Ръст на електрическите автомобили в България

Автомобилни теми, които не са свързани с Volkswagen
humanic
Мнения: 141
Регистриран на: Чет 23 ное 2006 15:20
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот humanic » Пет 19 яну 2024 9:04


Тука един колега твърди, че смрадта в София идва от бобовдолския ТЕЦ, защото горели боклуци.
И действително днес след дъжда, а и снощи от Горна баня директно надолу се виждаха светлините на града.
Рядко се случва.




Потребителски аватар
group®
Темерут
Мнения: 9875
Регистриран на: Вто 08 мар 2005 23:28
Автомобил: Passat B8 Alltrack
Двигател: DFCA
Местоположение: София

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот group® » Пет 19 яну 2024 10:30


Ода, ФПЧ винаги ще има. Или поне докато не се реши проблема със строежите, праха по улиците и т.н.
Замерването на ФПЧ не показва какъв е състава.
Аз не искам в дробовете на децата ми да попадат тези от ауспуха на колата, а не онези, които има и в едно прашно село.


Потребителски аватар
Кайзен
Мнения: 1531
Регистриран на: Съб 28 май 2011 10:07
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Германия

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот Кайзен » Съб 20 яну 2024 10:00


group® написа:ЕА и да не мине никога тех. преглед, няма да замърси и една прашица, едно химично съединие въздуха около себе си.
Да не започвам моя пост със същото изречение, както ти си започнал този, който аз цитирам..
Какво правим с емисиите/ФПЧ от спирачки и гуми?
ЕА има по-големи емисии/повече отделяне на частици от гумите, спрямо автомобил с ДВГ. ЕА също замърсява въздуха около себе си, и то с повече от една прашинка.


Потребителски аватар
group®
Темерут
Мнения: 9875
Регистриран на: Вто 08 мар 2005 23:28
Автомобил: Passat B8 Alltrack
Двигател: DFCA
Местоположение: София

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот group® » Съб 20 яну 2024 10:57


Да, така е. За гуми и спирачки си прав.
Но като кажеш повече, е хубаво да кажеш с колко в % и от колко /да сравниш някак/ и накрая - каква част от общо отделяни ФПЧ от автомобил с ДВГ е?

Защото и едно колело, тротинетка отделя от същото.
И пеш да ходиш, пак има триене на гума с пътя (освен бос - тогава е еко - кожа) :icon_lol


Потребителски аватар
Кайзен
Мнения: 1531
Регистриран на: Съб 28 май 2011 10:07
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Германия

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот Кайзен » Съб 20 яну 2024 11:42


Точно колко повече е към този момент не зная. Зная, че е повече от една прашинка..
Тук една интересна статия - https://www.sueddeutsche.de/auto/feinst ... -1.4427241
Заглавието казва много - Der meiste Dreck kommt nicht aus dem Auspuff (по-голяма част от замърсяването не идва от аспуха).
Интересен пасаж:
Der Abrieb von Bremsen, Reifen und Straßen beziffert sich mittlerweile zusammen auf fast 60 Prozent der Feinstaubemissionen (PM2.5). Bei den größeren PM10-Partikeln sind es über 70 Prozent. Dieser Schwebestaub entsteht, wenn ein Fahrzeug, egal welcher Art, über die Straße rollt. Ebenso Einfluss darauf haben die Fahrweise, die Breite der Reifen und die Straßenbeschaffenheit. Wer ständig bremst und übermäßig viel Gas gibt, verursacht mehr Feinstaub. Breitreifen haben mehr Auflagefläche und deswegen einen höheren Abrieb.

Износването на спирачките, гумите и пътищата сега представлява почти 60% от емисиите на прахови частици (PM2,5). За по-големите частици PM10 е над 70%. Този прах във въздуха се създава, когато превозно средство, независимо от вида, се търкаля по пътя. Стилът на шофиране, ширината на гумите и пътните условия също оказват влияние върху това. Всеки, който постоянно спира и ускорява прекомерно, причинява повече прахови частици. Широките гуми имат повече контактна повърхност и следователно по-висока абразия.
ЕА имат по-големи гуми с голяма контактна повърхност.


thanis
Мнения: 1336
Регистриран на: Пет 21 юли 2017 9:36
Автомобил: Polo 9N
Двигател: BBY 2004

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот thanis » Съб 20 яну 2024 12:40


https://www.eea.europa.eu/en/analysis/i ... tants-from

Противоречива информация споделя твоят източник с официални данни от ЕС, колега Кайзен. И пак по твоята логика, EV не би следвало да генерират повече замърсители (изключваме изпускателна система) поради факта, че EV се опитват да регенерират енергия при спиране и там накладки издържат значително повече. Също така не е вярно, че EV имат по-големи гуми. Така ни се струва, защото гледаме основно големи класове коли.

Dacia Spring, Renault Zoe, Nissan Leaf и други нямат по-големи гуми от автомобилите в класа си. Заради теглото и въртящия момент е прието грубо, че електрокар износва гуми 20тина процента по-бързо от ДВГ. тези 20% от един параметър от уравнение с 50 променливи не може с лека ръка да се каже, ЕА замърсяват повече и точка.

Също внимание трябва да се обърне не просто на броя ФПЧ 2.5; 10 и т.н. а и съдържанието им. Едно е да дишаш пръст и пепел. Друго е олово и сяра.

Тези анализи винаги са изключително трудни да се представят обективно. EA не са в някакъв балон, където не замърсява и зад него расте тревичка. Но по показатели спрямо ДВГ, може би винаги бие. Трябва да сравняваме еквивалентни автомобили. Не Dacia Sanderо с S class Maybach.

За разлика от емпирични тестове за пробег, ускорение, спирачен път и т.н. Анализ за замърсяване и обективно сравнение не можем да направим и общо взето се доверяваме на всяка една агенция, университет, организация и т.н. която в определени случаи може да измества данните в едната или другата посока. Например ДВГ-то защото ползва масла в автомобила, след като се източат и ако не се "рециклират" правилно замърсяват много повече от каквото и да било друго. Един литър масло замърсява около 1 милион литра вода. EV-тата не използват масла. EV-тата от своя страна имат високоволтова батерия с различна химия и тази батерия ако просто се изхвърли някъде на сметище, представлява риск от пожар, замърсяване и смърт.

Комплексни проблеми изискват комплексни обяснения и данни.

Последна промяна от thanis на Съб 20 яну 2024 14:00, променено общо 1 път.


Потребителски аватар
fur1ous
Мнения: 1348
Регистриран на: Пет 14 окт 2011 15:21
Автомобил: Golf3 - Seat Exeo - Seat Leon
Двигател: 1Z - CFMA - AUQ
Местоположение: София

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот fur1ous » Съб 20 яну 2024 13:56


С ЕА без проблем се кара с един педал или т.нар. "one pedal driving" при нормално каране спирачка изобщо не ти трябва. Само гумите са проблем, след време ще измислят нещо и за тях гаранция.


Потребителски аватар
Кайзен
Мнения: 1531
Регистриран на: Съб 28 май 2011 10:07
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Германия

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот Кайзен » Съб 20 яну 2024 14:00


thanis написа:Противоречива информация споделя твоят източник с официални данни от ЕС, колега Кайзен. И пак по твоята логика, EV не би следвало да генерират повече замърсители (изключваме изпускателна система) поради факта, че EV се опитват да регенерират енергия при спиране и там накладки издържат значително повече. Също така не е вярно, че EV имат по-големи гуми.
Моля, не ми изкривявай думите. Аз твърдя, че ЕА отделя повече от една прашинка.
Относно гумите - провери и сам ще видиш, че ЕА се нуждаят от по-големи гуми, заради около 30% по-голямото си тегло.


thanis
Мнения: 1336
Регистриран на: Пет 21 юли 2017 9:36
Автомобил: Polo 9N
Двигател: BBY 2004

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот thanis » Съб 20 яну 2024 14:27


Не ти изкривявам думите, колега. Груп се обърка - ясно е, че няма опция в която не отделят нито една прашинка електрокарите. Споделям информация по източника, който посочи. Нямам нищо притив теб лично. Също не съм съгласен за гумите. Модел 3 е с 235/45/18 гуми при тегло 1830, Артеон 245/45/18 при тегло 1703; Модел Y е 255/45/19 при 1980кг, Тигуан е 235/50/19 при 1668кг. Рено Зой 185/65/15 за 1500кг, Клио 185/65/15 за 1180кг. Дачия Spring 165/70/14 за 975кг, Киа Пиканто 175/65/14 за идентично тегло. S класа 255/45/19 за 1995кг, EQS - 235/55/19 за 2315кг.

Стандартните комплекти гуми на електрическите коли, не се различават драстично от еквивалентни автомобили с ДВГ. Широк профил на гума, голяма гума, тежка гума, не аеродинамична гума все водят до драстични разлики в пробега при EV. Както можеш да си сложиш 17-ка джанта на Опел Корса, така и Модел 3 "фабрично" с 18-ки, може да се озове с 21-ки.

Не може да сравняваме електрическа кола с 2-3 пъти повече мощност с ДВГ с 100-150к.с. Ако сравняваме Модел 3 Long range, трябва да го приравним към Артеон 4motion 2.0TSI примерно. При идентични по размери, мощност и клас автомобили, електричките нямат значително по-големи гуми.

Дай пример за електричка и ДВГ, където на електричката по предписание и дават значително по-големи гуми. Не питам за заяждане, ако някой друг колега, може да посочи - ще е хубаво.


Потребителски аватар
Кайзен
Мнения: 1531
Регистриран на: Съб 28 май 2011 10:07
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Германия

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот Кайзен » Съб 20 яну 2024 15:27


Renault Twingo E-Tech - 1168 kg
Renault Twingo SCe 65 - 975 kg

Peugeot e-2008 - 1623-1702 kg (215/60 R17)
Peugeot 2008 - 1263-1456 kg (205/60 R16, 215/60 R17)

Peugeot e-208 - 1530-1585 kg (195/55 R16)
Peugeot 208 - 1165-1360 kg (195/55 R16 , 205/45 R17)

Volvo XC40 Recharge Pure Electric Single Motor - 2034 kg (235/50R19, 255/45R19, 245/45R20)
Volvo XC40 - 1625-1688 kg (235/60R17, 235/55R18)

Kia Niro EV - 1757-1814 kg (215/55R17)
Kia Niro Hybrid - 1474-1565 kg (205/60R16)
Kia Niro Plug-in Hybrid - 1594-1685 kg

Opel Combo-e Cargo - 1665-1682 kg
Opel Combo Cargo бензин - 1359-1375 kg
Opel Combo Cargo дизел - 1395-1540 kg

Opel Movano-e - 2420 kg
Opel Movano дизел - 1950-2010 kg

Opel Vivaro-e Cargo M - 1937-1949 kg
Opel Vivaro Cargo M дизел - 1651-1777 kg

На Twingo-то са различни размерите на предната и задната ос, но са с еднакви размери за електричка и бензинка. Въпреки еднаквите размери, по-високото тегло води до по-бързо износване.
Това важи и за другите модели, които имат еднакви гуми, но различни тегла.
Данните са взети от интернет - не стреляйте по вестоносеца. Ако има грешни данни, то се чувствайте свободни да коригирате.


Потребителски аватар
group®
Темерут
Мнения: 9875
Регистриран на: Вто 08 мар 2005 23:28
Автомобил: Passat B8 Alltrack
Двигател: DFCA
Местоположение: София

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот group® » Съб 20 яну 2024 15:59


thanis написа: Груп се обърка.

Чак пък да съм се объркал... :icon_lol
Мисля ясно става, че говоря за това, което излиза от ауспуха?!
Някак прекомерния буквализъм е излишен.
Те и чистачките на колата отдават някоя прашинка.
И самата кола пренася прах и вдига такъв от улицата.
Ама агарофоб не ми се става :icon_lol

Това, за което кайзен говори е проблем, който в последните години занимава специалистите.
Доколкото съм чувал, праха от накладки е доста вреден. Променят се или ще се променят съставките в накладките.
При гумите, доколкото знам, няма такава драма чак. Защото частиците са тежки и не летят във въздуха и се полепват по асфалта. Водата отмива (друг е въпросът къде отиват след това).
Същото се отнася и за праха от накладки, който често е по самите ни джанти.
Мисля, най-големия проблем там не е попадането във въздуха, а във водата.

И все пак да не забравяме откъде тръгна всичко - просто казах, че това с ауспуха е просто един + при взимането на решение за ЕА. А нито се имам за еко, нито нищо. Просто мисля какво дишат децата ми в града или по точно - виждам какво дишат.
Падам си бързи коли и моята лична би станала осезаемо по-бърза ако махна дпф и катализатор. Не ме е страх от отсъстващата държава по този въпрос, но не бих го направил, отново с тази мисъл за децата ми.
Това прави ли ме 'еколог'?


thanis
Мнения: 1336
Регистриран на: Пет 21 юли 2017 9:36
Автомобил: Polo 9N
Двигател: BBY 2004

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот thanis » Съб 20 яну 2024 17:31


За теглата никой не твърди обратно. Винаги ЕА са по-тежки, но това не означава, че имат по-големи гуми. Заради теглото се износват образно казано 20% по-бързо гумите. Моята теза е, че не са по-големи, просто защото са ЕА. Също заради ефекта с регенерация, не е фантастично да приемем, че износването от 20% повече при гумите се компенсира с намалено износване от накладки. Което първоначално ни връща на аргумента, че ЕА е по-еко съобразен от ДВГ в случая където можем реално да измерим нещо. Тук дори извадихме какво излиза от аспуха на колата. В Европа енергийният микс идва повече от ядрена енергия и възобновяеми източници, които сами по себе си са ниски замърсители. Дори в България по-голямата част от енергийния ни добив е от нискозамърсяващи източници.

Дали ЕА ще спре глобално затопляне и ще реши екологични проблеми - Надали. Но на локално ниво в силно гъсто населени райони би следвало да окаже достатъчно добър ефект.

Ще е изключително интересно, ако в България се предложи нормална субсидия за електрическа кола, примерно както в Румъния. Ако това стане, предполагам значителна част от населението в големите градове, може да реши да смени единия автомобил с електрически такъв. Сега чакаме да излезе по ревютата новият Ситроен е-С3, който го гласят с 45kWh батерия и около 80kW моторизация за 22 хил евро. Ако примерно правителството реши да даде 5 хиляди евро и с екобонус можеш да свалиш още 1000 Евро. Чисто нов електрически автомобил с реален пробег от поне 250км и цена малко над 30 хиляди лева, ще е изключително интересно на пазара.

EA за хора, които планират да стопанисват колата си (която е втора в семейството) 10тина години и до 200 хил. км ми е трудно да приемем, че ще има съществена разлика в полза на ДВГ по отношение на разходи при положение, че себестойността на вторичния пазар така или иначе ще е в кофата.

Дано скоро се нормализира вторичния пазар, защото Passat B5.5 за 6000лева на 20+ години, колкото и да поддържан пазен и т.н. - някак си ... не е реално. За сега що годе нормален е пазара между 18-35 хиляди лева. Надолу е изкривен със завишени цени, нагоре пък не падат достатъчно бързо.


Потребителски аватар
Кайзен
Мнения: 1531
Регистриран на: Съб 28 май 2011 10:07
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Германия

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот Кайзен » Пон 22 яну 2024 8:16




Потребителски аватар
Каспър
Мнения: 2213
Регистриран на: Съб 03 ное 2007 0:11
Автомобил: Insignia A Sports Tourer 2014 4x4
Двигател: A20NHT Turbo 250 HP
Местоположение: София

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот Каспър » Пон 22 яну 2024 8:33


От горната статия. Електричката е с нормален разход, но 3-литров турбо бензин 380 коня на 2 тона купе, с разход по книжка 7-8, а той дал 6/100 :eek Интересно, обикновено разхода при съвременните автомобили е 1-2 литра над официално обявените данни от производителя, а тук е дори литър под долната граница.
Електричката да не е теглила бензиновата защото не може да я стигне :mhihi


thanis
Мнения: 1336
Регистриран на: Пет 21 юли 2017 9:36
Автомобил: Polo 9N
Двигател: BBY 2004

Re: Ръст на електрическите автомобили в България

Мнениеот thanis » Пон 22 яну 2024 9:22


На 2ра страница съм качил това видео, което Кайзен поства сега.

Няколко неща трябва да се вземат под внимание. 1-во в Австралия се кара доста по-бавно на магистралите от колкото в Европа. 2-ро те си казаха, че можеше да се мине само с едно зареждане. Т.е. второто зареждане е безсмислено. Зареждали са до 100%, което добавя много време и няма смисъл да се прави, ако се пътува на дълго. Разходите за бензин и ток винаги трябва да се гледат по стойности и актуални цени на ток/горива. Подобен тест с дизел за 1500км от същия канал (пак посочено видео в мой пост от 2ра страница) показва, че нямат почти разлика дизела срещу ток. Звучи стряскащо 2 часа и 8 минути срещу 6 минути зареждане, но трябва да се вземе под внимание контекста също, че бензиновият автомобил също е спирал.

Ако изключително много бързаш за някъде и караш над ограниченията и няма много бързи зарядни станции по пътя ти, общо взето си обречен. С ДВГ наистина можеш да се стегнеш и ако не спираш да пикаеш/разтъпкваш/ядеш. Можеш да минаваш по 800+ километра без спиране.

7-ма серия наистина впечатлява когато се кара плавно и бавно. За такъв автомобил да даде 6,42 разход си е изключително.



Върни се в “Общи автомобилни дискусии”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 237 госта