Мнения: 8296
Регистриран на: Пет 02 дек 2005 20:19
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Правец-Поморие

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот Stivi » Сря 24 яну 2024 16:05


Ето една статийка в "24 часа", може да не е с най-прецизните данни, но съм съгласен с изводите !
https://www.24chasa.bg/mneniya/article/16892694


Потребителски аватар
samo_pechka
Мнения: 8389
Регистриран на: Пон 05 дек 2011 22:46
Автомобил: YAMAHA Drag star 1100+XJ 900 58L
Двигател: V-twin 2002 + R4 1989

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот samo_pechka » Сря 24 яну 2024 20:07


От всичко досега прочетено, стигам до следния извод: Ел. кола не е на оферта да се зарежда извън вкъщи. Да бъде втори автомобил за предимно градско/къси разстояния . Да бъде евтин . ..
Дачия пробва пазарите в немско с цени от 14 до 16к +- евро. Добре/зле нямам представа . Дали ще ги последват други- божа работа.


Потребителски аватар
group®
Темерут
Мнения: 9875
Регистриран на: Вто 08 мар 2005 23:28
Автомобил: Passat B8 Alltrack
Двигател: DFCA
Местоположение: София

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот group® » Сря 24 яну 2024 20:21


Чудна сметка за надграждане.
Каптурът си остава - за 10г 80500лв разходи (макар че и аз не съм съгласен със сумата за ремонти - в пъти ще е нагоре; данъци и такси - данъка гледаш за първи години, а после? Да не говорим за логичната тенденция да се вдига за замърсяващите, за ограниченията в центъра и т.н.б но няма да издребнявам).

Към днешна дата може да се купи Зое 2021г в топ ниво на оборудване, пробег под 30000км за около 35000лв. (Не гледай мобилен, говоря за реални коли 3бр продадени в последните 2 месеца)
Остатъчна гаранция, колкото на Каптура - тоест съвсем обективен фактор за изравняване на риска!!! (Тва кой не иска да му е пърдяно в колата, няма значение).
И оттук:
- загуба на стойност ти слагам 30000лв (абсурдно висока, но не ми се спори за глупости)
- каско 12500лв (50% от твоите, защото не ми се смята)
- разход придвижване оставям твоите 3500
Общо: 46000
Почти половината на Кроптура :wink

И ще повторя, защото повече няма да споря за това:

Равната по години гаранция е достатъчно обективен критерий за приравняване на употребяван с нов автомобил в тази сметка!!! (освен за фирма, евентуално)


Zdravko Zankov
VW експерт
VW експерт
Мнения: 12794
Регистриран на: Съб 07 мар 2009 13:41
Автомобил: Skoda Octavia
Двигател: AQY 2001
Местоположение: Враца

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот Zdravko Zankov » Сря 24 яну 2024 20:34


Мнението е като дирника, нали? Всеки си го носи, и смърди.

Та електромобилите, и цялата истерия около тях е една от най-големите измами и заблуди.
Чисти били, мобилни били, яки били.
А да ги видим след 10 гОдин поне, или дваЕсе, и километри над 250000.
Тия дни някакъв властимащ, може би, се изказа, че няма да има дотации за покупка на тия електрокАре, щото пак само "имотните" ше облажат. Което а самата истина.
Колко хора смятате, че могат да си позволят нов автомобил в България? Евтин, бюджетен, само с волан и гуми?
Колко струва едно Сандеро, което е много далеч за мен от понятието автомобил, камо ли комфортен.

П. П. И молиМ да не подрипвате по написаното от мен. Бая народ се изказа по темата. Позволих си и я да нАпиша нещо по тоа мега критичен въпрос.
П. П. П. Мнението е като дирника.


Потребителски аватар
netizen
VW експерт
VW експерт
Мнения: 1258
Регистриран на: Пон 12 юли 2004 22:12
Автомобил: Skoda Kodiaq
Двигател: DFHA
Местоположение: Велико Търново
Контакти:

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот netizen » Чет 25 яну 2024 15:08


Дачия Спринг , нова.

https://sale.dacia.bg/?model%5B0%5D=spring

29645лв


Потребителски аватар
Vlad777
King of the Road
King of the Road
Мнения: 19698
Регистриран на: Вто 08 юни 2004 16:34
Автомобил: Passat B8 BiTDI 4m CUAA
Двигател: MK2 RP+PG+PB Jetta Coupe+T-Roc
Местоположение: София
Контакти:

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот Vlad777 » Чет 25 яну 2024 15:39


Dacia Spring и Renault ZOE се представят отчайващо на теста на EURO NCAP съответно с 1 и 0 звезди. Всички останали ЕА модели от последните няколко години имат 4 или 5 звезди.
ТЕСТ



thanis
Мнения: 1336
Регистриран на: Пет 21 юли 2017 9:36
Автомобил: Polo 9N
Двигател: BBY 2004

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот thanis » Чет 25 яну 2024 16:22


Трудно може да се сравнява обективно резултат от EuroNcap, защото изискванията се сменят и тежестта също. Renault Zoe има 5 звезди от теста през 2013. VW T-Roc е с изтекъл резултат, защото от VW не са им занесли нов за тест.

VW Up от 2011 има 89/80/46/86 и 5 звезди, обаче от 2019-та има съответно 81/83/46/55 и 3 звезди.

По ред числата са: защита на шофьор, защита на пасажер, защита на пешеходец и последното е активни защити (blind assist, EAB и т.н.)

Zoe-то и Spring-a е напълно възможно да са последни, но това не означава, че са толкова опасни колкото се представят. Повечето автомобили с рейтинг от преди 2018, ако се тестват по сегашната методология, ще получат по-нисък резултат. Затова един автомобил, който не е променян от дълго време, както е Zoe. през 2013-та има 5 звезди, а сега не, може да излезе, че е търкалящ се ковчег.

Ето образно казано как се разпределя тежестта.

Capture_Euroncap.PNG
Capture_Euroncap.PNG (83.32 KиБ) Видяна 826 пъти


Потребителски аватар
group®
Темерут
Мнения: 9875
Регистриран на: Вто 08 мар 2005 23:28
Автомобил: Passat B8 Alltrack
Двигател: DFCA
Местоположение: София

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот group® » Чет 25 яну 2024 16:37


Точно!
И тва сме го дъвкали:

За липса на асистиращи системи се отнемат много точки.
А реално по-опасна ли е колата?!
Тъ, тъпотии :biggrin


Потребителски аватар
Stivi
Мнения: 8296
Регистриран на: Пет 02 дек 2005 20:19
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Правец-Поморие

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот Stivi » Чет 25 яну 2024 16:38


На 95% от тези които биха си купили Дачия Спринг /и други подобни/ изобщо не би им пукало за тези звезди, ако тази консерва стане по-евтина и с по-голям пробег ! Иначе по темата, някъде ми попадна статия в която пишеха, че се обмисля рЕзко повишаване на данъка за дизелите с цел "да заобичаме повече" електрокарите :censored2 Притискат производителите на ДВГ, притискат потребителите и после четем....за ръст на електричките :banghead



Върни се в “Общи автомобилни дискусии”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: rossko088 и 231 госта