SimoTo написа:Щом включа акумулатора напреженията са съответно: на анода на тиристора 17,1V, на управляващия му електрод 15,6V (което мисля е в рамките на допустимото за ценера) и на клемите на акумулатора 15,5 до 16V, като започва бързо да пада и след 10-тина минути се спира на около 15V.
SimoTo написа:Колеги, мисля, че съм тръгнал по грешен път.
Аз добре меря напреженията по схемата и изкарвам само с ценера 16в. на клемите на акумулатора (затова и добавях диоди на тиристора за да го сваля това напрежение), но съвсем изключих, че схемата няма филтриращ кондензатор, а аз меря с цифров мултицет, който е настроен на постоянно напрежение...... докато то си пулсира със 100Hz (мисля че съм прав). как при това мога да се доверя на измерваното от уредите?
Прав ли съм?
Остава ми да се доверя само на схемата и да съживя токоограничителната и част.
Колега, колкото и да е проста схемата (с основни елементи Грец, резистор, ценер и тиристор), предвид импулсния й характер на работа, анализа на токовите й процесите никак не е прост. Съгласен съм, че при меренето й с цифров мултицет в постояннотоков режим, възникват грешни показания. Оттам възникват грешни анализи и главоблъсканици. Единственото сравнително постоянно напрежение в схемата е това на изхода й, и то при включен изправен акумулатор. Затова анализа на работата й се прави, като се разглежда поведението на това напрежение. В началото на заряда, то е минимално, предвид разредения акумулатор. С нарастване на заряда на последния, то расте и достига максимум при напълно зареден акумулатор - около 14,4 Волта. Тогава схемата ограничава заряда напълно, чрез запушване на тиристора, благодарение на отпушения ценер, при достигане на 15 Волта на управляващия електрод, шунтиращ управляващия ток на тиристора. Накратко при зарад напрежението на акумулатора расте плавно, с ограничение от схемата максимума на заряд при достигане на 14,4 Волта. Това е нейната задача - да не се презарежда акумулатора с опасно високи напрежения.
SimoTo написа:Щом включа акумулатора напреженията са съответно: на анода на тиристора 17,1V, на управляващия му електрод 15,6V (което мисля е в рамките на допустимото за ценера) и на клемите на акумулатора 15,5 до 16V, като започва бързо да пада и след 10-тина минути се спира на около 15V.
Данните от тези замервания меко казано са нелогични. Най-вече спада на напрежение на акумулатора в процеса на зареждане. Вероятно акумулатора не е изправен или схемата вместо да го зарежда, го разрежда. Проблем, който от дистанция е труден за диагноза.