Ръст на електрическите автомобили в България

Автомобилни теми, които не са свързани с Volkswagen
thanis
Мнения: 1336
Регистриран на: Пет 21 юли 2017 9:36
Автомобил: Polo 9N
Двигател: BBY 2004

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот thanis » Сря 17 яну 2024 19:28


Petrolhead написа:учудващо много хора си купуват електрички точно заради еко елемента.....


Говориш глупости Петроле.




Потребителски аватар
hvp800
Мнения: 4615
Регистриран на: Вто 29 яну 2013 19:46
Автомобил: VW Bora
Двигател: ASZ

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот hvp800 » Сря 17 яну 2024 19:40


А е много възможно хората , които си купуват електрички да имат собствен гараж с рампа ( примерно), и да са разбрали колко по-готино е да катериш заснежена рампа с електричка , отколкото с голф .
Просто пример .


Потребителски аватар
Vlad777
King of the Road
King of the Road
Мнения: 19698
Регистриран на: Вто 08 юни 2004 16:34
Автомобил: Passat B8 BiTDI 4m CUAA
Двигател: MK2 RP+PG+PB Jetta Coupe+T-Roc
Местоположение: София
Контакти:

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот Vlad777 » Чет 18 яну 2024 1:00


От хората, които познавам с EV, нямам познати, които са купили EV с основна идея да спестяват пари. В момента се сещам за 6 познати, които бих разделил в 3 групи:
Група 1:
1 с Taycan и 1 с S Plaid - хората имат пари и не спестяват с години, за да си позволят каквото им хрумне. Колко харчи вероятно съвсем слабо ги интересува. Харесват им технологиите и да имат топ модерен и технологичен автомобил им доставя удоволствие и дава статут. Тези си ползват колите като основни;
Група 2:
1 с MY LR и 1 с BMW i3 - подобно на тип 1. Това не са им основни коли, а по-скоро фън кар - нещо различно и необичайно, което е модерно - казват си "ново е, бъдещето е, мога да си го позволя - защо пък да не опитам", но не се хвърлят на най-скъпите модели, защото не намират смисъл;
Група 3:
1 BMW i3 и 1 Zoe - хора с офиси в баш центъра, ежедневно са там и им трябва кола. Те наистина си решават някакъв съществен проблем. И те имат в семейството и други коли (ДВГ). Писнало им е да търсят варианти къде да паркират, да плащат зони и като изтечат максималните часове да се чудят къде да отидат, платени паркинги (които обикновено са препълнени, оставяш си ключовете да ти местят колата, запушват я, после като излизаш чакаш да преместят другите и т.н.) и като цяло напрежението с паркирането създава постоянен дискомфорт, чакане, обикаляне и загуба на време, особено ако колата излиза и се връща по няколко пъти на ден. Дори жената със Zoe-то няма гараж и си го зарежда на обществени зарядни станции.

Та така, идеята, че ще спестиш пари е там някъде в главата и е донякъде оправдание за пред себе си да купиш EV. Но нито е основна движеща сила, нито някой от изброените реално е спестил нещо. Всъщност на почти всичките колите им така или иначе и преди това са били фирмени, та горивото и разходите по поддръжката всъщност не са го плащали директно, за да им влияе по какъвто и да е начин на личния бюджет и на качеството на живот.


thanis
Мнения: 1336
Регистриран на: Пет 21 юли 2017 9:36
Автомобил: Polo 9N
Двигател: BBY 2004

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот thanis » Чет 18 яну 2024 9:36


Общо взето ако си от хората където сменят коли често (под 5 години), имат само един автомобил, имат ограничени възможности и живеят в блок - електричката не е за теб.

В Румъния има един младеж (семеен с деца), където с Дачия Spring модел 2021 чисто нова за 8500Евро и за една година основно ползване в града (към 12хил км) е заредил за нула лей - сиреч няма разходи за "гориво" Понеже при тях все още имат магазини с безплатно зареждане, а той живее зад такъв (до преди 1 година поне). Ако сега реши да си продаде колата, ще и вземе към 11 хил. евро. Частен случай ли е - Да.

Електричка панацея ли е - Не. Просто е още една опция, която в определен контекст може да върши добра работа, да бъде идеално решение или да не е подходящ автомобил.

Всякакви гимнастики могат да се правят. Ако си богат, електричката има по-нисък TCO, но и си в групата, където най-малко ти пука. Ако си на PCP в общия случай не ти пука каква е стойността на автомобила след края на договора. На запад и в щатите има много народ, където си карат колите на този принцип.

За нашата реалност в България, електричката за 99.9% от населението е непрактично безполезна и като имаш мерак да тестваш, можеш просто да си наемеш за няколко дни да си начешеш крастата, вече не само в София.

Ако е основен фактор - ниски експлоатационни разходи, винаги решението е само едно и то е автомобил 2-ра употреба на метан или газ. Очевидно не всички караме жигули на газ, тоест разходите оказват влияние, но не са цялата картинка.

От примера на Влад с офисите в центъра, и да искаш да си с ДВГ, се съобразяваш с платен паркинг, а той може да е надалеч. Към момента няма такава нужда с електрокар, а това не е малък фактор. Не е непременно въпроса в левчетата за зона, а удобството, което от своя страна води до някакви редуцирани разходи. Също и човека с S Plaid пак индиректно е спестил пари, защото доколкото си спомням теслата е най-евтина в класа 1000+ коня, но не това е бил водещ фактор и при него.

Хората сме различни и придаваме стойност на различни неща. Някой искат да им е евтино, някой 4х4, някой 200+ коня, някой автомат, някой джип, някой кабриолет и т.н. Инфраструктурата в България вече може да се каже, че е на ниво - където и да тръгнеш има как да стигнеш. Може да не стигнеш с 160 по магистралата или да караш 300-400км без да спираш да зареждаш, но имаш достъп до всяка точка с почти всеки вид електрокар.


Потребителски аватар
fur1ous
Мнения: 1348
Регистриран на: Пет 14 окт 2011 15:21
Автомобил: Golf3 - Seat Exeo - Seat Leon
Двигател: 1Z - CFMA - AUQ
Местоположение: София

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот fur1ous » Чет 18 яну 2024 10:05


Зависи как си караш колата като цяло и какво имаш, може и без пари да ти излиза електричката и да ти спестява време.
Представи си едно средностатистическо семейство работещо в София с дете или две, има гараж за колата с наличен ток разбира се.
Това семейство ходи на 2-3 почивки през годината, през другото време всички разстояния са къси. Дори да мръднат до София, не зареждат другаде освен у дома.
Караш си децата на градина/училище, ходиш на работа, прибираш се слагаш колата да се зарежда.

Спестяваш време, никога не стъпваш на бензиностанция, нито на ел. зарядна станция защото просто се прибираш и си я зареждаш вкъщи.
Спестяваш от поддръжка на ДВГ.
Спестяваш от горива и от ел. зарядни станции също, защото там не е като да си заредиш вкъщи.

и те така :mrgreen

В горния случай с ДВГ ще ти излиза много по скъпо и нерентабилно.
Естествено говорим ако си решил да си вземеш нова кола.
Ако си караш Голфа на газ е ясна работата.


Потребителски аватар
Каспър
Мнения: 2213
Регистриран на: Съб 03 ное 2007 0:11
Автомобил: Insignia A Sports Tourer 2014 4x4
Двигател: A20NHT Turbo 250 HP
Местоположение: София

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот Каспър » Чет 18 яну 2024 14:25


И като се обсъждат причините за покупка на електромобил, да споделя и аз защо бих си заменил и двете бензинови коли за една единствена на ток.
Бих го направил най-вече заради това, че ще се занимавам значително по-малко със сервизи, обслужвания, ремонти и т.н.
Това за мен е основна причина и всичко друго ми е второстепенно. Времето, парите и най-вече нервите които съм изхабил по майстори и сервизи през годините старейки се всичките ми настоящи и бивши коли да бъдат в перфектно техническо състояние, никой не може да ми ги върне!
Мисля, че с ЕА, бил той нов или втора ръка, ще си спестя много нерви, време и пари от сервизи и разбирачи.
От гориво също се пести много въпреки някои неверни сметки по-горе, че било като с ДВГ.
Нека при сравненията не се забравят тегло, конски сили и въртящ момент и да видим как с електричка ще излезне колкото на дизел или бензин. Дори и на бързи зарядни да зареждаш за по лев / kWh, пак ще ти е по-евтино от сходна дизелова кола с такава мощност, за лакоми бензини да не говорим. Това разбира се, ако се кара в ограниченията.
Гараж имам за едната кола, но дори и да нямаш гараж и шуко, тока на бавните станции на Gigacharger примерно днес е 0.49 лв. / kWh. Затова не съм напълно съгласен с твърдението, че ако нямаш гараж не си за ЕА. Гореспоменатата фирма (нямам общо с тях, има и други такива фирми) може да ти сложи и станция пред входа вече, ако искаш, така че това не го виждам като някакъв огромен проблем.
В радиус от 1 км. около блока имам поне 10 станции с по един или няколко кабела. Бързи и бавни, евтини и скъпи, натоварени и по-свободни, има избор.
Батериите стават все по-големи и по-леки, пробега все по-голям, зарядната инфраструктура се развива все повече, ЕА поевтиняват с всеки месец. Общо взето ако сега купувам нова кола, не намирам сериозна причина тя да е с технология отпреди 130 години :no


thanis
Мнения: 1336
Регистриран на: Пет 21 юли 2017 9:36
Автомобил: Polo 9N
Двигател: BBY 2004

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот thanis » Чет 18 яну 2024 14:49


Пести се от разходи свързани по моторизацията. Няма EGR,DPF, протекли глави, смяна на масла на DSG, ръчна кутия. клапани и т.н.

Обслужване на климатична система и проблеми с нея, окачване, стъкла и HVB си трябва пак да ходиш по сервиз. Един фактор, който не е хубаво да се изпуска е, че гумите при електричките се хабят една идея по-бързо. Ако си на голяма джанта има значително по-голям риск да си спукаш джантата от тесла. Също, ако по някаква причина се наложи да се ходи до център на тесла, трябва или Гърция или Румъния, което също би представлявало някакви разходи, ако колата не може на ход.

Евентуални ремонти, заради каско при удар също биха били по-сложни и дълги към момента.

Повечето проблеми ще се решат, когато дяла на електрички стане по-голям. Към момента теслите са си за заможни хора. Първа генерация Нисан Лийф където от фабриката излиза с 130км пробег и вече на 10 години и деградация около и над 50% пак се карат само за градска кола.

Ако имаш гараж или къде да я зареждаш всеки ден и си в центъра и минаваш сумарно под 40км на ден + бонуса за синя/зелена зона, такова нещо ти върши работа, а цената е около 12-14 хиляди лева.


Потребителски аватар
Petrolhead
Мнения: 2116
Регистриран на: Сря 02 сеп 2009 9:52
Автомобил:
Двигател:

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот Petrolhead » Чет 18 яну 2024 16:49


Каспър написа:И като се обсъждат причините за покупка на електромобил, да споделя и аз защо бих си заменил и двете бензинови коли за една единствена на ток.
Бих го направил най-вече заради това, че ще се занимавам значително по-малко със сервизи, обслужвания, ремонти и т.н.
Това за мен е основна причина и всичко друго ми е второстепенно. Времето, парите и най-вече нервите които съм изхабил по майстори и сервизи през годините старейки се всичките ми настоящи и бивши коли да бъдат в перфектно техническо състояние, никой не може да ми ги върне!
Мисля, че с ЕА, бил той нов или втора ръка, ще си спестя много нерви, време и пари от сервизи и разбирачи.
От гориво също се пести много въпреки някои неверни сметки по-горе, че било като с ДВГ.
Нека при сравненията не се забравят тегло, конски сили и въртящ момент и да видим как с електричка ще излезне колкото на дизел или бензин. Дори и на бързи зарядни да зареждаш за по лев / kWh, пак ще ти е по-евтино от сходна дизелова кола с такава мощност, за лакоми бензини да не говорим. Това разбира се, ако се кара в ограниченията.
Гараж имам за едната кола, но дори и да нямаш гараж и шуко, тока на бавните станции на Gigacharger примерно днес е 0.49 лв. / kWh. Затова не съм напълно съгласен с твърдението, че ако нямаш гараж не си за ЕА. Гореспоменатата фирма (нямам общо с тях, има и други такива фирми) може да ти сложи и станция пред входа вече, ако искаш, така че това не го виждам като някакъв огромен проблем.
В радиус от 1 км. около блока имам поне 10 станции с по един или няколко кабела. Бързи и бавни, евтини и скъпи, натоварени и по-свободни, има избор.
Батериите стават все по-големи и по-леки, пробега все по-голям, зарядната инфраструктура се развива все повече, ЕА поевтиняват с всеки месец. Общо взето ако сега купувам нова кола, не намирам сериозна причина тя да е с технология отпреди 130 години :no


технологията на електричките е точо 4 години по-нова от тази на ДВГ.
а почти всички упоменати грижи свързани с поддръжката се избягват с купуването на нова кола с гаранция. огромен процент от новите коли имат нужда от максимум едно посещение в сервиз годишно, което е на стойност 4-500 лева.
едиственият довод, с който не може да се спори е че електричките вървят повече от място в сравнение с редовите бензини и дизели. ако това е важен фактор в избора на кола.


Потребителски аватар
Чудомир
Мнения: 2846
Регистриран на: Вто 18 юли 2006 0:37
Автомобил: Passat 5.5 + Caravelle T4
Двигател: 03 V6 AMX + 97 VR6 AES
Местоположение: Нейде из Швабско или под тепетата

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот Чудомир » Чет 18 яну 2024 17:18




Потребителски аватар
Petrolhead
Мнения: 2116
Регистриран на: Сря 02 сеп 2009 9:52
Автомобил:
Двигател:

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот Petrolhead » Чет 18 яну 2024 17:50


тъй като ми стана интересно защо така рязко измират теслите, зачетох къде е проблемът и защо да кажем норвежците нямат същия проблем.

цялата работа е че батерията трябва да е топла и ако колата не може да я загрее сама, зареждачката или не я зарежда изобщо или я зарежда много бавно.
с други думи в студено време не можеш да заредиш тесла с под 30% батерия на зареждачка, която се намира навън на студа. и трябв да имш предвид, че при -10 рейнджа ти пада с 30%, а при -20 е наполовина.

норвежците, явно зареждат на топло и се закачат на суперчарджъри с достатъчо заряд в батерията.

всичко това не би било голям проблем, ако тесла бяха заели някаква проактивна позиция или поне хората можеха да се свържат с тях.


Потребителски аватар
samo_pechka
Мнения: 8389
Регистриран на: Пон 05 дек 2011 22:46
Автомобил: YAMAHA Drag star 1100+XJ 900 58L
Двигател: V-twin 2002 + R4 1989

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот samo_pechka » Чет 18 яну 2024 18:11


Учуден съм колко незапознати има, че ел.колите не са еко . Съжалявам колеги , но е така. Не може нещо с изнесено замърсяване, производство/батерии да се води еко. Не може нещо, което се зарежда с ток от нееко източници, да се води еко. И дори да е тока от панели, вентилатори, вероятно много малък процент впрочем. Колко еко са те? Как става производството им, рециклирането им? Или се счита за нормално по-големия процент нерециклируеми елементи, да се трупат на спец места или да се заравят за по-добри времена, бъдещи технологии за рециклиране? Тема табу е невъзможното на сто процента съхранение в уреди и изтичане на диелектрика серен хексафлуорид. Кофти парников газ, който не знае за какво става въпрос, да провери какво е и на колко въгл.двуокис се равнява едно кило от него, но без тоя газ "зелената" енергия -трудна работа.
Така, че дотук с еко-елемента, който ни се насажда постояно и отвсякъде до встръсване.
Казвайте кара ми се такъв автомобил, имам възможност-купувам си го. Има облаги при паркиране и т.н. ( засега )


Потребителски аватар
Каспър
Мнения: 2213
Регистриран на: Съб 03 ное 2007 0:11
Автомобил: Insignia A Sports Tourer 2014 4x4
Двигател: A20NHT Turbo 250 HP
Местоположение: София

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот Каспър » Чет 18 яну 2024 18:27


Petrolhead написа:
Каспър написа:.... :no


технологията на електричките е точо 4 години по-нова от тази на ДВГ.
а почти всички упоменати грижи свързани с поддръжката се избягват с купуването на нова кола с гаранция. огромен процент от новите коли имат нужда от максимум едно посещение в сервиз годишно, което е на стойност 4-500 лева.
едиственият довод, с който не може да се спори е че електричките вървят повече от място в сравнение с редовите бензини и дизели. ако това е важен фактор в избора на кола.

Технология на електричките, може да е само 4 години по-нова, но последното десетилетие се развива бурно и следващите няколко десетилетия ще се случва същото!
Технологията на ДВГ вече толкова се е развила от създаването си, че върви към логичния си завършек!
Колко чисти ДВГ покриха ЕВРО 7 и колко ще покрият ЕВРО 8? Май не са много.
Толко за технологиите и бъдещето им.
Огромния процент нови коли влизат няколко пъти годишно в сервиз за обслужване и подмяна на различни части по гаранция. Не е максимум веднъж. Със всяко следващо поколение автомобилите стават все по-чупливи и бъркат по-дълбоко в джоба.
А и един автомобил не е автомобил само докато е в гаранция, след това също продължава да съществува и когато е с ДВГ да трови силно собствениците си с разни дребни и едри проблемчета.
Не казвам, че ЕА не се чупи и не се обслужва, но на фона на кола с ДВГ, поддръжката на ЕА е много дребен проблем, докато при ДВГ това е основен проблем и отчасти е така защото технологията вече се е изчерпала и колите стават все по-сложни и отрупани с един куп системи за екология (които се скапват за нула време) само и само да влезнат в поредния ЕВРО стандарт.
Защо да си го причинявам и да взимам нещо което вече е развито дотолкова, че няма накъде и следват комбинации с батерии за да продължи да живее като технология?
След като за почти същите пари (тук влагам и разход, поддръжка и т.н., не само покупна цена) мога да си взема чисти батерии, без разни смески с ДВГ. Технология която е в тинейджърските години на развитието си и живота е пред нея. Да, не са приятни тия пъпки по лицето демек минусите - пробег, инфраструктура, тегло и т.н., но с годините ще се изчистят и тези които сега са много против ЕА, само след няколко години ще запеят друга песен. Няма как една технология само за 10-15 години да се развие дотолкова, че да задоволи абсолютно всички нужди на всеки един. Колко време трябваше на ДВГ за да стане масово достъпен и усъвършенстван? А колко време ще трябва на ЕА? В пъти по-бързо ще се наложи новата технология и ще покрие нуждите на хората. Просто защото целия свят се стреми към това. Дали на теб, Петроле ти харесва или не и дали към този момент ти върши работа или не, големите мозъци не ги брига. Брига ги на масовия потребил какво му трябва защото той прави пазара и печалбите, не изключенията.
А когато и тази електро технология се изчерпа....правнуците ми да го мислят, тогва сигурно ще се телепортират и няма да има нужда от автомобили :mhihi
Иначе за екото. Мисля, че и 1% от купувачите на такива коли не вряват, че са еко и не това е причината за покупката.
За температурите. Да, това е проблем все още, но нима на -20* дизелов автомобил се държи перфектно? И това е след десетилетия умишлено развитие само на дизеловия двигател.
При Тесла подгрева на батерията може да се пусне принудително със s3xy buttons без значение къде и кога ще зареждаш.

Последна промяна от Каспър на Чет 18 яну 2024 18:32, променено общо 2 пъти.


thanis
Мнения: 1336
Регистриран на: Пет 21 юли 2017 9:36
Автомобил: Polo 9N
Двигател: BBY 2004

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот thanis » Чет 18 яну 2024 18:28


samo_pechka написа:Учуден съм колко незапознати има, че ел.колите не са еко

Колега, ти си в заблуда. Всяко едно мпс без изключение фундаментално не е еко. Еко е кон, трябва ли да се връщаме към времената от преди 150 години ?

Изключително много от икономиката не е еко. 3те основни държави допринасящи за парникови газове са Китай, Индия и САЩ заедно са 2/3 от всички и нито една от тях няма да рискува да си затрие икономиката, заради глобално еко.

Виж в град като София ако смениш мпстата с електрички, качеството на въздуха ще се подобри значително. Изнесеното еко замърсяване не е от вчера практика. Щом не е в моя двор, не е мой проблем.


Потребителски аватар
samo_pechka
Мнения: 8389
Регистриран на: Пон 05 дек 2011 22:46
Автомобил: YAMAHA Drag star 1100+XJ 900 58L
Двигател: V-twin 2002 + R4 1989

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот samo_pechka » Чет 18 яну 2024 18:41


thanis написа:
samo_pechka написа:Учуден съм колко незапознати има, че ел.колите не са еко

Колега, ти си в заблуда. Всяко едно мпс без изключение фундаментално не е еко.

.

Някъде да четеш, че съм твърдял обратното? Просто наблегнах, че се твърди масово, че ел.колите са еко ( за разлика от уж другите с двг ). А те не са и никога няма да бъдат.


Потребителски аватар
Petrolhead
Мнения: 2116
Регистриран на: Сря 02 сеп 2009 9:52
Автомобил:
Двигател:

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот Petrolhead » Чет 18 яну 2024 18:44


каспъре, колко нови коли си карал?
личният ми опит е че новата кола поне до към 100к километра или 5 години рядко се чупи?
повечето от моите коли не са имали извънпланов престой в сервиза заради дефект. с изключението на шкодата, тя си имаше някои грижи.

имам една рейка на кадито, която сам счупих и въпреки това ми я смениха по гаранция и една нафтова помпа на амарока, която смениха докато му сменят маслото, без да разбера точно защо.

повечето нови коли са така

след гаранциите нямам някакви особени грижи също, нормалните течности, консумативи и някой тампон.
при електричките има един съществен проблем в това отношение, батерията бавно загива и когато свърши жизнения си път и вече е извън гаранция всеки момент можеш да очакваш, че ще трябва да се разделиш с 5 цифрена сума за нова батерия.
за разлика от ДВГ, въпроса не е дали ще стане, а кога. няма особено значение как си се грижил за колата, на колко километра е и т.н. стане ли на годинки, батерията ще загине.
а цената е такава, че инвестицията в нова батерия рядко е оправдана, освен ако не мислиш да караш тази кола още 10 години. което пък влиза в конфликт с теорията ти за развиващата се технология, защото след 10 години тостерите ще са станали доста по-добри, а твоя тостер дори и с нова батерия ще е изкопаемо



Върни се в “Общи автомобилни дискусии”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: fighter-interceptor и 258 госта