Ръст на електрическите автомобили в България

Автомобилни теми, които не са свързани с Volkswagen
Потребителски аватар
Vlad777
King of the Road
King of the Road
Мнения: 19698
Регистриран на: Вто 08 юни 2004 16:34
Автомобил: Passat B8 BiTDI 4m CUAA
Двигател: MK2 RP+PG+PB Jetta Coupe+T-Roc
Местоположение: София
Контакти:

Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот Vlad777 » Пет 08 дек 2023 17:33


Пускам отделна тема, защото другата си е за ТЕСЛА, а тук става дума изобщо за броя на електромобилите в България, който се е повече от удвоил за последната година - от 4477 бр на 10951 бр.

В статията има и други интересни цифри
Докато държавата измисли финансови стимули, електромобилите се удвоиха

Броят на електромобилите в България се удвои за по-малко от година, показват данните за регистрациите на "Пътна полиция". Към 1 декември 2022 г. по пътищата на страната са се движили 4 477 коли на ток, регистрирани за десетилетие - от пролетта на 2011 г. до есента на 2022 г. На същата дата 2023 г. автомобилите достигат 10 951, което е ръст от 144%.

Подобен интерес към електромобилите в България никога не е имало и то без почти никаква държавна помощ и при силно ограничена инфраструктура - едва 1 574 публични точки за заряд, при това доста неравномерно разпределени. Въпреки ръста, делът на електромобилите е едва 2.6% от всички регистрирани за последната година почти 248 хил. нови и стари автомобили с двигатели с вътрешно горене. При новите автомобили делът е почти 5 на сто, а при употребяваните - 2.3%.

....

Тенденцията е световна - проучване на американската компания iSeeCars, която анализира цените на повече от 2.3 млн. нови и употребявани автомобили на възраст между 1 и 5 години, показва, че за година употребяваните електромобили са поевтинели с над 33%. Миналият октомври средната цена за електрическа кола втора ръка в САЩ е била 52 821 долара, докато този октомври тя вече е 34 994 долара. За сравнение цените на употребяваните автомобили с двигатели с вътрешното горене са намалели с 5.1 на сто за същия период.




Потребителски аватар
hvp800
Мнения: 4615
Регистриран на: Вто 29 яну 2013 19:46
Автомобил: VW Bora
Двигател: ASZ

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот hvp800 » Пет 08 дек 2023 17:48


В тези близо 11 хил. електромобила дали са включени многото “немци” , “холандци” , и т.н. движещи се по нашите пътища ? Да не се окаже , че бройката е доста по-голяма :)


Потребителски аватар
StS
Мнения: 2394
Регистриран на: Нед 02 юли 2006 1:02
Автомобил: Golf VI
Двигател:
Местоположение: София
Контакти:

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот StS » Пет 08 дек 2023 18:55


има няма 800-1000 са на такси компании, и Фаст рент-а-кар....


thanis
Мнения: 1336
Регистриран на: Пет 21 юли 2017 9:36
Автомобил: Polo 9N
Двигател: BBY 2004

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот thanis » Пет 08 дек 2023 19:37


Надали холандците и немците и т.н. си седят с чуждите регистрации. Това също така не са нови автомобили регистрирани, а всички регистрирани (изключително голяма част от тези автомобили са втора употреба)

Дори и 10% от тези автомобили да са на рент-а-кар какво значение има, като официално служебните автомобили в България са като нищо 20%

Интересното е, че в момента има достатъчно станции и опции да се зареди автомобил за където и да тръгнеш. Т.е. никоя част от Държавата не е изолирана, заради инфраструктура.

Върти ми се в главата предизвикателство с Дачия Пружина за 1000км в България от София през Пловдив - Стара Загора - Бургас- Варна- Шумен - Велико Търново - (Правец междинно зареждане) - София, като може да се документира.

Електрификацията е нишов продукт и е добър продукт. От финансова, екологична и силова гледна точка - електричките бият ДВГ винаги. Имат ли недостатъци - Да (най-плашещия е софт лок на всичко по колата от производителя, ако не си послушен, но докато станат масови автомобили е възможно да има нормативна уредба, която да спира това). Имат ли специфични приложения - Да. Перфектни градски автомобили са, както и вече с подобрената технология на батерии, можеш спокойно да пътуваш над 250км при почти всякакви условия с електрокар от среден клас.

Безплатните зарядни станции вече почти изчезнаха (освен ако не си клиент на комплекс/хотел и т.н.) Наистина голямото предисмство е възможността за пълна автономия и тотално скъсване с ефекта (бензиностанция).

Отново, който си мисли, че ще е принуден да кара електрокар и да го паркира пред блока в Люлин, сигурно останалия свят ще е на летящи коли, телепорт или нещо съвсем различно. Не е за тотална електрификация света и Европа, най-малко България.

Ако нямаше смисъл от иновации, всички тук щяхме да търкаляме ВАЗ 2101, защото е надежден, прост и лесен за работа автомобил на ниска цена и с добро качество и нали баба ти какво е карала преди 60 години.


Потребителски аватар
hvp800
Мнения: 4615
Регистриран на: Вто 29 яну 2013 19:46
Автомобил: VW Bora
Двигател: ASZ

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот hvp800 » Съб 09 дек 2023 9:39


thanis написа:Надали холандците и немците и т.н. си седят с чуждите регистрации. Това също така не са нови автомобили регистрирани, а всички регистрирани (изключително голяма част от тези автомобили са втора употреба)


Има известен брой автомобили купени нови или много малко употребявани . Та тези автомобили си седят на някакви чужди регистрации , отскоро и румънската регистрация взе да става популярна :mhihi
Няма лошо , хората са намерили начин да си докарат освен автомобил , и някакъв вид бонус. По подобен начин навремето беше пълно с Поршета , БМВета , и други подобни баничарки :mhihi


thanis
Мнения: 1336
Регистриран на: Пет 21 юли 2017 9:36
Автомобил: Polo 9N
Двигател: BBY 2004

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот thanis » Съб 09 дек 2023 13:40


Тези автомобили би следвало да са извън статистиката на МВР и тази бройка от 11 хиляди. Винаги може да е схемата както беше с БМВ, Ауди с немска регисрация SHA xxx.
Другата опция е на 6 месеца да излизат извън държавата и да влизат пак, но пак не би следвало да се водят на отчет при МВР по този начин.


Потребителски аватар
group®
Темерут
Мнения: 9875
Регистриран на: Вто 08 мар 2005 23:28
Автомобил: Passat B8 Alltrack
Двигател: DFCA
Местоположение: София

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот group® » Нед 10 дек 2023 14:17


Ето едно мнение от другата тема, което си е точно за тази, вече:

group® написа:Интересна, поне за мен, статия за очакван бум в търсенето след преминаване на 5% EV от всички коли за дадена държава:
https://carmarket.bg/elektromobili/elek ... qzEN037a1o


В Бг сме доста далеч от 5те % - около 150000.
Все пак наблюденията ми са, че все повече хора с възможност да закупят ЕА са склонни и проучват, изчакват...


thanis
Мнения: 1336
Регистриран на: Пет 21 юли 2017 9:36
Автомобил: Polo 9N
Двигател: BBY 2004

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот thanis » Пон 11 дек 2023 12:48


Един съществен проблем, който към момента никой не споменава е, че зарядните станции масово са с една цена. Сиреч 22, 43, 50, 100, 150kw са все на една цена. От гледна точка на "услугата" най-добрия бизнес би бил да си купиш 22кв станция и да я пуснеш на Бг пазар, защото пак си вземаш по левче. При положение, че 250кв зарядна станция в Европа е под 1лв.квч някак си е малко тъпо за потребителите в България. Също така станция на която няма App си мисля, че е за предпочитане поне да е с двустранно плащане (App или карта). Не всеки иска да има по 300 апа в телефона само за това.

Мислил съм си, защо таксиметровите шофьори не минат на електрокари при положение, че май никой на ден не прави над 150км (които са напълно постижими за градско каране за повечето електрически коли, дори и втора употреба с деградирала батерия). Дори и хипотетично да си на аренда с няколко шофьора на една кола, тя пак не се движи 100% от времето и надали тока ще и е проблем. За сметка на това, няма да има синя зона, няма да има данък и прегледите и обслужване и разходите за гориво ще са нищожни на фона на метан/газ/дизел. Едно време, когато ОК Супертранс минаха на Кадита никак не ги жалеха с договорите и пак кредитите бяха огромни от колкото да си вземеш колата сам. (Имам огромен неприязън към ОК - защото заради тях няма Uber в България) Има Nissan Leaf, Renault Zoe, BMW i3, Tesla model S от първите, VW eGolf и доста други опции за такси.

ЕДИТ: Моля собствениците на Електрически коли, било то от VW или друг производител да кажат колко им излиза "обслужването" при официален сервиз. Има ли нещо специфично при определяне на каското за тези автомобили или си е класическо процент от застрахователната стойност. И съвсем ориентировъчно, колко често ползвате зарядни станции (например 20%, 30%, 40% от километрите). Интересувам се, за да мога по-точно да направя едно сравнение при разходите на ID.3 с Golf 8. По мои груби сметки за 7 години и 105 хиляди километра, разликата е около 5000 лв в полза на електрокара за тотални разходи за притежание.


Потребителски аватар
Stivi
Мнения: 8296
Регистриран на: Пет 02 дек 2005 20:19
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Правец-Поморие

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот Stivi » Нед 14 яну 2024 14:19


За да не цапаме темата за Tesla, пускам един пост тук да "разлаем кучетата" и да можем спокойно да си хейтим тостерите :) В Германия никой не иска консервата Dacia Spring затова са и свалили цената на 12 750 евро https://automedia.investor.bg/a/2-novini/55903-v-germaniya-dacia-spring-veche-struva-pod-13-000-evro?fbclid=IwAR3G0Hdax0SmabQ7p6v6U7mWbf_2Kesz-VkPWPL8oCOoGvnH2oxCwCm1Xa0 у нас искат за тази "кола" минимум 43 000 лв за двуместната "товарна" версия !!! Сега питам, в Германия ли ги продават на голяма загуба, или тук искат да таковат дявола във въздуха !?


Потребителски аватар
MamaMy
Мнения: 891
Регистриран на: Вто 27 юни 2006 22:33
Автомобил: Galaxy
Двигател: AUY
Местоположение: Едно малко село край Плевен

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот MamaMy » Нед 14 яну 2024 19:18


С първите Дачии пуснати у нас пак имаше подобна далавера. За Бяла ли беше слуха, че един човек се писал дилър и закупил за половин Бяла Дачии на цени 12-14к лв.


Потребителски аватар
Кайзен
Мнения: 1531
Регистриран на: Съб 28 май 2011 10:07
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Германия

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот Кайзен » Нед 14 яну 2024 20:14


Все повече започват да се появяват реални отзиви на хора, които не са в т.нар. група фен-бой на електричките. Масовите отзиви са, че всичко е супер до ноември и после разхода на ток за сгряване на купето и батерията са прекалено големи, като постигат реален разход от 32kWh/100км. Чакат в студените месеци много повече по зарядните станции и ако няма търговски обект наоколо е скучно, а ако има търговски обект, то разходите при пътуване с електричка са много по-големи, защото неусетно оставят по 50-100€ в обекта. И дори автомобилите да могат да се зареждат с 150-200kW, то студената батерия не поема повече от 75-80kW.
Колега пътува за пръв път до Испания с електричка и направи сравнение с миналогодишното му пътуване по същия маршрут, но с дизел. Каза, че на този етап не би повторил и за този тип пътувания през зимата ще си използва автомобила с ДВГ.


Потребителски аватар
fur1ous
Мнения: 1348
Регистриран на: Пет 14 окт 2011 15:21
Автомобил: Golf3 - Seat Exeo - Seat Leon
Двигател: 1Z - CFMA - AUQ
Местоположение: София

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот fur1ous » Нед 14 яну 2024 20:20


За студа гаража ти решава горе долу целият проблем.
Далечните разстояния все още са проблем заради малкото зарядни станции, нормално с дизел да е по удобно, бензиностанции под и над път.


Потребителски аватар
group®
Темерут
Мнения: 9875
Регистриран на: Вто 08 мар 2005 23:28
Автомобил: Passat B8 Alltrack
Двигател: DFCA
Местоположение: София

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот group® » Нед 14 яну 2024 21:17


Кайзен написа:И дори автомобилите да могат да се зареждат с 150-200kW, то студената батерия не поема повече от 75-80kW.

В чест на истината трябва да кажем, че батерията може да се подгрее по път към зарядното.
Друг е въпросът, колко хора знаят как се ползва.

Факт е, че отоплението яде доста. Споменават се по 2-3квч.
При средна скорост от 20км/ч на градски цикъл - на 100км отиват към 15кмч от батерията. Това са около 100км движение. Тоест двойно.

Факт, който трябва да се взима предвид при покупка icon_idea
Често ме питат за подробности хора, които са без възможност да зареждат в дома си. Правят тънка сметка как с 52кв ще правят по 300км в града и ще зареждат веднъж седмично. Да ама тази сметка не важи зимата, а още по-малко ако искаш да си подгряваш предварително колата.

На извънградско е по-малко тази 'загуба', но покачване от 15 лятно до 25 зимно е в реда на нещата.

(За момента Зоето дава на жена ми около 25-27 разход, но тя рядко сеща предварително да си го подгрее :no Аз пасата на 20 градуса го подгрявам даже :redface )


Потребителски аватар
Кайзен
Мнения: 1531
Регистриран на: Съб 28 май 2011 10:07
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Германия

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот Кайзен » Пон 15 яну 2024 10:00


fur1ous написа:За студа гаража ти решава горе долу целият проблем.
В случая потребителя разполага с три автомобила и само два гаража.
group® написа:В чест на истината трябва да кажем, че батерията може да се подгрее по път към зарядното.

На мен са ми известни следните възможности за подгрев:
- никаква възможност (Nissan Leaf).
- подгрев само при използване на навигация и ръчно добавяне на зарядна станция
- подгрев, когато в навигацията е въведена станция за бързо зареждане
- подгрев - ръчно включване чрез бутон или в някое меню на автомобила (VW със Software 4.0 и MG). Може и още някои модели да са го добавили в своя софтуер.

При Kia EV6 ако искаш да заредиш на станция, която я знаеш и не си я въвел в навигацията - не се случва автоматично, защото колата не знае, че искаш спонтанно да заредиш. Иначе - да, има начин да се достигнат 120-130kW.

За това пътуване в двете посоки са били необходими общо 44 стопа за зареждане - посока Испания 27 стопа с 26 успешни зареждания. Пътуването е било по Коледа 2023 със smart #1 Brabus.
Изображение
Изображение


Потребителски аватар
Vlad777
King of the Road
King of the Road
Мнения: 19698
Регистриран на: Вто 08 юни 2004 16:34
Автомобил: Passat B8 BiTDI 4m CUAA
Двигател: MK2 RP+PG+PB Jetta Coupe+T-Roc
Местоположение: София
Контакти:

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот Vlad777 » Пон 15 яну 2024 10:16


Е не. Понделникът става още по-забавен навсякъде :mhihi

Верно ли с този Смарт някой е решил да пътува 3000+ км? :mhihi Това се казва истински ентусиазъм и болен мозък :screwy

Интересно, че показаният маршрут на картата е ~1650 км. 26 зареждания означава средно по 63 км пробег между зарежданията. :screwy При разход на електроенергия 23 кв/100 - значи на зареждане по около 15 kw. :screwy След като този Смарт има 66 kw батерия, защо са зареждали само по 15 kw?!? :screwy Сигурно са пристрастени към зарядни станции :screwy Как се казва тази зависимост? :mhihi

:no



Върни се в “Общи автомобилни дискусии”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 240 госта