такаааа. смятам вече за абсолютно наложително наличието на подобни разяснения защото въпросите вече почнаха да преливат а отговорите не за всички са смислени и свързани.
въпрос 1:
как всъщност работи бензиновото впръскване?
отговор 1:
за да се постигне максимално КПД на изразходваното гориво то трябва да бъде запалено в максимално добро съотношение с кислород (подпомагащ горенето). такова съотношение е 14.7 части въздух към 1 част гориво или иначе наричано точка ламбда (оттам и името на сондата-ламбда сонда но за това малко по натам). за да може да се постигне това съотношение механизма е следния:
измерва се количеството входящ в мотора въздух (при мултиточковите инжекциони това се прави от дебитомера а при моното от TPSa (тротъл позишънинг сензор или потенциометър който казва на компира колко точно е натиснат педала на газта и в какво положение се намира дроселклапата на въздуха) дебитомерите са няколко вида но това е лирично отклонение...
тука роля играе и температурата на входящия въздух поради простата причина че когато е студен той е свит и обема кислород в него е увеличен-респективно обратното на топло.
толкова за въздуха-сега горивото.
горивната система генерално се приема от компира за даденост-не се следи налягането в нея-то е константа. не се следи и работата на помпата. компира само знае колко е отвора на дюзата и колко е налягането в системата-на база на което може лесно да се сметне колко време да я държи отворена за да покрия теоритично количеството горив необходимо за постигане на точката ламбда.
знаейки вече състоянието на мотора в момента (инфото от всички датчици), колко въздух и с каква температура е влезъл в мотора на компира му е лесно да сметне кога и за колко време да цъкне дюзата/те за да постигне грубо точката ламбда. сместа се прави, влиза в цилиндъра и изгаря. ОК. хубуу.
да де ама какво всъщност е изгоряло може само да гадаеме.
тука идва на помощ едно малко керамично елементче което има работна температура от около 350 градуса и при достигане на тая температура и наличие на малко кислород генерира от самосебеси напрежение в рамките на 1 волт което варира спрямо количеството на кислорода. при изгаряне на сместа далеч не всичкия наличен кислород участва в реакцията-голяма част от него си остава. и точно той бива засечен от ламбда сондата и инфото е върнато на компира като коректив с колко да се поправи образуването на сместа. понеже няма как да се повлияе на входящия въздух-влияе се на постъпващото гориво-компира играе с времето на отваряне на дюзата/ите. всичко това дотук се променя много динамично в различните режими на работа на двигателя които са толкова много че може да се приемат за почти безкрайна стойност.
сега за газта.
тука ситуацията коренно се променя. обикновената газова уредба дава един постоянен поток газ. без оглед на режими на мотор или каквото и да е.
нейната настройка се прави на празен ход поради невъзможност да се симулира натоварване на мотора (форсирането на място не е точно натоварване в тоя смисъл).
в следствие на което освен на празен ход сместа никога не е коректна и в точката ламбда-тя е или богата (повече гориво) или бедна (повече кислород) при различните режими на натоварване.
оттам усилията на ламбда сондата да покаже качеството на сместа са напразни защото компира няма никакъв контрол върху количеството газ постъпващо в мотора. оттам компира почва да приема показанията на сондата за неверни, регистрира грешка в тоя датчуик и влиза в авариен режим но не преди да е опитал с всички сили да оправи работата, вследствие на което колата почва да се държи странно да мени обороти да киха и кашля и може да гръмне дори (защото обема който нормално е пълен с въздух между плочката и клапаните на цилиндрите сега е пълен с газ и една провряла се искрица от опитите на компира да коригира нещата пали всичко и кутията на възд. филтър цъфти като розичка).
грешката сама по себе си не е фатална. има ламбда емулатори. те заместват истинския сигнал от сондата с фалшиво спокоен и компира си казва че всичко е ОК и не се опитва да коригира нищо.
всичко това е успокоително.
но идват многото минуси...:
ламбдата при високи обороти на мотора се нагрява повече от 350 градуса. това не й пречи никак. пречи и кислорода от обеднената смес която е резултат от газта (не може да се регулира в режим на натоварвания-нали?) и бавно но сигурно сондата прегаря-физически. резултата е или спукана керамика или липса на керамика но и в 2та случая няма отя важен 1 волт за който говорих по горе...
ако сондата не е съвсем убита-известно време работа на бензин ще я съживи-но само докато не се обърне пак колата на газ...
другия сценарий е богата смес и в резултат от това сажди които покриват керамиката и й пречат да отчита кислорода. оправя се с обгаряне но само докато не се натрупат пак...
тука някой ще каже-какво ми пука-аз имам емулатор/симулатор.
да, така е. и докато е на газ колата работи прилично горе долу. даже дава добър разход на извънградско щото сместа е бедна. няма динамика, но пък не бърка в джоба. няма динамика точно заради некоректната смес!
а в момента в който ти свърши газта и обърнеш на бензин-колата почва да магарува ама яко! И СЕ ЧУДИШ ОТКЪДЕ ТИ Е ДОШЛО...
а то точно от ламбда сондата която току що си върнал в употреба ама тя все още не знае къде се намира. дава индикации за бедна смес и компира блъска гориво докато не я засажди ама хубаво и тогава почва веселбата наистина...
добреее. някои казват-ми едно реленце за ресет на копира и готовоооо...
да де ама не точно... колата има 2 горивни карти. едната е стартова и се ползва само при палене а другата е работна или горивна и се ползва при работа на мотора.
данните за тия карти се пазят в ром (епром или еепром зависи) от който компира на колата "буутва" всеки път след като му е отнето захранването. необходими са му към 10тина мин. работа в авариен режим за да се осъзнае и да събере цялото инфо на ново и да почне да прави всичко както трябва! това става като се откачи акумулатора. или се сложи реленце за ресет на компира (то се слага на постоянното му захранване). в резултат дори да запалиш колата за 5 мин. за да я преместиш-компира таман почва да се осъзнава и ти го плясваш отново и той с времето почва да се шашка яко. без да има грешки, без видима причина-просто откача...
най добрия начин е да се коригира постъпващата газ в мотора-по почина на бензина...
това се вика ламбда конторл. да де ама не трябва тоя контрол да прекъсва сондата и да емулира някви сигнали а трябва да е в паралел към нея и да се стреми да й угажда постоянно! е тука е истината с обикновените газови!
слагах ламбда контроли на някои колеги но ми направи впечатление че сондата се прекъсва и емулира-това за мене НЕ Е ефикасен контрол...
газовия инжекцион например работи така:
бензиновия компир взима всичкото инфо, прави всички сметки и дава време на дюзите. това време се вкарва в газовия компир, умножава се по коефициент за да се постигне максимум резултат и се праща на газовата дюза която изпълнява работата на бензиновата дето не свири в момента.
всички корекции си остават прерогатив на бензиновия компир и цялата система е динамична и колата не губи нито от показатели и динамика, нито от работа на основното си гориво за което е проектирана! единственото зло е че ако искаш да върви колата-трябва да се примириш с леко завишения разход (газта е доста по слабо калорична от бензина-трябва повечко просто).
та така-подминал съм много аспекти но целта ми беше да го напиша така че всеки да може да добие представа и да реши каква система да си монтира-или да разбере каква му е монтирана. да се преценят плюсове и минуси на тия неща...
дано съм успял да го напиша разбираемо-вие ще кажете...
газовата беля-емулатори, ресет релета и всичко за тях
-
- Фотограф на VWClubFest
- Мнения: 2271
- Регистриран на: Нед 23 яну 2005 16:44
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
- Контакти:
И от мен- браво за така добре поднесената информация. И ако може да обясните, дали е възможно това, което каза специалиста в Юнион трейд-че сигнала "моторна електроника" ми се появява защото ламбда сондата давала два противоположни сигнала-за богата и за бедна смес и че причина за това може да е горивото-т.е."бозата" която съм направил като съм смесил А98 с А92 от бензиностанция на Лукойл, а било по-добре да се кара само с А95 от ОМV. Колата е Г4, 2001 г.
- wili98
- Щраусолог
- Мнения: 7566
- Регистриран на: Вто 07 дек 2004 12:42
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
- Контакти:
Да допълня:
Ламбда контрола не е уникалната панацея. Защото:
Твърдение 1: Ламбда контрола намалява разхода
Отговор 1: Груба инсинуация, все едно да ви кажат колата харчи 6 на сто.. /ама градско ли извънградско/..Ламбда както обясни В1 оптимизира смесообразуването, съответно ако двг'то си иска горивце, се пуска повечко газ, ако иска по-малко по-малко..
респективно ако настъпвате повече предполагате по-голям разход, ако сте спокоен шофер - по-малък разход.
Но при всички положения вървежа на колата ще е по-добър.
Извод 1: зависи от стила на каране
Твърдение 2: ЛК няма да бичи грешки
Отговор 2: Гнусна инсинуация - да наистина ще намали шанса за грешка, ще го сведе до много минимален.. дори може наистина да не блъсне грешка, но това не може да бъде гарантирано.
Защото - ЛК е много бавен и неточен механизъм - говорим за флуид, който се контролира чрез стъпково моторче, но се пренебрегват фактори, като големина на отвора, преди след ЛК, температура на флуида /предполага се, че тя трябва да е около 80 градуса.. ама се предполага.../, и ред такива "странични" фактори, които едно относително тъпо ЕКУ на автонмобила отчита.
но пак казвам... шанса да блъсне грешка осезаемо намалява.
Именно поради това понякога ЛК както каза В1 не бичи грешки ако е в емулиращ режим, защото тогава той предава на компира идеалната ламбда.. пък самият контрол отговаря за горивообразуването.
Както каза В1.. най-добрият вариант, е да се гледа компира за колко време отваря дюзите, посредством някакви хищни калкулации да се регулира притока на газ по този начин..
Но все още ми е чудно, защо няма такива сложни и убави устройства за нормалните газови.. без газ-инжекцион... много вероятно заради невъзможността на клапана за ламбда контрол да регулира прецизно количеството газ, за сметка на газ-инжекторите....
Ламбда контрола не е уникалната панацея. Защото:
Твърдение 1: Ламбда контрола намалява разхода
Отговор 1: Груба инсинуация, все едно да ви кажат колата харчи 6 на сто.. /ама градско ли извънградско/..Ламбда както обясни В1 оптимизира смесообразуването, съответно ако двг'то си иска горивце, се пуска повечко газ, ако иска по-малко по-малко..
респективно ако настъпвате повече предполагате по-голям разход, ако сте спокоен шофер - по-малък разход.
Но при всички положения вървежа на колата ще е по-добър.
Извод 1: зависи от стила на каране
Твърдение 2: ЛК няма да бичи грешки
Отговор 2: Гнусна инсинуация - да наистина ще намали шанса за грешка, ще го сведе до много минимален.. дори може наистина да не блъсне грешка, но това не може да бъде гарантирано.
Защото - ЛК е много бавен и неточен механизъм - говорим за флуид, който се контролира чрез стъпково моторче, но се пренебрегват фактори, като големина на отвора, преди след ЛК, температура на флуида /предполага се, че тя трябва да е около 80 градуса.. ама се предполага.../, и ред такива "странични" фактори, които едно относително тъпо ЕКУ на автонмобила отчита.
но пак казвам... шанса да блъсне грешка осезаемо намалява.
Именно поради това понякога ЛК както каза В1 не бичи грешки ако е в емулиращ режим, защото тогава той предава на компира идеалната ламбда.. пък самият контрол отговаря за горивообразуването.
Както каза В1.. най-добрият вариант, е да се гледа компира за колко време отваря дюзите, посредством някакви хищни калкулации да се регулира притока на газ по този начин..
Но все още ми е чудно, защо няма такива сложни и убави устройства за нормалните газови.. без газ-инжекцион... много вероятно заради невъзможността на клапана за ламбда контрол да регулира прецизно количеството газ, за сметка на газ-инжекторите....
- Scirocco GT II
- Мнения: 103
- Регистриран на: Пет 10 юни 2005 12:42
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
- Контакти:
vaskoto1 написа::dontknow: никаква идея...
но знам че и при тях свети чек енджина постоянно-значи все пак се шашакат...
Шашкат се наистина, но дори при превключване на бензин по време на движение от режим на газ(т.е не е необходимо да се гаси мотора даже) - чека изгасва след 2-3 секунди,следователно компа съобщава всичко е ОК вече, и заработва напълно коректно на бензин - не знам и аз как става тая магия- никакви рестартвания и т.н.
- dj_tuhla
- Мнения: 1397
- Регистриран на: Съб 18 фев 2006 0:38
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Голо Бърдо
Според мен, освен щото ЛК е бавно и неточно, емулиране на ламбда сондата при ламбда-контрола се прави защото оптимална смес на газ и на бензин генерират различни напрежения в ламбда сондата. Еку е настроено за бензин и ще се пробва да взема мерки, когато не се налагат такива и в крайна сметка ще елиминира датчика.
Аз искам да помоля за малко яснота и обобщение по въпроса с моно двигателите, че май скоро ще се сдобивам с един )
Интересно ми е например, има ли ефект в крайна сметка от тази система, и съизмерим ли е той от този от с газов инджекцион.
При ABS двигател да речем има ли смисъл да се слага газов инджекцион и ако да, той с 1 дюза ли ще е само - нали екуто така и така е програмирано да управлява само 1 бензинова, а според това което сега прочетох газовия компютър изработва действията си на базата на решенията на бензиновия компютър, като коригира времената по някаква формула.
Друго - тези мъркучи след дюзите при газовия инджекцион по какъв начин влизат в колекторите - дупчи ли се нещо?
Въпроса с моно-тата и газ е засяган в много теми, но отговорите (ако ги има) са от рода на- "карай с обикновена газова, няма смисъл от инджекцион", и нещо от сорта. Аз обаче искам да знам ако е така, защо. Например в сайта на руските GIG пише че могат и на карбураторен двигател дори да се сложат, превръщайки колата в инджекторна на газ в този случай.
Мерси предварително.
Аз искам да помоля за малко яснота и обобщение по въпроса с моно двигателите, че май скоро ще се сдобивам с един )
Интересно ми е например, има ли ефект в крайна сметка от тази система, и съизмерим ли е той от този от с газов инджекцион.
При ABS двигател да речем има ли смисъл да се слага газов инджекцион и ако да, той с 1 дюза ли ще е само - нали екуто така и така е програмирано да управлява само 1 бензинова, а според това което сега прочетох газовия компютър изработва действията си на базата на решенията на бензиновия компютър, като коригира времената по някаква формула.
Друго - тези мъркучи след дюзите при газовия инджекцион по какъв начин влизат в колекторите - дупчи ли се нещо?
Въпроса с моно-тата и газ е засяган в много теми, но отговорите (ако ги има) са от рода на- "карай с обикновена газова, няма смисъл от инджекцион", и нещо от сорта. Аз обаче искам да знам ако е така, защо. Например в сайта на руските GIG пише че могат и на карбураторен двигател дори да се сложат, превръщайки колата в инджекторна на газ в този случай.
Мерси предварително.
- L&R
- Мнения: 9371
- Регистриран на: Чет 09 юни 2005 15:19
- Автомобил: CCC
- Двигател:
- Местоположение: coffeeforums.bg
- Контакти:
ГИГ III e точно газов моноинжекцион, може да се сложи и на карбуратор , защото има режим на работа без обратна връзка(ламбда сонда).
Единствено Гиг-а и BIGAS съм открил досега за моно инжекциони.
Единствено Гиг-а и BIGAS съм открил досега за моно инжекциони.
- Geleto
- Мнения: 2394
- Регистриран на: Сря 25 яну 2006 10:12
- Автомобил: Passat B4
- Двигател: 1.8 MI 1994
- Местоположение: София
- Контакти:
L&R написа:ГИГ III e точно газов моноинжекцион, може да се сложи и на карбуратор , защото има режим на работа без обратна връзка(ламбда сонда).
Единствено Гиг-а и BIGAS съм открил досега за моно инжекциони.
Изпробвано ли е?
Върни се в “Автогазови уредби”
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 16 госта